ОТНОСНО: Общата политика и стратегия по предотвратяване на корупционните практики и превантивни действия от страна на Министерството на здравеопазването
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ХАЙТОВ,
В Министерството на здравеопазването, чрез председателя на Народното събрание, постъпи запитване с вх. № 02-01-102/28.06.2016 г., относно общата политика и стратегия по предотвратяване на корупционните практики и превантивни действия от страна на Министерството на здравеопазването.
Конкретно поставените въпроси са:
В отговор на поставените от Вас въпроси:
С Решение № 230 на Министерския съвет от 09.04.2015 г. е приета Национална стратегия за превенция и противодействие на корупцията в Република България 2015-2020 г., която в Приоритет 1 „Изграждане на ефективна система от антикорупционни органи и звена“, т. 5 от мерките предвижда „засилване на независимостта, капацитета и правомощията на инспекторатите като важни административни инструменти за превенция на корупцията“.
Инспекторат е създаден и извършва дейността си на основание чл. 46 от Закона за администрацията. Функциите на инспекторат са разписани в закона и в чл. 20 от Устройствения правилник на Министерството на здравеопазването. Те могат да се групират по следния начин:
Инспекторат е на пряко мое подчинение и основната му цел е да осигурява необходимата обратна връзка относно процеса на спазване и изпълнение на нормативните актове и вътрешните документи; да предоставя обективна информация с анализ и оценка на ефективността на административната дейност към определен момент на звената в структурата на МЗ и второстепенните разпоредители с бюджет и да формулира препоръки за непрекъснатото й усъвършенстване.
В изпълнение на Приоритет 5 „Освобождаване на гражданите от дребната корупция“, Мярка 5.6 „Разработване и утвърждаване на секторен антикорупционен план за системата на здравеопазването“ от Плана за изпълнение на мерките от Националната стратегия, Инспекторат събра предложения за антикорупционни мерки от всички структури в системата на МЗ, които бяха обобщени, систематизирани и анализирани и на тяхна база е изготвен и утвърден от мен Секторен антикорупционен план в системата на здравеопазването.
Като отговорна структура за изпълнение на мярка „Оценка на корупционния риск на структури в системата на здравеопазването“ е определен Инспекторат на Министерството на здравеопазването.
В изпълнение на тази мярка през 2015 г. в МЗ е разработена и утвърдена Методика за оценка на корупционния риск от Инспекторат, която отчита спецификите на системата и може да се прилага освен в министерството и във всеки от второстепенните разпоредители с бюджет.
С разработения проект на методика са направени оценки на корупционния риск в МЗ и в още две пилотни структури от системата – Изпълнителна агенция по лекарствата и Национален център по обществено здраве и анализи, с предполагаеми нива на корупционен риск, които се потвърждават при прилагането ѝ, с което се установи, че методиката действа.
След направения преглед на наличните вътрешни политики и процедури и по отношение на превенцията и противодействието на корупцията и злоупотребите са разработени нови Вътрешни правила за дейността на Инспекторат, Вътрешни правила за прилагане на антикорупционни процедури в МЗ, Вътрешни правила за защита на лицата подали сигнали за корупция.
Създадени са множество канали за подаване на сигнали за корупция в Министерството на здравеопазването: телефон, факс, електронна поща, „гореща линия“, кутия „Антикорупция“, он-лайн форма за подаване на сигнали, както и традиционните – деловодството на министерството и пощенски оператор.
В края на 2015 г. е възложена проверка на трети тип структура в системата на здравеопазването, с предимно контролни функции и функции по предоставяне на услуги – Регионална здравна инспекция – София-област. Установено е ниво на корупционен риск „високо“ и са дадени препоръки за намаляване на факторите, които имат силно влияние върху индикаторите с определено ниво на корупционен риск „средно“ и „високо“.
През 2016 г. Инспекторат е планирал още 3 проверки за оценка на корупционния риск, две от които са в процес на изпълнение.
В началото на 2015 г. е извършен от Инспекторат функционален анализ на министерството, при който служителите са използвали набор от утвърдени техники в международната практика. Акцент е поставен върху релевантността на политиките, функциите и организационното структуриране, както и на ефективността с оглед подобряване на стратегическото планиране и ефикасността, с оглед оценка на използваните ресурси и постигнатите резултати.
При извършване на проверките Инспекторат е дал целенасочени препоръки за промени в нормативната уредба, оптимизиране на процедури и процеси, уеднаквяване на стандартите и механизмите за подаване и обработване на сигналите за корупция от гражданите и бизнеса.
Провеждат се обучения на служителите, с цел придобиване на знания и умения за изработване на правилна реакция, когато са изправени пред различни етични дилеми при изпълнение на служебните си задължения, както и когато стават свидетели или са получили информация за различни корупционни практики и схеми.
Други мерки с антикорупционна насоченост в МЗ:
От месец март тази година функционира Единната национална платформа за търговия с лекарствени продукти за нуждите на лечебните заведения в България. Болниците вече няма сами да договарят с доставчиците цени за малки количества лекарства, а ще изпращат нуждите си към националната платформа. Системата ще обединява всички получени заявки за всеки отделен медикамент и ще търгува общите количества. 150 лечебни заведения досега са се включили в системата. Тя значително ще намали разходите на болничните заведения за лекарства. В тази система ще имат възможност да участват всички лечебни заведения на територията на страната както и регистрираните доставчици. Лекарствата ще се търгуват по международно непатентно наименование. Доставчиците, които искат да участват, също ще трябва да се регистрират. По време на търговете те няма да могат да виждат кой е възложителят на обществената поръчка за даден медикамент, но ще могат да виждат достигнатата най-ниска цена.
В лечебните заведения са разработени и утвърдени актуални Харти на пациентите и Етични кодекси на служителите и същите са публикувани на Интернет страниците им. Разработени са и са утвърдени правила за работа със сигнали от граждани, правила за регистриране на сигналите и са въведени регистри на постъпилите сигнали; изготвени са актуални ценоразписи на предоставяните услуги и същите са обявени публично и са публикувани на интернет страницата на лечебните заведения.
В регионалните здравни инспекции с вътрешни правила е въведен ротационен принцип на инспекторите при осъществяването на държавния здравен и противоепидемичен контрол (предстои неговото нормативно утвърждаване); въведена е възможност за заплащане на услугите по банков път; извършен е анализ на регулаторните режими и са изготвени конкретни предложения за нормативни промени с цел облекчаването им; със заповед на съответния областен управител, представители на регионалните здравни инспекции са включени като членове в областните обществени съвети за превенция и противодействие на корупцията; поетапно се преминава към предоставяне на услуги по електронен път; разписани са вътрешни правила за извършване на повторни проверки. С цел подобряване на взаимодействието между отделните структури, представители на инспекциите взимат участие в създадените междуинституционални комисии. Въведена е и функционира „Единна информационна система на медицинската експертиза в България“.
В Изпълнителна агенция по лекарствата е внедрена и сертифицирана Интегрирана система за управление на качеството и информационната сигурност; агенцията е атестирана за внедрена система за управление съгласно изискванията на ISO 2005 в OMCL; прилагат се подходи за управление на риска; разработени са и действат процедури за информационна сигурност. Завършен е проект „Въвеждане на комплексно електронно управление на административните и информационни услуги по разрешаването за употреба на лекарствени продукти в Република България“ за надграждане на съществуващата информационна система в администрацията, по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. С проекта се въвежда електронно управление на процесите за издаване на разрешения за употреба на лекарствени продукти. Проведено е обучение на служителите на агенцията на тема „Система за превенция и противодействие на корупцията в ИАЛ“, както и анкета за корупционните нагласи сред служителите.
В Изпълнителна агенция по трансплантация е реализиран Проект „Електронно обслужване на граждани и бизнес чрез изграждане на интегрирана информационна система, предоставяща административни услуги в ИАТ“, финансирана по Оперативна програма „Административен капацитет“. С проекта са разработени и внедрени он-лайн административни услуги с цел улесняване на работата и намаляване на човешкия фактор; реализиран е Проект „Изграждане на информационно-комуникационна среда, поддържаща база данни за трансплантациите на органи, тъкани и клетки“, финансирана по Оперативна програма „Административен капацитет“. В резултат на проекта са дигитализирани публичните и служебните регистри поддържани от ИАТ; Създадена е интернет среда осигуряваща необходимата свързаност между отделните лечебни заведения, тъканни банки и репродуктивни
центрове с цел постигане на комплексно административно обслужване; осигурена е възможност за он-лайн подаване на данни, които автоматично постъпват в регистрите; инициирани са предложения до МЗ за изменение и допълнение на нормативни актове с цел: намаляване намесата на човешкия фактор, намаляване на нормативните затруднения при вписване на обстоятелства и данни за чужденци в регистрите на лечебните заведения и тези на агенцията, премахване на затрудненията при предоставяне на медицински услуги, свързани с трансплантацията на органи, тъкани и клетки на донори и реципиенти – чужденци, премахване на предпоставките за възникване на проблеми при вписването в регистрите на ИАТ и на лечебните заведения на данни на чужденци на които са извършени трансплантационни дейности на територията на Република България; осигурена е възможност за заплащане на всички административни услуги по банков път; проведено е обучение на служители на тема „Механизми за оценка и приложение на мерки за противодействие на корупцията при предоставянето на административни услуги и при функционирането на регулаторните режими в работата на централната администрацията“.
В Национална експертна лекарска комисия в процес на изготвяне и въвеждане са единни стандарти по отношение подготовката на хора с увреждания за медицинска експертиза, като под „единен стандарт“ следва да се разбира задължителен пакет от минимум медицински изследвания, които доказват съответната диагноза, както и величината на степента на увреждане; внедрена е Единна информационна система на медицинската експертиза, разработена по проект BG051PO001-6.2.12-C001, с помощта на Европейския социален фонд, по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“.
В други второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на здравеопазването (НСЦРЛП, НЦОЗА, НЦН, НЦЗПБ, ЦФЛД, ЦФАР, НЦТХ) са разработени планове за действие за превенция и противодействие на корупцията; актуализирани са вътрешните правила за работа със сигнали; актуализирани са вътрешните правила и процедури за борба с корупцията; въведен е регистър на сигналите за „дребна корупция“; извършена е оценка на корупционния риск; проведени са обучения на служители насочени към превенция и противодействие на корупцията; актуализирани са публичните електронни регистри; извършен е анализ на регулаторните режими и са формулирани предложения за облекчаването им; разширен е кръгът на услугите заплащани по банков път; извършен е анализ на административното обслужване и е
създадена възможност за изтегляне на бланки и заявления от интернет страниците на съответната структура, актуализирани са вътрешните информационни системи с цел ограничаване на човешкия фактор.
Ето и част от препоръките, дадени в докладите на Инспекторат, във връзка с подобряване на неефективната работа на администрацията, по които са предприети мерки:
Препоръки за дейността на Националния център по радиобиология и радиационна защита е предложено:
Препоръки за дейността на Националния център по наркомании:
Вследствие на честа смяна на управленското ниво в министерството са натрупани нерешени проблеми, утвърдени са недобри практики. С цялата си дейност служителите в Инспекторат се стремят да постигнат законосъобразно и ефикасно функциониране на администрацията чрез въвеждане на адекватни механизми за осъществяване на контрол; осъществяват превантивен контрол за ограничаване на грешките, нередностите, нарушенията, злоупотребите и корупционните практики, работят за подобряване на координацията между звената в министерството и между министерството и второстепенните разпоредители.
Във връзка с проверка дейността на консултативни съвети по чл. 21 от Закона за администрацията, създадени към Министерския съвет, за които МЗ изпълнява функции на секретариат или осигурява административно и технически дейността им и други съвети, създадени към министъра на здравеопазването са дадени препоръки за промени на нормативни документи и правилници, с оглед оптимизиране на дейността им.
Общо 10 доклада на Инспекторат за 2015 и 2016 г. са изпратени на прокуратурата, СДВР или ДАНС – РЗИ-Кюстендил; ЦСМП-София-област; Център „Фонд за лечение на деца“; НЦРРЗ; Национална специализирана болница за физикална терапия и рехабилитация ЕАД, гр. София; УМБАЛ „Света Анна“ АД, гр. София; МБАЛ „Проф. Стоян Киркович“ АД, гр. Стара Загора; МБАЛ Благоевград АД и за нарушения от служители на Министерството на здравеопазването.
Извършени са две съвместни проверки с други компетентни дирекции по администриране на процесите, осъществявани при извършване на инвентаризация, бракуване, трансформиране и унищожаване на дълготрайни материални и нематериални активи и материални запаси и инвентаризация на канцеларски материали, консумативи, инвентар и други материали в МЗ. От проверките са установени липси в размер на около 1 млн. лева.
При извършената административна проверка на процесите, осъществявани при извършването на инвентаризация, бракуване, трансформиране и унищожаване на дълготрайни материални и нематериални активи и материални запаси в Министерството на здравеопазването са установени незаконосъобразни действия от служители в МЗ.
В хода на проверката се установи, че със Заповед № РД-02-68/08.05.2014 г. на министъра на здравеопазването, д-р Таня Андреева е определена оперативна инвентаризационна комисия, с включен външен оценител на машини и съоръжения, която да извърши инвентаризация на медицинско оборудване, находящо се в склад в кв. Казичене, като за констатираните негодни активи, да се състави предложение за брак, а за резултатите от проверката да се изготви доклад. Имуществото, обект на издадената заповед, е безвъзмездно предоставено употребявано медицинско оборудване и консумативи, отнети в полза на държавата от Агенция „Митници“, на обща стойност 753 930 лв. Предоставянето на Министерството на здравеопазването е извършено със Заповед № ЗМФ-430/08.04.2013 г. на министъра на финансите. При проверката се установи:
В резултат на извършените проверки от Инспекторат и изпълнени препоръки, с които са прекратени недобри практики, проверяваните обекти отчитат оптимизиране на административните процеси, което води и до превенция на корупционните процеси, положителен финансов ефект и намаляване на разходите за осигуряване на дейността им:
човешките ресурси, въведени механизми за сключване на договори, защитаващи интересите на лечебното заведение, въведени контролни дейности с цел предотвратяване на злоупотреби и презапасяване с лекарствени продукти и медицински изделия, прекратени погрешни и нецелесъобразни практики при сключване на граждански договори.
Проверките на лечебните заведения – търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала са извършени по мое разпореждане, с цел идентифициране на индикатори за разпознаване на корупцията, намаляването ѝ и изграждане на ефективна система за превенция и противодействие на корупцията.
През 2015 г. седем инспектори от Инспекторат посетиха обучения на теми „Инструменти за противодействие на измамите и корупцията“ и „Механизъм за оценка и приложение на мерки за противодействие на корупцията при предоставяне на административни услуги и при функционирането на регулаторните режими в работата на централната администрация.“
С цел повишаване на ефективността от прилагане на Закона за предотвратяване и установяване конфликт на интереси и превенция на конфликта на интереси, Инспекторат организира съвместно с Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси обучение на служителите в Министерството на здравеопазването на тема „Актуални въпроси по прилагането на Закона за предотвратяване и установяване конфликт на интереси“. В семинара взеха участие служители от различни структури в министерството в това число и 8 инспектори от Инспекторат.
Във връзка с получена в Министерството на здравеопазването покана от Постоянното представителство на Република България в Европейския съюз, служител от Инспекторат взе участие в третия семинар, в рамките на Програмата за споделяне на добри антикорупционни практики и 8-ма Панелна среща на Източното партньорство. И двете събития с тема „Борба с корупцията в здравеопазването“.
Изградена е добра практика за взаимодействието на Инспектората на МЗ с Главния инспекторат към МС и взаимодействие със специализирани контролни органи – АДФИ, Сметна палата, Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, НАП, НЗОК, КПУКИ И КЗЛД, които подпомагат инспектората при изпълнение на техните функции, с цел повишаване на ефективността от работата им за контрол върху администрацията.
За всички прояви на корупция, установени корупционни практики или други нарушения са уведомени компетентните държавни органи.