Ред за подаване на сигнал за нередност

Сигналите за нарушения се подават писмено или устно до служителите, които отговарят за разглеждането на сигнали подадени по реда на чл. 15 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, определено със заповед на министъра на здравеопазването.

Писмените сигнали могат да се подават по един от следните начини:

1. лично до определените служители;

2. чрез Центъра за административно обслужване на Министерство на здравеопазването в запечатан пакет/плик с отбелязване “ДО ОТГОВОРНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ!!! СИГНАЛ ПО ЗЗЛПСПОИН! НЕ ОТВАРЯЙ!“;

3. по пощата с препоръчано писмо на адрес: гр. София, пл. „Света Неделя“ № 5, ПК 1000 с отбелязване „ЛИЧНО ДО ОТГОВОРНИЯ СЛУЖИТЕЛ!!! СИГНАЛ ПО ЗЗЛПСПОИН! НЕ ОТВАРЯЙ!“;

4. чрез електронна поща signalizashtita@mh.government.bg.

Писмените сигнали се подписват от лицата, които ги подават. При подаване по електронен път, формулярът може да се подпише с квалифициран електронен подпис.

Устните сигнали могат да се подават по телефон или чрез лична среща с определените служители. Срещата се осъществява по искане на сигнализиращото лице, в удобен за страните ден и час, на място в сградата на Министерство на здравеопазването, пл. „Света Неделя“ № 5, стая 110.

Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляр за подаване на сигнали, като се предлага на подаващия сигнала да го подпише при желание от негова страна.

Общи положения

Лицата подават сигнали за нередности и нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, станали им известни при или по повод изпълнение на трудовите или служебните им задължения или в друг работен контекст.

Сигнализиращо лице по смисъла на Законът за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения е физическо лице, което подава сигнал или публично оповестява информация за нарушение, станало му известно в качеството на служител по трудово или служебно правоотношение с Министерството на здравеопазването или друго физическо лице, което предоставя услуги/извършва дейности на основание сключен договор с Министерството на здравеопазването, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането; платен или неплатен стажант; лице, чието трудово или служебно правоотношение предстои да започне в случаи, в които информацията относно нарушенията е получена по време на процеса на подбор или други преддоговорни отношения; работник или служител, когато информацията е получена в рамките на трудово или служебно правоотношение, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване.

За да бъдат разгледани сигналите по този ред, следва да попадат в следните области:

  • нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз отнасящи се до обществените поръчки; безопасността и съответствието на продуктите; радиационната защита; общественото здраве; защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни; сигурността на мрежите и информационните системи;
  • нарушение на българското законодателство в областта на правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания, трудовото законодателство и законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба.

Анонимни сигнали не се разглеждат по реда и условията на ЗЗЛПСПОИН.

Защита по реда на ЗЗЛПСПОИН се осигурява на:

  • лицата подаващи сигнали;
  • лица, които помагат на сигнализиращото лице в процеса на подаване на сигнал и чиято помощ следва да е поверителна;
  • лица, които са свързани с работата или роднини на сигнализиращото лице и които могат да бъдат подложени на ответни действия поради сигнализирането;
  • юридически лица, в които сигнализиращото лице притежава дялово участие, за които работи, или с които е свързано по друг начин в работен контекст.