Подаване на жалби и сигнали

Сигнали и жалби с грубо и нецензурно съдържание няма да бъдат разглеждани.

Не се образува производство по анонимни жалби или сигнали, както и по такива, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.

Всеки подаден сигнал или жалба трябва да съдържа следните основни елементи:

  • Наименованието на лечебното заведение, за което се отнася жалбата/сигнала;
  • Данни за служител – лекар, мед. сестра или друг персонал в лечебното заведение, когато жалбата е срещу конкретно лице;
  • Населеното място, в което е извършено нарушението.
  • Описание на твърдяното нарушение;
  • Индивидуализиращи данни за подателя – име, презиме, фамилия (за физическо лице) или наименование и представляващ (за юридическо лице и държавен орган);
  • Данни за контакт с подателя – адрес за кореспонденция, телефон и имейл;
  • Информация за това в качеството на какъв Ви е станало известно твърдяното нарушение, (например родител, настойник, попечител, упълномощен представител или друго).
  • Данни за пациента, в случай че жалбата/сигнала не са подадени лично от него.

Прилагането на медицинска и финансова документация, относими към случая, не е задължително, но би било от полза при разглеждане на жалбата/сигнала.

 

Кой може да подаде жалба

Жалба може да се подаде лично от всеки гражданин, както и от неговия настойник/попечител или упълномощено лице.


Как може да бъде подадена жалба

Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени или устни, да бъдат подадени лично или по телефон или електронна поща.


За какво може да бъде подадена жалба

Жалби могат да бъдат подавани в случай, че са налице съмнения за нарушения на Закона за лечебните заведения, на Закона за здравето и на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, на Закона за здравното осигуряване, на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, както и при нарушение на други нормативни актове, касаещи здравните права на гражданите.


Какъв е срокът за разглеждане на жалбата/сигнала

Срокът, в който трябва да получите решение по подадената от Вас жалба/сигнал е два месеца от постъпването ѝ към съответния контролен орган. В редки случаи този срок може да бъде удължен, за което следва да бъдете уведомени.


 

Кои са компетентните контролни органи:

Регионалната здравна инспекция (РЗИ) – по жалби и сигнали относно:

Нарушаване на правата на пациентите регламентирани в Закона за здравето или при спорове, свързани с медицинското обслужване.

Списък с контактите на регионалните здравни инспекции може да намерите тук

 

Регионална здравноосигурителна каса (РЗОК) - по жалби и сигнали от задължително здравноосигурени лица относно:

Задължително осигурените лица имат право да подават жалби пред директора на съответната РЗОК:

  • Нарушения на закона за здравното осигуряване и на договорите;
  • Изразено неудовлетворение от медицинските дейности, свързани с оказаната медицинска помощ.

Като се описват причините и се посочва най-малко едно от следните основания:

  • Отчетена, но неизвършена медицинска дейност;
  • Качество на медицинската помощ, което не съответства на критериите за качество, определени в националните рамкови договори;
  • Отказан достъп до медицинска документация;
  • Получени от изпълнител на медицинска или дентална помощ суми без правно основание.

Списък с контактите на Регионалните здравноосигурителни каси, могат да бъдат намерени тук

 

Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИАМН) по жалби и сигнали относно:

  • нарушаване на правата на пациентите в лечебните заведения;
  • неизпълнение на утвърдените медицински стандарти в лечебните заведения;
  • неспазване на утвърдените стандарти за финансова дейност от лечебните заведения;
  • нарушения в управлението, дейността и организацията на медицинската помощ в лечебните заведения във връзка с изискванията на Закона за лечебните заведения, Закона за здравето, Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки и подзаконовите нормативни актове по тяхното прилагане.

Повече информация относно подаването на жалби и сигнали към Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИАМН), можете да намерите тук

 

Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ) по жалби и сигнали относно:

  • безопасността на медицинските изделия.
  • търговци на едро и производители на медицински изделия, аптеки, дрогерии, лечебни и здравни заведения и обекти от търговската мрежа;
  • притежатели на разрешения за употреба на лекарствени продукти, лечебни и здравни заведения по системата за лекарствена безопасност
  • спазване на изискванията на Добрата практика за проследяване на лекарствена безопасност;

Жалби и сигнали към ИАЛ, можете да подадете тук

Жалби и сигнали могат да се подават и към висшестоящия орган.

Прикачени документи

За връзка с МЗ:

Адрес:
гр.София, пл. „Света неделя“ №5, ПК София 1000

Център за административно обслужване:

02/ 9301 400

Пресцентър (за медии):

presscenter@mh.government.bg

тел:  02/ 9301 107 •  02/ 9301 250 • 02/ 9301 149