Често задавани въпроси

Кои лица могат да се ползват от правото на временно предоставяне на медицински услуги в Република България?

Само граждани на държави-членки на ЕС, държавите от ЕИП и Швейцария, които са законно установени, т.е. имат правото да упражняват професията, на територията на държава-членка, и желаят еднократно или временно да предоставят медицински услуги в България.


Кои са държавите от ЕС и ЕИП?

Държавите от ЕС са: Австрия, Белгия, България, Великобритания, Германия, Гърция, Дания, Естония, Ирландия, Испания, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Унгария, Финландия, Франция, Холандия, Чехия, Швеция, Хърватия.

Държавите от ЕИП са: Норвегия, Исландия, Лихтенщайн.


Какво трябва да направя, за да се ползвам от правото на временно предоставяне на медицински услуги в Република България?

Следва да подадете декларация по образец до министъра на здравеопазването, съдържаща данни и за наличието на застраховка за вредите, които могат да настъпят вследствие на виновно неизпълнение на професионални задължения, както и да приложите всички необходими документи.

В едномесечен срок от получаване на документите ще бъдете уведомен/а писмено за решението на министъра да не извършва предварителна проверка на професионалната Ви квалификация или, след като е извършил проверката: да изиска от Вас да положите изпит за правоспособност, или да Ви разреши предоставянето на услуги в случаите на регулирани медицински професии, за които не се прилага автоматично признаване по Част трета, Глава трета на ЗППК (т.е. различни от „лекар”, „лекар по дентална медицина”, „фармацевт”, „акушерка” и „медицинска сестра”). Ако проверката на документите Ви създава сериозни затруднения, ще бъдете уведомен/а за причините за забавянето и за срока на вземане на решение. В този случай срокът на проверката е до два месеца от получаването на пълната документация. При непроизнасяне на министъра на здравеопазването в установените в закона срокове, можете да започнете да предоставяте съответните услуги.


Къде мога да получа декларацията?

Образец на декларация може да се получи в Звеното за административно обслужване на Министерство на здравеопазването на адрес: площад „Св. Неделя“ № 5, София 1000 както и от интернет страницата на Министерството на здравеопазването.


Трябва ли да подам декларацията лично?

Като правило декларацията се подава лично, в Звеното за административно обслужване на Министерство на здравеопазването на адрес: площад "Св. Неделя" № 5, София 1000

Възможно е подаването да се осъществи и чрез упълномощено лице с нотариално заверено пълномощно, от името на декларатора.


Мога ли да подам декларация по пощата? А по електронна поща/ факс?

Възможно е декларацията да се изпрати по пощата, до Звеното за административно обслужване, на адрес площад „Св. Неделя“ № 5, София 1000. Към декларацията следва да са приложени всички необходими документи.

Не е възможно подаването да стане по електронна поща или по факс.


Какво е работното време на Звеното за административно обслужване на Министерство на здравеопазването?

Звеното за административно обслужване работи от 09:00ч. до 17:30ч. всеки работен ден.


Трябва ли да попълня всички празни полета в декларацията?

Да. За да бъдат обработени документите и разгледана декларацията Ви, е необходимо да попълните всички данни.

Не се приемат:

  • частично попълнени декларации;
  • декларации, в които лицето не е посочило датата на подаване;
  • неподписани декларации.

Всички документи ли трябва да бъдат преведени?

Всички документи, които не са издадени в Република България, се превеждат и заверяват в съответствие с изискванията на българското законодателство. Единствено не се превежда и заверява Вашият документ за самоличност.

Информация за това каква заверка е необходима можете да получите в Министерство на външните работи, както и в преводаческите агенции.


Къде мога да получа допълнителна информация?

В случай, че не сте открил/а отговор на Вашия въпрос, можете да се обърнете към нас на телефон 02/981 01 11, както и на Горещата телефонна линия – тел.: 02/93 01 152, 02/93 01 253, 02/93 01 259.