Вътрешен ход

Ръководителите на лечебните заведения, които вземат, диагностицират, преработват, разпределят, съхраняват, транспортират и преливат кръв и кръвни съставки, със заповед определят комисия за изтегляне от употреба, унищожаване или предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на кръв и кръвни съставки. Комисията се състои най-малко от двама лекари и главната медицинска сестра.

Комисията провежда заседание в тридневен срок от получаване на известие за кръв и кръвни съставки, които не отговарят на стандарта по трансфузионна хематология, като обсъжда обстоятелствата и документите, свързани с поставянето под карантина, и съставя протокол по образец съгласно приложение № 2 от Наредба № 8/09.03.2007 г.

Комисията изпраща протокола на ръководителя на лечебното заведение, като предлага изтегляне от употреба, унищожаване или предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на поставените под карантина кръв или кръвни съставки.

За получаване на разрешение за изтегляне от употреба, унищожаване или предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на поставените под карантина единици кръв или кръвни съставки ръководителите на лечебните заведения подават заявление по образец съгласно приложение № 3 от Наредба № 8/09.03.2007г. до министъра на здравеопазването в тридневен срок от получаване на протокола описан по-горе.

Ръководителят на лечебното заведение издава заповед за изтегляне от употреба, унищожаване или предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на поставените под карантина кръв или кръвни съставки в тридневен срок от получаване на разрешението Министерство на здравеопазването.

Заповедта се съхранява в архива на лечебното заведение за срок 30 години.

Изтеглени от употреба кръв или кръвни съставки, които подлежат на унищожаване или предоставяне за учебни или научно-медицински нужди, се обозначават с етикет по образец и се съхраняват в специално предназначен за целта контейнер с надпис "изтеглени от употреба кръв и кръвни съставки".

Ръководителите на лечебните заведения предоставят информация за всяка единица унищожена кръв или кръвни съставки на директора на Националния център по хематология и трансфузиология и на Изпълнителната агенция по лекарствата в 7-дневен срок след унищожаването.

Ръководителите на лечебните заведения, които вземат, диагностицират, преработват, разпределят, съхраняват, транспортират и преливат кръв и кръвни съставки, сключват договор за тяхното предоставяне за учебни или научно-медицински нужди с висши училища, национални центрове по проблемите на общественото здраве или лечебни заведения, извършващи учебна или научно-медицинска дейност.

Лечебните заведения, които провеждат учебна или научно-медицинска дейност, могат да употребяват за свои нужди предназначените за това кръв или кръвни съставки, като ги предоставят на ръководителя на структурата, провеждаща пряко съответната учебна или научно-медицинска дейност.

За предадените за учебни или научно- медицински нужди кръв или кръвни съставки се съставя протокол по образец.

Искането за издаване на административния акт – разрешение за изтегляне от употреба, унищожаване или предоставяне за учебни или научно-медицински нужди на кръв и кръвни съставки, които не отговарят на изискванията на медицинския стандарт по трансфузионна хематология, се адресира до министъра на здравеопазването заедно с приложените към него документи. След постъпване на заявлението и придружаващите го документи се приемат след поставяне на входящ номер, въвеждат се в Административно-информационната система и се насочва към дирекция „Лекарствена политика“. В тридневен срок от постъпване на заявлението експерт от дирекция „Лекарствена политика“ на когото е възложена преписката изготвя Разрешението по образец, съгласно Заповед №РД-09-152/08.06.2007 г. и уведомително писмо до ръководителя на лечебното заведение. При наличие на несъответствия или непълноти, в посочения срок може да се изиска допълнителна информация от ръководителя на лечебното заведение. Изготвеното Разрешение се съгласува от началника на отдела и директора на дирекцията и се представя за подпис от министъра или оправомощен от него заместник-министър.

Цялата служебна преписка, с екземпляра на разрешението със съгласувателни подписи, се архивира в съответствие с Правилата за документооборота, деловодната и архивна дейност в Министерство на здравеопазването.