Върни се горе

НАП ще формира регистър по ЕГН и всеки месец ще извършва индивидуална справка дали всеки от нас си плаща здравната осигуровка, казва министърът на здравеопазването пред в. „Труд“
07 Февруари 2015

Г-н министър, депутати от опозицията, а и от ГЕРБ, определиха предложените от Вас промени за плащането на здравните вноски 15 г. назад за противозаконни. Какво ще им отговорите?

Проблемът е големият брой хора, които не плащат здравни осигуровки. Но това не е проблем на министъра на здравеопазването или на финансите, би трябвало да е на цялото общество. За вас като човек, който си погасява вноските - също е проблем, тъй като философията на системата е да плащаме всички, а да ползват тези, които имат нужда. Тя обаче се измества така - плащат някои, а ползват всички. Това обаче води до влошено качество на услугите. Толкова за принципа.

Не се съмнявайте, че предложението за промяна в Закона за здравното осигуряване има юридическата си обосновка. То е свързано с ясен анализ на текстове в конституцията, в закона за задълженията, данъчно-осигурителния кодекс и в Закона за здравното осигуряване като специален спрямо останалите норми. Т.е. внесените поправки почиват на ясна юридическа логика, но съм далече от мисълта да вкарваме дебата в правен спор. Въпросът е осъзнаваме ли проблема и какво правим, за да го решим. Правителството е дало своето предложение, но ние сме парламентарна държава и ако в Народното събрание възникнат други предложения, различни от тези на кабинета, но които ще доведат до ефект, ние сме отворени за прилагането им. За да стигнем обаче до ситуацията, в която спорим дали 2 милиона или 2,2 милиона са неосигурените, конкретната вина е освен тяхна, но и на всяко политическо управление досега. Когато вие плащате редовно своите здравни осигуровки, тези, които не ги внасят, ви ощетяват в ползването на здравни услуги. Години наред управляващите показваха, че хората могат да не плащат осигуровки, че държавата може да си затваря очите и срещу това получаваха определена политическа подкрепа...

Съществува ли в правния мир давност от 15 г. за търсене на неплатен дълг? Какво Ви казаха вашите юристи?

И в момента има различни видове давност. В един закон тя е до 3 г., в друг - до 5. В нашия случай обаче не говорим за задължение на НАП, което тя трябва да търси принудително за 15 г. назад. Но при ваше желание - да бъдете ползвател на здравеопазване, тогава възникват взаимоотношения, уреждани досега, а и в бъдеще, чрез Закона за здравното осигуряване, които могат да бъдат определяни само от този закон. Т.е. по ваше активно желание или нужда включването ви ще бъде свързано с текстове, заложени в Закона за здравното осигуряване. Тук е и моментът да успокоим българските граждани. За всеки, който към момента на влизане в сила на промените е с действащи права, нищо не се променя. Същото важи за всеки, попаднал в условията на спешна медицинска интервенция. За тези, които са с прекъснати здравноосигурителни права, шест месеца след влизането в сила на поправките пак нищо не се променя. Но в този срок те трябва да платят дължимите вноски за 3 години назад. Ако има граждани, които смятат, че заради социалния си статус не са в състояние да внасят здравните си вноски, ще могат да предявят тази си позиция пред Агенцията за социално подпомагане. Там на базата на индивидуална анкета ще се установи дали това е така, или не и дали да разчитат на защитните механизми на държавата. Ще изгладим всички възможности за луфтове!

Кажете как?

Посочих ви само част от мерките, чрез които с Министерството на финансите (МФ) ще засилим осигурителната дисциплина. НАП ще формира регистър по ЕГН, като по този начин ще извършва индивидуална справка за всеки от нас. Всеки месец активно ще се следи постъпват ли здравни вноски на базата на вашето, моето и на всеки българин ЕГН, и ще се търси активно причината за това.

И в момента МФ разполага с тази информация, защо досега не е извършвала проверки на осигуровките?

Идеята ни е да формираме активен регистър по ЕГН и ще се търси причината защо съответният гражданин не е осигурен.

Кога ще заработи регистърът?

Въпрос на техническо решение е, но имаме ясно споразумение с МФ (ние съвместно изработваме промените), че пътят е този. Т.е. въвеждаме цяла система от мерки, вероятно част от неизрядните платци ще имат обективната невъзможност да плащат здравните си вноски.

Не стана ясно кога серията Ви от мерки ще стане факт?

Върху тях вече се работи, въпрос на технологично време е. А когато се приемат поправките в закона, е предвиден 6-месечен гратисен период, в който ще важат досегашните правила. Посланието ни е - осигурявайте се!

С две думи затегнатият режим ще се въведе от 2016-а?

Да.

Но защо досега НАП активно не е събирала здравни вноски от неосигурените? Още повече че агенцията неведнъж е посочвала от кои групи може да ги изиска и че има едни 450 000 българи, сред тях 250 000 заможни, които могат да ги погасят!

Проблемът не е, че в годините НАП не е извършвала дейността си по нужния начин, защото не е била в състояние. Просто е липсвала политическа воля и мнозинство, което да застане зад непопулярните мерки. Ясно, че е по-добре да казваме на хората, че сме социални. Но така системата се десоциализира и все по-големи кръгове приемат за неприемливо да плащат осигуровки, тъй като не го смятат за нужно.

Вечният въпрос - защо чак от 2016-а и то поетапно държавата ще започне да плаща реални вноски за децата и групите, които тя осигурява?

Когато става дума за държавата, нека не забравяме, че това сме ние, нашите данъци и че те трябва да бъдат разпределени по един или друг начин. Но м.г. именно чрез нашите данъци в здравната система бяха вкарани над 300 млн. лв. с двете актуализации на бюджета на НЗОК. Не е ли това изпълнен ангажимент на държавата към здравноосигурителната система?

Т.е. все едно реално е осигурявала децата, защото ако плащаше пълната вноска за здравето им, в хазната щяха да влязат допълнително точно към 300 млн. лв.

Именно. Трябва да разглеждаме нещата в цялост. А дали държавните служители трябва да се осигуряват самостоятелно, това е по-скоро въпрос на счетоводна гимнастика. Защото ако им се увеличат заплатите със сумата, с която трябва да се самоосигуряват, от това нетният ефект за системата е нулев, нали така?

Знаете, че простички неща като по-добро отношение към пациента, винаги осигурен достъп до наложителни изследвания, а не талоните да свършват в първите дни на месеца, и по-малко пари под масата ще „стопят неосигурените". Какво ще направите срещу тези проблеми?

Бях малко огорчен, че от всичките десетки страници на промените в Закона за здравното осигуряване обществен дебат събуди единствено един малък текст, свързан с повишаване на дисциплината в събираемостта на осигуровките. Всяка една от останалите поправки е насочена именно към промяна на философията за плащане за качество и за включване на пациентите и гражданите като част от системата за контрол за това как се харчат парите на НЗОК. Удовлетвореността на болните ще бъде фактор, който ще посочва дали от 2016 г. занапред касата да сключи договор с лечебното заведение, или не. Въвеждаме цял нов стандарт за качество и всички тези усилия са насочени за плащане срещу резултат. И сега да кажем философски, защото аз не съм съгласен с левичарския уклон, който върви в обществото. Аз може да не съм удовлетворен от качеството на пътищата, на образованието, съдебната система или на полицията, които чрез данъците си издържаме. Но тук ходът не е да спрем да ги плащаме. А да си изберем ново политическо управление, което да ни даде по-добра услуга срещу данъците ни. И доколкото това може да бъде разговор на чаша бира, не може да бъде изречение, което да излиза от устата на политици, тъй като е рушащо устоите на държава.

Какво ще кажете за подвикванията към пациенти от рода на „какво пак искаш, бе", „стига си се оплаквала, ма"? Кога пациентите ще спрат да чуват подобни думи?

Нито ще го отрека, нито ще споря с вас. Част от причините това да се случва в болниците е, че заменихме медицината с търговски отношения. Когато болният веднъж е бил регистриран, че е легнал в лечебното заведение и благодарение на това то ще получи пари, пациентът се превръща в навлек. В нещо излишно, което натоварва. От тази гледна точка цялата гилдия трябва да извърви обратно пътя си към очовечаването. Ако това не се промени, ако пациентът не е удовлетворен при изписването заради един, двама или трима лекари, сестри и санитари в болниците, ще страда цялата болница, като не сключи договор следващата година.

Вярвате ли, че това ще се случи?

Да, и е част от законовите промени.

Пак същият въпрос - кога хората ще ги усетят реално?

Няма как българите да очакват това да стане много бързо и много видимо. Но ето, вчера видях доклада на директора на столичната Спешна помощ и в първия месец т.г. там вече има назначени 10 нови лекари. Ако тенденцията се запази, ще се получи насищане на екипите и наистина ще има бърза помощ за софиянци. Процесът тече и в другите филиали.

Да обобщим - от 90 вакантни места в столичната Спешна помощ 10 вече са заети...

Да, и това е резултат от политиката на правителството - с увеличението на заплатите им и чрез наредбата за специализация, която им дава възможност за кариерно развитие.

Как ще въведете прозрачност и коректност в листите на чакащите, които ще се сформират с навлизането на доброволния пакет от грижи без единна здравна информационна система?

Всички процедури за развитието на личните модули в системата за електронното здравеопазване вървят. Естествено, че с ясна е-система и с вашата здравна карта в ръка, прозрачността ще е голяма. Да, измамници има по целия свят и всяка система може да бъде излъгана, но като цяло така ще се осигури яснота и коректност.

Само че в първите няколко месеца, докато въведете е-здравеопазване, листите ще са съмнително подредени?

Зависи до каква степен успеем да изградим нужната фаза на готовност на електроните масиви. Първият ефект обаче, който веднага ще видят пациентите след въвеждането на електронната здравна карта, е, че ще получат индивидуализиран пакет на базата на страданията си. Т.е. ако сте с високо кръвно налягане, в пакета ви за доболнична помощ ще имате възможност да ползвате определен брой прегледи при специалисти. Т.е. „талона" ще го носите вие и няма да са ви нужни направления! Съответно здравият млад човек ще има по-малко заложени консултации - примерно задължителния профилактичен преглед един път годишно. Така ще сложим край на разговора „Няма талони" и край на търговията с тях! Защото не е тайна, а и да е, че в момента това е платежният документ, с който се търгува. Става така, че накрая на месеца един специалист взема останалите талони от личния лекар и те се водят оползотворени, а реално срещу това няма извършени прегледи.

Трудно ли Ви е? И по-трудно ли Ви става на поста с всеки изминал ден?

В личен план ми е доста трудно, но това ли интересува някого. А иначе съм оптимист и когато заложените, мислените дълго време в годините идеи, превърнати в занокодателни промени се валидират до есента на тази година, нататък би трябвало на всички ни да стане по-лесно. Що се отнася до медицината.

Сподели в: