Върни се горе

 



18 август 2013, Таня Андреева, министър на здравеопазването, в интервю за предаването „Неделя 150” на БНР


Водещ: От началото на седмицата проектът на националната здравна стратегия е на сайта на здравното министерство, а утре той ще бъде широко обсъден на заседание на обществения съвет към министерството с представители на пациентски неправителствени организации, на Лекарския съюз, на касата, на болниците, на други министерства, на всякакви заинтересовани страни. Заседанието на съвета ще се излъчва онлайн, което е интересно. Но вече се натрупаха позиции относно проекта на национална здравна стратегия. Наш събеседник е министърът на здравеопазването
Таня Андреева. Здравейте.

 


Таня Андреева: Здравейте.


Водещ: Предполагам, че сте готова да посрещнете критиките по документа, част от тях вече бяха формулирани в различни интервюта, например, че текстът звучи пожелателно и като за пред Брюксел.


Таня Андреева: Искам да изясня два момента. Първият е, че това е все още неокончателният вариант на стратегията. Той ще бъде окончателен, след като бъде обсъден на обществения съвет и внесени всички корекции и предложения от страна на нашите партньори от обществения съвет.


Водещ: Вие готова ли се да отстъпвате, или има неща, които на всяка цена ще отстоявате?
Таня Андреева: Ще отстоявам само тази част, която е обсъждана вече с Еврокомисията в Брюксел и което те тяхно императивно изискване, за да могат да финансират по-нататък мастерплана или това е планът за действие, който ще бъде изработен, след като вече имаме крайния вариант на здравната стратегия.


Водещ: И коя е тази част, на която те държат непременно?


Таня Андреева: Те държат много на преструктурирането в лечебните заведения. Всъщност на това са държали винаги. И вероятно очаквам да има от страна на представителите на лечебните заведения разбиране по този въпрос, иначе просто ние в тази част няма да получим финансиране. Което не е толкова страшно. В крайна сметка, ако интересът на нашата страна е запазване на повечето болници, аз ще отстоявам това, което съсловието и пациентите искат. А по отношение на общото звучене, искам да кажа, че стратегиите по принцип са документи, които имат общо звучене. След като се обединим около основните приоритети и виждаме в тази стратегия, и тя бъде приета, след това започва разработването на така наречения план за действие, в който има конкретните мерки с конкретните срокове. Ние имаме готовност и в това отношение, разбира се все още не може да го разпишем подробно, защото не е приета стратегията и след това съответно финансирането по всяка една от точките на плана за действие и по нататък предстои разписването на програмите и проектите за следващия програмен период.


Водещ: Дава ли стратегията достатъчно добри варианти за запушване на пробойните в сектора „Здравеопазване”, един от тях например са подкупите, за което и вие самата говорихте през седмицата. Смятате се, че около 120 милиона лева подкупи годишно се дават в болниците.


Таня Андреева: Сега, аз тази дума подкуп съм доста притеснена да бъде използвана и ще ви кажа защо.


Водещ: Коя предпочитате?


Таня Андреева: Защото част от тази сума всъщност не е нещо, което е взето под масата и на сиво. Това са част от допълнителните плащания, които се правят в лечебните заведения. Тоест това, което те се дофинансират, тъй като парите от Касата далеч не са достатъчно, за да се финансира в пълен обем дейността, която се извършва в лечебните заведения. И в този смисъл на мен ми е трудно и не знам по какъв начин се стига дотам да се заяви каква е сумата от месечния сив сектор в здравеопазването, какъвто има навсякъде, разбира се. Но това, което мога да кажа е, че много лечебни заведения създадоха добри практики като регламентираха част от плащанията и реално те ги изведоха на светло. За това аз не мога да коментирам тази сума, защото наистина не съм много сигурна, че това действително е така, но на вашия въпрос аз мисля, че в тази стратегия се дава възможност не толкова да се запълват пробойни, колкото да се доусъвършенства и да се свържат различните части от нашето здравеопазване и то да бъде малко по-добро. Да кажем сериозен ресурс ще отиде в спешната помощ и ние в момента вече имаме създадена група, която работи по стратегията за укрепване, за едно преструктуриране на спешната помощ и за работа с кадрите в спешната помощ. Нещо, което е изключително важно, защото 2 са основните проблема на спешната помощ – това са кадрите и заплащането.


Водещ: Да, вие обявихте това за свои приоритет още като поехте поста. Кога ще бъде готов норматив, които може да се сложи на масата за обсъждане?


Таня Андреева: В края на месец октомври ще бъде готов нормативния акт. Там председател на работната група е зам.-министърът д-р Пенков. Аз с него миналата седмица имах разговор и той ме увери, че до края на октомври месец ще бъдем готови с цялостната стратегия на програма за укрепване и подобряване на дейността на спешната помощ.


Водещ: Как ще се справи държавата с огромния брой здравно неосигурени лица, около 2 милиона са българите, които няма здравно осигуряване. Това на практика може да компрометира системата на здравното осигуряване въобще.


Таня Андреева: Да, напълно сте права, така е. И смятам, че на този въпрос трябва Министерството на финансите и Националната агенция по приходите да дадат отговор. Защото Министерството на здравеопазването не е бирникът на държавата, но пък Министерството на здравеопазването може да провежда политики, с които да подобри качеството на медицинската дейност и отношението към пациентите в лечебните заведения, така че те да бъдат мотивирани да плащат своите здравни вноски. Това реално са вноски за дейността, за работата на лечебните заведения. Защото не е тайна, че в момента ситуацията в нашето здравеопазване е критична, доста критична от гледна точка на доверие. Пациентите не вярват на лекарите, а в същото време това осигурява една много нестабилна среда на работа и когато е ниско доверието, нормално е и никой да не плаща за това.


Водещ: А може би доверието е свързано с поредният монопол, какъвто представлява НЗОК, кога ще узреем за конкуренция в този сектор?


Таня Андреева: Ние сме узрели за такава конкуренция, но въвеждането на втори стълб на здравно осигуряване изисква сериозен ресурс. За съжаление аз и миналата седмица неведнъж го казах, оказа се, че този милиард и 400 милиона, които са събирани 10 години в Националната здравноосигурителна каса в края на 2012 година са трансферирани от сметката на касата в бюджета на държавата за запълване на дефицити. За съжаление ние нямаме яснота тези пари за какво са отишли. Можем да кажем, че част от тези пари, всъщност идеята за събирането на този фонд беше да се въведе втори здравноосигурителен стълб и това не е наша идея, това е идея още от края на 90-те началото на 2000-та година. За съжаление този ресурс в момента липсва, това е част от ресурса и за медицинска дейност, и за заплати на лекари, и на медицински сестри, въобще на специалистите здравни грижи и ще ни трябва време, докато отново се натрупа ресурс, от който ще може да се стартира реформа в тази посока. А безспорно тя е необходима от гледна точка на конкуренция, от гледна точка на избор къде пациентите да… на кого да се доверят, който да заплаща за тяхното здраве и да търси качество и ефективност на медицинската дейност.


Водещ: Още един начин да се източва цялата система – играта с клинични пътеки и различни изследвания. Тези дни имаше публикации например за това как едни и същи изследвания се правят преди и след постъпване в болница, особено когато става дума за ретинография, това води до излишно облъчване на пациентите. Има ли вариант здравната стратегия да започне да рови в тази рана?


Таня Андреева: В тази рана сериозно трябва да се намеси Националната здравноосигурителна каса, това е изцяло в нейния приоритет и поне сигналите, които аз имам от д-р Тодорова, с която говорим често върху тези проблеми са, че ще се въведат нови механизми за контрол, защото истината е, че до момента проверките от страна на Касата, от страна на медицинския одит особено през последните 2-3 години бяха доста формални. Крайно време е контролът да бъде истински, не само по документи, а и всякакви други механизми за установяване на този тип нарушения.


Водещ: Ще има ли приватизация през следващите 7 години на лечебни заведения? Ще се оттегли ли държавата от пазара на медицински услуги или обратно?


Таня Андреева: В никакъв случай. Вие сами знаете, че ние работим в посока за укрепване особено на по-малките лечебни заведения в по-отдалечени и труднодостъпни райони. Типичен пример е болницата в Девин, където вече е преведена първата субсидия, за да започване на ремонт и закупуване на апаратура.


Водещ: В какъв размер е преведената сума?


Таня Андреева: Първият трансфер е за 400 хиляди. Предстои…


Водещ: Остават още милион и половина близо, малко повече.


Таня Андреева: … още 200 хиляди от Министерството на здравеопазването, а останалите средства ще бъдат преведени от Министерството на финансите, защото Министерството на здравеопазването няма механизъм, по който да заплаща дългове на лечебни заведения.


Водещ: А какво се прави там в болницата в Девин? Поехте ангажимент до началото на зимата болницата да заработи. Започват ли ремонти, тези пари как се използват, които ст превели?
Таня Андреева: В момента последно информацията ми е от кмета на град Девин, че сте стартират процедури за избор на изпълнители за ремонтните дейности, след това за закупуване на апаратура.


Водещ: Значи ще се спази обещанието.


Таня Андреева: Част от апаратурата на болницата министерството успя да намери в друго лечебни заведения, където има такава апаратура, която в момента и в бъдеще няма да бъде използвана, защото част от лечебните заведения периодично обновяват своята апаратура по оперативни програми.


Водещ: Пореден скандал свързан с кадрова промяна в ръководството на болница, този път старозагорската. Защо, г-жо Андреева все така на нож се посрещат кадровите промени?


Таня Андреева: Не е все така на нож. Установява до момента може би поне в 10 лечебни заведения имаме направени смени. Част от тях са на редовни общи събрания, други са на извънредни, но на мен ми прави впечатление, че на места, където меко казано ГЕРБ са избирали своите директори на лечебни заведения или са ги назначавали в момента всеки път при опит за смяна те организират бурно /…/.Нещо, което според мен абсолютно не е приемливо.


Водещ: Казвате ли, че тези протести са политически инспирирани?


Таня Андреева: Да, твърдя, че тези протести са политически, не са по същество, не касаят нито работата на болницата, нито задълженията, които тази болница вече години наред трупа и никой не се ангажира за оздравяване. Няколко пъти са искани оздравителни планове и въпреки всичко това е болницата на 2-ро място по задължения в България с към 30 юни 2013 са 24 милиона, миналата година са били 22, тоест задълженията растат, просрочията растат с 3 милиона са се увеличили за 1 година. Болницата е в изключително тежко състояние и ако там не бъдат направени промени аз прогнозирам, че тази болница много скоро ще влезе във фактически фалит. А това е голяма болница, единствената болница за Стара Загора и областта.


Водещ: Тоест ще изпадне в ситуация, в която отново голяма част от населението няма да има гарантиран достъп до медицински услуги?


Таня Андреева: Да, аз от това се притеснявам и знаете ли никак не ми е приятно всяка смяна да бъде обяснявана като политическа, защото има редица болници в които назначенията са правени по време на ГЕРБ и в УМБАЛ „Св. Георги”, в „Майчин дом” в София, в "Александровска" болница, места, където практически в част от тях нито директори, нито борд се подменя. Така че аз отказвам да приема, ако тръгнем в тази посока тя може да доведе само до олекване и аз имам данни, че в момента в „Шейново” се прави конкурс за директор, за да го спечели сестрата на г-н Бойко Борисов, но дали това ще стане, или не аз не мога да кажа, но просто тази плоскост е твърде опасна и аз призовавам да не бъде обяснявано непрекъснато всяка една смяна с политическа такава, защото реално не стоят по този начин нещата.


Водещ: До къде стигна проверката в онкологичната болница в София, където също имаше протести в началото нас мандата ви?


Таня Андреева: Приключи проверката в онкологичната болница. В момента чакам, може би тази седмица ще бъде представен доклада от проверката и може би в края на седмицата аз ще дам нарочно пресконференция за всички проверки, които междувременно аз обещах, и те вървят особено в проблемните лечебни заведения, и на тази пресконференция ще оглася резултатите.


Водещ: Сега няма да кажете?


Таня Андреева: Предпочитам да получа окончателния вариант на доклада, защото това, което ми беше докладвано беше просто устно. Нека документите да говорят.


Водещ: Като сме на тема кадрови промени предвиждате ли още една вълна кадрови промени в самото министерство?


Таня Андреева: Не, в министерството няма да има повее проблеми. Доста се спекулира с това. Единственото, което мога да кажа, че имаше решение на Министерски съвет, всички знаете за 10% намаляване на държавната администрация, защото тя наистина е раздута, такава беше и в Министерството на здравеопазването и ние сме се придържали изцяло към решенията, които Министерски съвет има.


Водещ: Има ли заведени контрадела към министерството от уволнени служители?


Таня Андреева: Към този момент няма заведени дела.


Водещ: Не се опасявате, че ще има такива?


Таня Андреева: Не знам, възможно е да има. Всеки има право да търси правата си, ако смята, че те по някакъв начин са нарушени. Всичко, което е направено е законосъобразно и аз не очаквам дори да има заведение дела, министерството да бъде потърпевшо.


Водещ: Добре, на прага сме на новата учебна година. Ще влязат ли и лекарите отново в училище заедно с децата?


Таня Андреева: Това е много тежък въпрос, то и мен много ме притеснява, защото в момента няма законова пречка да няма училищни лекари. Проблемът там е с мотивацията лекарите да се върнат в училище по ред причини и възможност за развитие чисто професионално, за добро заплащане, и това, което с министър Клисарова обсъждахме да се стартира програма, която ще бъде разписана за следващия програмен период, с която да можем лекари от лечебни заведения, от ДКЦ-та да мотивираме да присъстват и в училище, и в детските градини, за да можем да осигурим сигурност на нашите деца, които са там.


Водещ: Но това предстои да се изясни в детайли как се случва.


Таня Андреева: Предстои да се разпише програмата. Тя ще бъде най-вече възможно за допълнително финансиране и запазвайки основните си работни места лекарите да могат да бъдат на разположение в определени часове и в училищата и детските градини.


Водещ: Добре, а последен въпрос. Кога ще започнете да харчите парите от актуализацията на бюджета и как ще ги разпределите?


Таня Андреева: В момента това, което правим е да търсим икономии в бюджета на министерството към първото шестмесечие като и второто, което е част от парите, които не са били изразходвани по оперативни програми да ги пренасочим ,разбира се с разрешение на управляващите органи МРРБ и МТСП да пренасочим част от тези пари за други дейности. Актуализацията аз няколко пъти казах, парите от актуализацията ще отидат за „Фонда за лечение на деца в чужбина”, където не ни достигат 6 милиона, за закупуване на реаномобил, нещо, което е много спешно и няколкократно неонатолозите са подавали сигнали в министерството. Това е линейка за реанимация на недоносени, на малки бебенца, които трябва да бъдат транспортирани от лечебни заведения във високоспециализирани клиники за лечение и за спешни ремонти в 2 отделния. Едното е неонатологичното отделение в „Майчин дом”, което не е ремонтирано повече от 30 години, а там са най-рисковите новородени от цяла България, това е най-голямата неинатологична клиника и психиатричната болница в Карлуково, която буквално е пред разрушаване на конструкцията на лечебното заведение.
Водещ: Междувременно обещахте още ремонти на педиатрията в „Александровска” болница, на други места, на които бяхте.


Таня Андреева: Да, те ще бъдат по оперативни програми и няма да бъдат от бюджета на Министерството на здравеопазването. Там ще бъде въпрос на пренасочване на неусвоени средства по оперативни програми, за съжаление те са много не само за ремонти, там е и програмата „Спри и се прегледай”, програмата за практически уводи в спешните състояния, „Посока: семейство” свързани с деинституализацията. Там работим много бързо, тъй като твърде са забавени тези програми и има риск повече от 30 милиона лева да не бъдат усвоени до края на тази година.


Водещ: Ще проследим как ще се случи това ускоряване на темпото. Благодаря ви, министърът на здравеопазването Таня Андреева.

 

 

Сподели в: