Върни се горе

14 август 2014 г., Д-р Мирослав Ненков - министър на здравеопазването в служебния кабинет „Близнашки“, в интервю за предаването „12+3“ по БНР

Водещ: Какво може да се направи за два месеца за болното българско здравеопазване? Добър ден казвам на служебния здравен министър д-р Мирослав Ненков. Здравейте.

Мирослав Ненков: Здравейте, г-жо Големинова, добър ден на всички.

Водещ: Времето, с което разполагате е изключително кратко, а проблемите в здравеопазването е толкова много и натрупани през годините, че трудно можем да ги изговорим за едно интервю, давам си сметка за това. Но кажете за тези десети дни, откакто сте на чело на здравеопазването успяхте ли да се ориентирате какво е състоянието на сектора.

Мирослав Ненков: Тежка въздишка изтръгнахте от гърдите ми, да ви кажа. Не знам от къде да започна, всъщност. Дълги години са трупани, как да кажа, безброй решения в различни посоки и към добре и към зле. Не можем, дори една малка част да си споделим, сега, с вас, заради малкото време. Основният проблем, сега, който излиза на преден план е това, че бюджетът на министерството е съкратен и за да спести министерството трябва да съкрати финансиране на основни капиталови разходи на болници, които, пък, те са си ги планирани. Сега, мислим тук с моите колеги, експерти как точно да постъпим. Това е едната страна. Втората страна – опитваме се най-оптимално да, как да кажа, да запазим парите по различни поръчки, които са правени в последния момент и може би, бързането не е довело до това да бъдат особено прецизни към фирмите. Не са едно и две нещата, но се опитваме. За два месеца нещо рязко и нещо особено, как да кажа, значително хубаво за нашата система няма да успеем да направим.

Водещ: Президентът призова всеки един от служебните министри да направи ревизия на наследството. Вие успяхте ли да направите пълна ревизия или все още, я извършвате?

Мирослав Ненков: В процес съм, в процес съм. Не лично аз, разбира се, експертите в министерството. Имаме предварителни данни, но те са съвсем предварителни и не са написани на хартия. Т.е. няма документален вид, но ще има ревизии на обществени поръчки, големи. Част от тях, наистина, са правени в последната секунда. Има назначения по бордове на болници. Това също ще се огледа внимателно. Има какво да се каже, но все още не съм готов да бъда, как да кажа, прецизен и конкретен, а не би трябвало да говоря /…/.

Водещ: Кога очаквате да приключи ревизията?

Мирослав Ненков: Информация някаква достоверна, като казвам достоверна, имам предвид такава каквато е документално мотивирана, но със сигурност, ще има в началото-средата на другата седмица.

Водещ: Работата ви като министър започна с трусове. Трябваше много бързо да намерите решение с казуса с уволнените директори на възлови болници. Назначихте проверки в тези болници. Кога очаквате резултатите от тези проверки?

Мирослав Ненков: Тези болници са тежки болници. Те, не е лесно да бъдат проверени. Аз искам да бъдат прецизни проверките, да не е само отбиване на номер. Предполагам, че в началото на началото-средата на другия месец, няма да стане бързо. Ще има, разбира се, някакви предварителни, ориентировъчни данни, но цялостната и приключилата проверка няма да бъде преди средата на другия месец, примерно.

Водещ: Кой кадрува в здравеопазването, министър Ненков?

Мирослав Ненков: Който успее той кадрува.

Водещ: Така ли, а здравният министър има ли свободата сам да решава кой най-добре ще управлява дадена болница или има кръгове, задкулисие, което решава кой да бъде назначен за шеф на болница? Питам ви и във връзка с това, което споменахте преди малко – големите обществени поръчки, дали оттам не идва натискът?

Мирослав Ненков: Де юре министърът на здравеопазването еднолично може да сменя някои директори. Болниците са няколко вида търговски дружества. Звучи ужасно болницата е търговско дружество, но е така, търговски са.

Водещ: На практика е така.

Мирослав Ненков: Някои от директорите на търговските дружества министърът може да ги сменя еднолично, когато си поиска. Други от тях трябва да се явят на конкурс, за да управляват определено лечебно заведение. Трети от тях може да не са назначени с конкурс, но са временно изпълняващи до конкурс. Т.е. министърът на здравеопазването има доста голяма свобода в болниците, които са под неговата юрисдикция, да променя управленските им тела. Това е и добре и зле.

Водещ: Въпросът е дали тези промени се правят в интерес и на пациентите и в интерес на по-доброто здравеопазване, или се оказва натиск от определени кръгове. Защото отново ще спомена и вие сам казахте, че са обявени обществени поръчки, предстоят търгове за медицинска техника, която знаем, че никак не е евтина, търгове за лекарства се провеждат.

Мирослав Ненков: Това, което мога да ви кажа аз, е, че когато приех предложението на президента да поема този пост, получих пълната гаранция от него, че никой няма да идва тук в кабинета ми и да настоява, да изисква някой кой какво да управлява. За тези десет дни това на мен не ми се е случило. Тоест промените, които аз смятам да направя в някои бордове на болници, са продукт, т.е. те са и мое решение, но моето решение ще бъде изградено след наистина сериозен анализ на новите кандидати. Те няма да са нито партийни фунционери, нито мои приятели, нито хора, които някой ми е казал да назнача. За това давам личната си дума. Как е било....

Водещ: Кои са тези болници, в които предстоят?

Мирослав Ненков: Как е било при другите хора, които са били преди мен, мога да ви кажа само слухове, а това не е редно аз да го казвам.

Водещ: Кои са тези болници, в които предстоят промени?

Мирослав Ненков: Няколко са болниците. Има назначавани хора, които са от бившия политически кабинет на д-р Андреева, които вече не са част от управлението на Министерството на здравеопазването, тези хора ще бъдат сменени. Защото всъщност бордът на директорите е органът, който управлява определеното търговско дружество. Сега нашите болници са търговски дружества. Член на този борд на директорите не може да е човек, който е извън нашата система вече. Такива хора ще бъдат сменени и някои други промени ще бъдат направени, върху които още размишлявам и правя консултации, всичко ще бъде обявено.

Водещ: Кои и какви са тези болници? Столични ли са, в провинцията ли са, какви са?

Мирослав Ненков: Трите болници, в които бяха сменени директорите, там са поставени такива политическите лица от кабинета на д-р Андреева. В Бургаската болница един от членовете е от политическия кабинет на д-р Андреева. Чакайте да не импровизирам, това е, сега се сещам, защото пред мен нямам документ.

Водещ: Т.е. казвате, че болниците един вид са се превърнали в хранилки за партийни лица и функционери?

Мирослав Ненков: Моля?

Водещ: Че болниците са се превърнали в хранилки за партийни лица и функционери, така ли?

Мирослав Ненков: Не мога да го кажа това. Сега нормално е един министър, като дойде, във възлови за него болници, в болници, в които предстоят да бъдат инвестирани обществени пари, да сложи вътре в борда на директорите човек, който може да бъде по-оперативен тук в министерството, човек, който може от първа ръка да информира министъра какво става с тия пари. Аз поне така бих направил. И министърът има право да го направи това и това не е никак лошо. А сега дали е партийна хранилка, те какво правят на място, аз няма как да го знам на този етап.

Водещ: Когато поехте поста, обявихте, че спешната помощ ще бъде във фокуса на работата ви като министър, какви стъпки ще предприемете в спешната помощ?

Мирослав Ненков: Това, което мога да направя в спешната помощ и се направи и се надявам да се получи, е да направим някакви промени в организацията на работа на първо място на моите колеги. Не вярвам, че ще успея да направя нещо по отношение на по-големите им приходи за тях, но има няколко стъпки, които биха ги облекчили в ежедневната им работа. Ако това успея, аз ще бъда доволен от този мандат.

Водещ: Какви са тези стъпки?

Мирослав Ненков: Има идея да минат на седемчасов работен ден тези колеги. Т.е. това означава, че те, като изпълнят месечната си норма, ще натрупат извънреден труд, който ще им бъде платен. Това е една стъпчица, която ще позволи да бъдат увеличени техните заплати. Въпросът обаче е, че бюджетът, говорим само за Спешна помощ София, бюджетът на Спешна помощ София за заплати е фиксиран. Т.е. увеличените разходи в този бюджет по плащане на извънреден труд ще свършат.
Сега тука специалистите в министерството правят изчисления в този вариант седемчасов работен ден дали министерството ще може да увеличи издръжката на Бърза помощ, за да може да бъде компенсирано това по-голямо плащане към тях, да не свършат парите през ноември и да се окаже, че няма смисъл от това минаване на седемчасов работен ден. Това едното. Второто, разбрах от колегите, аз имах среща с колегите от Бърза помощ. Ама среща с тези хора, които са в линейките. Че отивайки в определени болници, са принуждавани от дежурните екипи в болниците да разнасят пациента до рентгена, до скенера и което е над час загуба време за екипа. Тази практика ще я спрем. Ще опитам, сега това е нещо, което се консултира в момента, екипът, като вземе пациента от определена част на София, е задължен да го закара приблизително в района, в който живее пациентът до болнично заведение. Искам да го направим така, че пациентът, като се вземе от мястото на инцидента да бъде закаран в първата оборудвана болница, която е най-близко. За да не се возят пациентите напред-назад. Има още една практика, която много ми се ще да премахна, сега върху това също се работи. Примерно някой пациент, извикал Бърза помощ, който не е медицински спешен случай. Изключително много настоява да бъде закаран в болница, не може да му бъде отказано каране в болница, при условие, че човекът сам себе си възприема, че има нужда от болнично лечение. Екипът го оставя в болница този човек. Болничният персонал го преглежда, изследва и се оказва, че той нито е за болница, нито е за Бърза помощ, той е за едно най-обикновено домашно лечение от общолекуващия лекар. Тогава се вика отново екип на Бърза помощ, който транспортира този пациент до дома му, като такси. Т.е. това е пациент, който няма нужда от медицинска помощ или наблюдение.

Водещ: Но използва целия този ресурс.

Мирослав Ненков: Това нещо също ще се постарая да го премахна.

Водещ: Вярно ли е, че връщате Георги Гелев като шеф на Спешна помощ София?

Мирослав Ненков: Аз не го връщам, защото той не е уволнен. Д-р Гелев е в болничен, а д-р Златанов, който в момента изпълнява функцията началник на Бърза помощ, е назначен с временна заповед до завръщане на титуляра. Ето сега, като приключим с вас, аз имам среща с д-р Гелев, за да сподели той с мен своето здравословно състояние, дали ще може да поеме ефективно Бързата помощ на София. И ако той не удължи болничния си лист, или той няма нужда от повече лечение, той ще се върне и ще си заеме поста.

Водещ: Ще поставите ли някакви условия пред него?

Мирослав Ненков: Да, ще поставя условия, че ще се виждаме с него, айде да не е всеки ден, но два пъти в седмицата ще се виждаме с него.
Водещ: Към един проблем, който не търпи отлагане и засяга най-малките и най-беззащитните, новородените деца. Кой е виновен, министър Ненков, за забавяне на търга за шествалентната ваксина?

Мирослав Ненков: Точно сутринта това обсъждахме с моите колеги тук. Тук виновен, фирмите, които произвеждат тези шествалентни ваксини, имат някакъв производствен проблем, който не е съвсем ясен точно какъв е. Този проблем не е само в България, тези фирми, които произвеждат ваксините, не са много, те са мисля, че две. И тези две фирми имат производствен проблем и има проблем в цяла Европа точно за този вид ваксини. Но към момента в РЗИ-та в страната има достатъчен брой ваксини, няма да остане неваксинирано дете, които ще бъдат преразпределени, докато се отворят документите на този търг, който мисля, че на 19 сега трябва да се отвори. На предишния търг, който е бил обявен може би някъде в късна пролет, нито една фирма не се е явила. Т.е. Министерството на здравеопазването обявява търг за ваксини и не се явява нито една фирма, защото не могат да спазват договорите и да осигурят ваксината. А пък договорите, които се сключват с Министерството на здравеопазването, са с много тежки неустойки. Ако пак няма нито една явила се фирма, има вариант да направим промяна в една наредба и да се ползва четиривалентна ваксина, а не пет или шествалентна.

Водещ: Това трябва да го направите час по-скоро, защото нали се сещате, че ваксинацията не може да се отлага безкрайно.

Мирослав Ненков: Не, може, не може. Това всичкото колегите тук на място са го изчислили, имаме за момента, до отваряне на следващия, да не казвам точни срокове, но има бройки ваксини в страната, които ще се преразпределят между РЗИ-тата, има…

Водещ: А защо не е направено досега, защото…

Мирослав Ненков: … бройки ваксини, които са в кабинетите на общопрактикуващите лекари, така че за момента, слава Богу, драма няма.

Водещ: Не, напротив, има драма. Има забавяне, лични лекари казват, че нямат в наличност тази ваксина и с три месеца отлагат ваксинирането на децата.

Мирослав Ненков: Първо, тези три месеца не са проблем, второ, тези лични лекари на кого са казали, че нямат ваксина?

Водещ: На родителите са казали.

Мирослав Ненков: Родителите не разполагат с ресурс да разпоредят разпределение на ваксини. Аз ви казвам, че в РЗИ-та в страната има достатъчен брой ваксини.

Водещ: Но те стоят някъде.

Мирослав Ненков: И ако някой официално обяви, някой личен лекар или някоя Районна здравна инспекция, че в момента няма ваксини, в рамките на един ден ще му бъде доставено.

Водещ: Добре. Можете ли да направите проверка и да направите така, че ваксините да отидат до личните лекари, до педиатрите, така че родителите да не се притесняват и да не се…

Мирослав Ненков: Разбира се, разбира се. Ето, аз казвам да не се притесняват родителите.

Водещ: Казвате това и гарантирате, че има в наличност…

Мирослав Ненков: Ако се отложи с някой и друг ден ваксинация, това в никакъв случай не е фатално.

Водещ: Не, говорим за месеци.

Мирослав Ненков: Да не се притесняват родителите. Това е, как да кажа, нямам нищо тук при мен или не е стигнало до мен официално някой личен лекар или някое РЗИ да е казало специално, с документ на мен не ми стигат ваксините и ние не ваксинираме деца, защото нямаме ваксини.

Водещ: Ами ето, направете си проверка.

Мирослав Ненков: Аз такова нещо нямам.

Водещ: Направете проверка.

Мирослав Ненков: Ще направя.

Водещ: Добре. Обявихте, че предстоят промени във Фонда за лечение на деца, казахте, че промените ще бъдат многопосочни и не изключихте и смяна на директора.

Мирослав Ненков: Да.

Водещ: Какво не одобрявате в досегашната работа на фонда?

Мирослав Ненков: На този етап фондът по предварителни данни е приключил с годишния си бюджет. Това е.

Водещ: Т.е. какво ни казвате в момента?

Мирослав Ненков: Т.е. оттук нататък аз трябва да правя някакви еквилибристики, да спя пред Министерството на финансите, за да мога да измоля още пари за този фонд, за да може да функционира до края на годината. Ще променя Обществения съвет към него, ще сменя и управляващия директор.

Водещ: Кой ще го наследи?

Мирослав Ненков: Когато това стане факт, естествено, ще бъде обявено.

Водещ: В момента няма да споменете.

Мирослав Ненков: Това са ми намеренията, да.

Водещ: При посещението си в Мизия казахте, че няма опасност от зарази и някакви епидемии в града. Репортажите обаче оттам, които показват медиите, сочат тъкмо обратното. Виждаме умрели животни, труповете на които се разлагат. Взети ли са, министър Ненков, необходимите мерки срещу епидемии?

Мирослав Ненков: През цялото време от началото на кризата там работят колеги епидемиолози, които изпълняват две функции. Първо, следят на място обстановката, а не така по доклади на РЗИ-та или на джипита. Те са общопрактикуващи лекари, те са на място. И второ, непрекъснато се привлича вниманието на хората към това да спазват обичайните правила за лична хигиена. Наистина гледките са ужасяващи, наистина този тип бедствия представлява потенциална заплаха за възникване на различни видове епидемии, но в случая с Мизия на този етап се удържа ситуацията, хората са изпълнителни, използват предпазни средства, така че на този етап няма страшно.

Водещ: Не е подценена ситуацията.

Мирослав Ненков: Поне по тази линия. Има доставени ръкавици, има доставени предпазни средства. Тези животни не се пипат с голи ръце, след почистването има материали за дезинфекция на повърхностите, така че, слава Богу, към момента нямаме данни да се е случило нещо.

Водещ: Обезпокоени ли сте от ебола, знаете, че взе първата жертва в Европа, разбрахме, че в Сърбия 14 души са поставени под наблюдение заради вероятност от заразяване със смъртоносния вирус. У нас какво се прави, рентгенът на летището достатъчен ли е?

Мирослав Ненков: В личен план не съм обезпокоен. Заемайки тази позиция, да кажем привлечено ми е вниманието върху този въпрос. Ние не сме толкова кръстопътни по отношение на рисковите региони. Т.е. хора от тези краища на света, където има наистина много болни хора, не минават, как да кажа, няма голям поток от този край на света през България. Така или иначе има доставено оборудване, което не знам точно в какъв обем е, във Военна болница, така че, пази Боже, нека това, направо не ми се говори на тая тема. Дано да не възникне нещо. Имаме възможности за диагностика, имаме възможност за изолация, дано да останем на нивото само на този разговор. От думите на д-р Кунчев, който е главният здравен инспектор на страната, не е висок рискът за България по отношение на ебола.

Водещ: Но това не трябва да ни обезпокоява, нали, и да ни приспива.
Мирослав Ненков: О, не, в никой случай. Но нямаме ефективна мярка, която да ви кажа ето това направихме, няма страшно. Има, доколкото разбрах, инсталирана камера на летището.

Водещ: Да, да, но дали е достатъчно само това като мярка.

Мирослав Ненков: Не са измислени за съжаление по-разумни и по-сигурни мерки на този етап.

Водещ: Последно, как се отнасяте към тези опашки пред Здравната каса, опашки от възрастни хора, които припадат в жегите, докато чакат да си презаверят здравните книжки и там да сменят някакви кодове.

Мирослав Ненков: Това е ужасно, това е ужасно. Не знам каква е била организацията между Здравната каса и между общопрактикуващите лекари, но някак си си мисля, че тези кодове биха могли да ги сменят общопрактикуващите лекари, които назначават терапията на пациентите. Не разбирам защо Здравната каса трябва лично да го завери това. Но така или иначе това е ужасна ситуация, в която са поставени нашите родители.

Водещ: Кога най-после ще въведем електронното здравеопазване, за да няма такива гледки?

Мирослав Ненков: Няма да е в тези два месеца.

Водещ: А кога най-рано го виждате?

Мирослав Ненков: Много ми е трудно да ви отговоря.

Водещ: Защо се бавим?

Мирослав Ненков: Ами защото това е концептуално много трудна материя. Понеже в Министерство на здравеопазването много трудно се сменят ръководствата, за добро или за лошо, всяко ново ръководство има някаква своя си концепция, която опитва да приложи, и това бави на този етап процеса.

Водещ: Това е единствената причина, така ли?

Мирослав Ненков: Много е сложна и много е трудна материята, изисква голям ресурс, как да кажа, мисловен. Защото сега тази система, която ще се направи, тя ще работи дълго време. Това е една много голяма отговорност, която ще поеме ръководството, което наистина ще реализира този проект.

Водещ: Дали пък причината не е това, че електронното здравеопазване всъщност ще осветли много от процесите, които текат в здравеопазването, и заради това да има умишлено забавяне и съпротива да се въведе?

Мирослав Ненков: Трудно ми е да ви кажа дали има съпротива. Искрено ми се ще да няма, да не е това причината.

Водещ: Чухте служебния здравен министър д-р Мирослав
Сподели в: