Върни се горе

10.12.2012 г., "Денят започва" 

Водещ Марио Гаврилов: На гости в студиото на "Денят започва" е здравният министър Десислава Атанасова. Добро утро, г-жо министър. 
Десислава Атанасова: Добро утро. 
Водещ:
Само да кажа на нашите зрители, че ако имат някакви въпроси, които ги вълнуват, или коментари към нашия разговор, нека да ги публикуват на страницата на "Денят започва" във "Фейсбук". Само за да затворим темата с 8 декември и БНТ "Такси" например едно интересно мнение на потребител, който се представя като Светозар Филипов, който казва: 22 години след дипломирането ние отбелязахме 8 декември страхотно, беше по-вълнуващо, отколкото през следването. Последен емоционален щрих към студентския празник. И сега към недотам радостното битие на здравеопазването в България. Г-жо Атанасова, наложила сте глоба на Националната кардиологична болница. В случая само да припомня накратко на нашите зрители: пристига болен човек, няма кой да го приеме. 
Д. Атанасова: Точно така. 
Водещ:
Зачестяват ли подобни случаи в България и ако може малко повече подробности около точно този конкретен случай в Националната кардиологична болница? 
Д. Атанасова: За съжаление през последните две седмици това е третият проблемен случай в "Спешна помощ". Първият беше в болница "Света Анна", където при същия сценарий пристига линейка с пациентка, която се нуждае от прием, а лекарите от "Света Анна" отказват да я приемат. Според тях тя вече е починала в линейката. Лекарите от "Спешна  помощ" твърдят, че тя все още е с жизнени показатели. В разправиите в коридора жената наистина умира. Там също има проверка и съвсем скоро ще имаме и санкции и за болница "Света Анна", и за екипите, които са отказали да я приемат. За Националната кардиологична болница случаят е идентичен. Лекарят, който е трябвало да бъде в спешен приемен, кабинет, е отсъствал. Друг, който е бил невролог на работа, е преглеждал друг пациент. В крайна сметка, на този пациент, който е докаран отново с линейка на "Спешна помощ", никой не е оказал помощ и той е починал в линейката. Именно заради това Изпълнителна агенция "Медицински одит" направи проверка и констатациите са тези 8000 лв. глоба за националната кардиологична болница и финансови санкции за двамата лекари, които е трябвало да окажат медицинска помощ. Санкциите за тях са от 100 до 600 лв., тъй като това са размерите, разписани в нормативната уредба и в Закона за здравето. Но аз смятам, че ако наистина това продължава и стане стил на поведение, ще повдигна въпроса и пред колегите от здравната комисия тези санкции да бъдат увеличени. 
Водещ: В подобни случаи, така, ваша лична гледна точка, за какво става въпрос - за бездушие на лекарите, за липса на професионализъм, за недостатъчна финансова мотивация? 
Д. Атанасова: А изобщо тук за финансова мотивация смятам, че не следва да говорим. Става въпрос за различни причини. Може би понякога наистина са доста натоварени, не могат да преценят кой случай изисква много повече помощ и много повече бързина на действията, но това е недопустимо. В болница в България в XXI век да не бъде приет пациент и той на практика да почине пред вратите на лечебното заведение. Подобен разговор имах и с всички директори на софийските университетски болници миналата седмица. Бях категорична, че такива случаи не следва да се повтарят, и за съжаление само няколко дни след този разговор пък се случи този инцидент със "Спешна помощ - Варна". Знаете вероятно, в петък лекар от "Спешна помощ" е посетил адрес, където е имало тежко болен пациент с онкологично заболяване и прекаран инфаркт. Той е направил две апликации и впоследствие пациентът е починал, преди да бъде транспортиран до лечебно заведение. Там няма да коментирам какво е следвало да бъде направено или какво не е следвало, тъй като тече досъдебно производство. Само ще кажа, че е недопустимо лекар да си позволява, употребил алкохол да бъде на работа. Поради тази причина и вследствие на констатации на медицинския одит ще отнема правата на този лекар от "Бърза помощ". Очаквам, че днес или утре те ще завършат своята проверка и ще ми дадат конкретно предложение. 
Водещ: Защото от, така, гледна точка на пациентите се казва следното: окей, вдигнаха, нали, планира се да се вдигне защитата на лекарите с приетите на първо четене поправки в Закона за Народното събрание. Как обаче ние като пациенти да се защитим, когато се сблъскваш с подобни лекарски неуредици, независимо от тяхната причина? 
Д. Атанасова: Да, това е безспорно така и ние сме го оценили. Затова и вече една година се работи по законопроекта за правата и задълженията на пациентите в Народното събрание, колегите от здравна комисия работят по него, всички съсловни пациентски организации. Вече той е пред финализиране. Очаква се последната глава по административно-наказателните разпоредби да е готова съвсем скоро и аз мисля, че след почивката, коледната, на Народното събрание, този законопроект вече ще влезе за разглеждане в пленарна зала. Той наистина ще даде рамката на взаимоотношенията лекар - пациент, но сами разбирате, че те не биха могли да се администрират. Тоест моралните задължения, задълженията на лекарите за това, че са положили и Хипократова клетва, и гарантират живота на своите пациенти, и отношенията напациентите спрямо лекарите не е възможно в един административен акт да се изчерпят. Те са предмет може би на възпитанието и на първите седем години на хората. 
Водещ: Утихна ли напрежението, г-жо министър, около кръвните центрове? На много места там медицините са подадоха оставките, впоследствие ги оттеглиха? Разрешени ли са окончателно проблемите около тях? 
Д. Атанасова: Знаете, че от 1 ноември на кръвните центрове на държавните психиатрични болници бяха увеличени възнагражденията със 17 процента. Общините също помогнаха за това да стимулират финансово през тази година работещите в кръвните центрове в Пловдив, в Стара Загора, във Варна. Аз предполагам, че това ще се случи и в Плевен, и в София, и съм изключително благодарна накметовете на общинските съвети, които взеха това решение. Моят ангажимент към работещите е от началото на 2013 г. отново да бъдат увеличени заплатите от 15 до 20 процента. В момента се правят разчетите вследствие на структурни промени в Министерството на здравеопазването. Защо се стигна дотам? Защото до 1 юли действаше старият закон за кръвта, а с промените в Закона за администрацията и държавния служител бяха премахнати допълнителното материално стимулиране, или т.нар. бонуси. Кръвните центрове получаваха 40 процента от заработените средства във вид на допълнително материално стимулиране. Мисля, че проблемът там е решен, наистина оставките, които бяха подадени в кръвния център във Варна, 37 оставки бяха подадени, 35 са оттеглени. За последните две на 12-и изтича предизвестието, т.е. след два дни. Предполагам, че и тези колеги са размислили вече. 
Водещ:
Като заговорихте за пари, предполагам, че сте недоволна от бюджета за следващата година или пък ще ме изненадат и ще кажете, че сте доволна. Какви са парите, които се отпускат за здравеопазване и какви са основните приоритетни посоки, в които ще ги насочите? 
Д. Атанасова: Ще кажа, че този бюджет за 2013 е най-големият, получаван досега като макрорамка за здравеопазване - близо 3 милиарда и 400 милиона, разпределени в бюджета на Министерството на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса и Министерство на труда и социалната политика. Да, вярно е, че Министерството на здравеопазването получава 100 милиона повече и това е. . . 100 милиона по-малко, това е вследствие на решението на Конституционния съд от тази година, с което се обяви, че трансферите от Националната здравноосигурителна каса към министерството са незаконосъобразни и противоконституционни,затова се наложи дейности, които от Министерството на здравеопазването се плащаха до 2012, да бъдат прехвърлени за заплащане в касата. Това са дейности по интензивното лечение, дейности по асистирана репродукция, по изследванията с петскен, дейности за амбулаторно наблюдение на лица с психични заболявания и кожни заболявания, както и ваксинопрофилактиката и задължителния имунизационен календар, т.е. дейности, които през 2013 ще бъдат заплащани от Националната здравноосигурителна каса. Всички останали дейности, които държавата следва да гарантира - спешна помощ, психиатрична помощ, кръвни центрове, лекарства и лечение на СПИН, лекарства и лечение на туберкулоза, остават в Министерството на здравеопазването, остава и фондът за лечение на деца, комисията за лечение в чужбина. Тоест смятам, че през 2013 всички тези дейности ще бъдат гарантирани и има средства за това.
Водещ: Бих искал да ви помоля да коментирате думите на вашия колега Симеон Дянков, вицепремиера Симеон Дянков в това студио, че в зравеопазването се наливат едни пари в една нереформирана система. Има ли изобщо смисъл да се харчат тези пари? 
Д. Атанасова:
Абсолютно е прав г-н Дянков, че системата е нереформирана, и аз смятам, че няма българин, който да смята обратното. Двайсет и две години на преход, направи се една частична реформа по отношение на доболничната медицинска помощ и дотам всичко спря. Наистина болничната медицинска помощ не е реформирана. Това е много тежка реформа, това е сектор, който не търпи резки движения и рязка смяна на позициите, затова трябва да има една национална консенсусна рамка. Ние през месец октомври, аз и моят екип, подготвихме един проект на национална стратегическа рамка за здравеопазването за периода 2014 - 2020 година. Представихметази стратегическа рамка в Народното събрание пред всички парламентарни групи, съсловни, пациентски организации, национални консултанти и експерти и очакваме от тях мнения и становища, така че, когато правим стратегията за здравеопазване, тя да е консенсусна, да е общо приета и да гарантира достъпа и качеството на медицинската помощ в България. Трябва обаче да кажем няколко много важни неща и трябва да има национален консенсус по това трябва ли лечебните заведения да са търговски дружества или не? Трябва ли всички лечебни заведения да сключват договор с касата и да се харчат публични средства? Как трябва да се разкриват лечебните заведения? Дали трябва националната здравна карта да е задължителна и да действа във всички положения и там, където има преситеност на пазара с лечебни заведения, министърът на здравеопазването или друг орган да решава дали има нужда от повече и още лечебни заведения, или напротив, да се дават само разрешения в тези райони, където има недостатъчност на леглата и недостатъчност на медицинските дейности. По тези въпроси трябва всички парламентарни групи ясно да заявят своето становище и в консенсус да бъдат приети промените. В противен случай и времето не позволява, няколко месеца до края на мандата, да се осъществи тази толкова дългоочаквана реформа. 
Водещ:
Тоест вие до края на този мандат нямате намерение да предприемате някакви радикални мерки, радикални реформи в областта на здравеопазването? 
Д. Атанасова:
Когато аз земах поста здравен министър, казах какви са моите приоритети. Те са по отношение на спешната помощ. Знаете, че за спешна помощ имаше някои проблемни. . . проблеми, най-общо казано. Единият беше по отношение на факта, че прекалено дълъг е достъпът след приемане на повикване до посещение на адрес от екипите на "Спешна медицинска помощ" и този проблем най-много се очертаваше в големите градове и най-вече в София. Ние с г-жа Фандъкова започнахме един проект за разкриване на филиали на "Спешна помощ", изнесени адреси в четирите отдалечени краища на София. Вече открихме три филиала - в Кремиковци, "Люлин", Студентски град, утре предстои откриване на филиал в "Надежда", така че да направим достъпът на екипите до пациентите много по-кратък от времето на повикване на медицинска помощ. Втората тема беше възнагражденията. Възнагражденията от 1 юни са увеличени с 18 процента. Знам, че това в никакъв случай не са много средства, но това са възможностите на този бюджет. Третата тема беше специалната защита на лекарите, вече на първо четене е приета тази поправка в Наказателния кодекс. Надявам се, че колегите и от правната, и от здравната комисия ще направят своите предложени, за да станат добри и коректни текстовете в Наказателния кодекс, така че да е осигурена защитата. По отношение на това кариерното развитие на лекарите и бъдещата им специализация, в момента се обучават 6500 лекари по проект "ПУЛСС". Обучението се извършва в болница "Пирогов", то ще бъде до края на 2013 година. Тези лекари, медицински сестри, фелдшери и шофьори се обучават по практически увод в спешната помощ. Този проект е на стойност 6 милиона и половина и се финансира с европейски средства.По отношение на специализацията на лекарите, първо, направихме промяна в Наредба 34, дадохме възможност на лекарите, които работят в "Спешна помощ", да специализират всички медицински специалности. И второ, хиляда български млади лекари ще могат да специализират през 2013 със средства от ЕС по проект, който спечелихме заедно с МТСП на стойност 16 милиона лева. Вече са одобрени местата за специализация, те през 2013 ще бъдат 3266, а 254 места са за държавната поръчка, или с 80 повече от 2012. Това са мерките, които аз гарантирах, че ще предприема по отношение на спешната помощ. По отношение на промяната на апаратурата и оборудването в лечебните заведения с фокус онкология. Вече са в ход проектите в 13 лечебни заведения, проект с европейско финансиране, 148 милиона влизат за диагностика и лечение на онкологични заболявания. През тази седмица дадохме старта на такъв проект в софийската болница по онкологични заболявания, той е на стойност почти 30 милиона лева, като около осем милиона е строителството на лъчетерапевтичен комплекс, всичко останало е медицинска апаратура. Такива проекти има в 13 лечебни заведения, от които областни болници, национални болници. Разбира се, предстои и стартирането на проектите, по които участват общините с техните онкологични диспансери, или така наречените Комплексни онкологични центрове вече. 
Водещ: Създава се напрежение обаче с националния рамков договор за следващата година. От Българския лекарски съюз, така, намекнаха или даже направо казаха, че няма да го подпишат заради парите за ин витро, за ваксините срещу рак и срещу някои изследвания. А как ще излезете от това положение, какво се случва, ако не е подписан националният рамков договор, и то при положение, че тези пари за тези три дейности вече са вписани в бюджета за следващата година. 
Д. Атанасова:
Да, безспорно вече е приет законът за бюджета на здравната каса, тези дейности фигурират там и са разписани. Очаквам, че лекарският съюз на събора си, предстоящия, в края на седмицата ще вземе решение да се подпише национален рамков договор. В противен случай трябва всички обеми и цени да се приемат с акт на Министерския съвет, директорът на НЗОК предлага чрез министъра на здравеопазването да бъдат утвърдени цените и обемите и Министерския съвет ги утвърждава, но аз смятам, че НРД трябва да има и ще има, призовавам и колегите от Българския лекарски съюз наистина да помислят и чрез подписването на НРД ще се гарантира осъществяването на тези дейности и те ще участват в договарянето на цените и обемите на тези дейности. 
Водещ: Какво се случва с болницата в Девин? Мисля, че имаше някакви срокове до края на годината и като че ли никоя болница не, голяма болница не иска да я приюти като филиал? 
Д. Атанасова: Общинският съвет в Девин взе решение там да бъде разкрит филиал или на университетската болница "Св. Георги" в Пловдив, или на правителствена болница, или на ВМА. Университетската болница в Пловдив отказа да направи филиал там, а ВМА е лечебно заведение по член 5 от закона и принципал е военният министър, а не аз. Правителствена болница също е такова лечебно заведение по член 5 и трябва Министерският съвет да вземе такова решение. Аз обаче все още смятам, че има шанс там наистина да заработи филиал на смолянската болница, и мисля, че днес има сесия на общинския съвет в Девин и се надявам, че такова решение ще бъде взето. Болницата в Смолян първо, че е най-близо, второ е достатъчно финансово стабилна, за да може да си го позволи, и трето има достатъчно кадрови ресурс, за да обезпечи дейността. 
Водещ: Да ви попитам и за закона за тютюнопушенето, тоест за правилата за тютюнопушене по заведенията. Отново се разгорява тази дискусия, особено след вчерашното изказване на премиера, който изрази така, склонност след 22 часа да може да се пуши по заведенията. В четвъртък предстои здравната комисия да разгледа този законопроект, по който вие сте внесли, така, категорично отрицателно становище. На какъв компромис сте склонни от вашето министерство? 
Д. Атанасова:
Не сме склонни на никакъв компромис. Аз като здравен министър няма да подкрепя да се разреши отново да се пуши в закрити обществени места. Не следва да противопоставяме бизнеса и здравето и да коментираме какви са загубите на бизнеса и на заведенията вследствие на забраната. Може да коментираме какви са разходите за здравеопазване, какви са разходите за онкология, какви са разходите за лекарства, какви са разходите за лечение на сърдечно-съдови заболявания, тоест двете неща изобщо не са съпоставими. Мнения на експерти във всички области е, че навикът тютюнопушене води до редица заболявания - и онкологични, и сърдечно-съдови, тоест аз няма да подкрепя при никакви условия връщане на стария режим. Разбира се, Народното събрание следва да прецени всички доводи на всички страни и да вземе своето решение, но мисля, че и комисията по здравеопазване не би подкрепила тези текстове за връщане на стария начин на действие на закона за здравето. 
Водещ:
А ефективен ли е контролът според вас в момента, тъй като някъде из вестниците попаднах така, на разказ за дейността на здравните инспектори, които казват, че, така, не е много голям броят на написаните актове. 
Д. Атанасова:
Аз нося статистика. През периода за шест месеца почти, от първи юни до 30 ноември, са извършени 116 000 проверки на 112 000 обекта, като са издадени 1665 предписания, 390 акта и са констатирани 240 наказателни постановления. Стойността е 104 300 лв. Справките, които ежеседмично получавам, говорят, че забраната се спазва и където са открили колегите нередности, това беше в първите няколко месеца. Те даваха предписания относно това кои прегради. . . защото ресторантьорите и хотелиерите изобщо, се оказаха много изобретателни, направиха всякакви видове прегради. Дори има на сайта на Министерството на здравеопазването специален раздел "Въпроси и отговори", на който експертите от министерството отговарят кое е законно и кое не. Но, общо взето, смятам, че 244 наказателни постановления наистина не са много, което ми говори, че забраната се спазва. 
Водещ: Добре, благодаря ви, че бяхте наш гост тази сутрин. 
Д. Атанасова:
Благодаря и аз. 
Водещ: Ако лекарската небрежност продължава, министър Атанасова ще настоява за увеличаване на финансовите наказания. Благодаря ви, че бяхте гост на "Денят започва".

Сподели в: