Върни се горе

Линк към интервюто на министър Меджидиев в Нова ТВ, „Новините на Нова“

 

Водещ: Днес наш гост е здравният министър д-р Асен Меджидиев. Здравейте и добре дошли.

Асен Меджидиев: Здравейте, добър вечер.

Водещ: За какво ще говорим? Електронното досие е нашата новина днес. Заедно с електронната рецепта и електронното направление нещата започват да стават доста модерни, доста електронни, но освен че трябва да бъдат такива в ХХІ век, трябва да помагат на хората. В какво точно е помагането на пациента и на лекаря?

Асен Меджидиев: Първо искам да кажа, че съм изключително щастлив с демонстрацията днес на електронното досие и приложението му.

Водещ: Да, видяхме един телефон с приложение.

Асен Меджидиев: Имахме пресконференция, на която съвместно с „Информационно обслужване“ представихме как работи това приложение, защото това е голяма крачка напред в здравеопазването, в прозрачността в здравеопазването, в помощта към пациента, помощта за лекаря.

Водещ: Първото нещо, което аз се сещам, е, че ето това изчезва или в голяма степен ще изчезне, или няма да разчиташ нещо да си пропуснал тук.

Асен Меджидиев: За момента в голяма степен изчезва. Остават пак хартиени носители, особено в лечебните заведения и при личните лекари. Но специално за пациента удобството е огромно, тъй като той по всяко едно време има достъп до своето досие, може да се запознае с това какво лечение му е провеждано, каква диагноза има, какви изследвания са направени и отивайки на лекар следващият път при друг колега, колегата, влизайки в неговото досие, също се запознава със състоянието му – къде е лекуван, с каква диагноза е бил, какви изследвания е имал, каква терапия му е била изписана.

Водещ: Само че хората не боледуват от днешния четвъртък, а от десетилетия назад – говорим за по-възрастните хора. Тяхното досие откога започва в електронния му вид? От днес?

Асен Меджидиев: В момента вкарваме данните – то не е от днес, те вече се залагат, това електронно досие работи доста време отпреди това, но за по-предишните години в момента работим с „Информационно обслужване“ да може да се обнови, да се вкарат данните и за доста по-минал период от време. Така че със сигурност във времето сега ще се добави информация от доста години назад.

Водещ: Нали разбирате, че хората на 70 и 80 години в България, които са може би най-боледуващата част на страната, не обичат да се занимават с телефони, с компютри, не знаят и не е тяхната зона на комфорт. Те какво ще разберат от това?

Асен Меджидиев: Първото, което ще кажа, е, че това електронно досие предоставя възможност, примерно аз вътре да вкарам данните и на детето си, и на майка си.

Водещ: Т.е. цялото семейство заедно?

Асен Меджидиев: Могат да бъдат и те вътре. В смисъл, аз да имам достъп, ако майки ми примерно е възрастна…

Водещ: Е възрастна, не иска, не може.

Асен Меджидиев: … и ѝ е трудно да работи с това приложение…

Водещ: Да?

Асен Меджидиев: Аз да имам достъп до него. Но възрастният човек, дори да бъде сам, ползата за него е, че като отиде при лекаря и лекарят влезе в неговото досие, той ще добие представа реално за състоянието му и за това как е бил лекуван до момента, какво е провеждано, каква терапия има. Това е удобството и за възрастния човек в случая.

Водещ: Длъжен ли е личният лекар да попълва всяка една негова намеса, така че следващият лекар по веригата да бъде наясно, а да не са само две думи и да започва всичко отначало?

Асен Меджидиев: Не, всеки един лекар е длъжен да попълни анамнеза, статус, проведени изследвания, извършени манипулации, всичко това, което се върши от него като процедура. Абсолютно всеки един лекар е длъжен това да го въведе в електронното досие на пациента. Пациентът ще осъществява вече контрол. Той по всяко едно време има и мобилно приложение, във всеки един час от деня, дори да няма компютър, на телефона си пациентът може да провери какво е въведено от неговия лекар. Има обратна връзка с контролните органи. Ако пациентът види, че е сгрешена диагноза, че нещо от това не му е правено, че някои от изследванията не отговарят на самия него, той веднага може през същата платформа да сигнализира за проявена нередност. Аз затова казвам, че това електронно досие въвежда и допълнителен контрол.

Водещ: Казахте нещо много важно днес – че това пречи да се източват пари от здравната каса.

Асен Меджидиев: Ами при всички положения контролът се завишава.

Водещ: Контролът се завишава.

Асен Меджидиев: Контролът се завишава. Няма да се пишат фиктивни диагнози, защото самите ние като пациенти ще можем да ги контролираме.

Водещ: Само че, тъй като в случая сме в по-голяма степен „ще“, в бъдеще време…

Асен Меджидиев: Не, можем вече реално.

Водещ: Ама има един електронен подпис. Колко хора в България имат електронен подпис?

Асен Меджидиев: Вижте, за момента е с електронен подпис. Това говорихме и с „Информационно обслужване“, че предстои да се изработи и да се замени евентуално с електронна идентификация, може да се замени и с облачни подписи. Със сигурност ще разтоварим системата, но трябва да има нещо, което да пази личните ни данни.

Водещ: Разбрах.

Асен Меджидиев: Не, може да има свободен достъп, всеки да може да влезе в това досие.

Водещ: Бързата помощ е огромен проблем за България, с или без електронно досие. Д-р Спас Спасков беше на вашия стол преди няколко дни и той каза: „Не е проблемът в линейките. Линейки има достатъчно или да речем нормално количество. Лекари няма и не искат да работят за толкова малко пари“.

Асен Меджидиев: Аз първо използвам случая, че ми зададохте въпроса за бързата помощ, и като служебен министър на здравеопазването вече два месеца мога да кажа, че съм впечатлен от нашата бърза помощ.

Водещ: Това е чудесно.

Асен Меджидиев: Първото, защото видях как нашата бърза помощ реагира при катастрофата със сръбския автобус, как реагира дори и онзи ден с мълнията.

Водещ: Напълно съгласен съм, но…

Асен Меджидиев: Екипите ни реагират изключително адекватно.

Водещ: Сигурно има и хора, които са крайно недоволни. Знаете, че това е много деликатен момент.

Асен Меджидиев: Винаги е така.

Водещ: Особено, когато си загубил някого, така че дай боже всичко да е наред.

Асен Меджидиев: Това не е само в България.

Водещ: Няма спор.

Асен Меджидиев: Това е в цял свят, в цял свят.

Водещ: Няма спор. Въпросът е как да има достатъчно лекари и медицински персонал, когато самият вие казвате, че е недостатъчно. Опитахте се да направите нещо по отношение на това.

Асен Меджидиев: Непрекъснато взимаме мерки. Благодаря и на колегите от Министерски съвет, че ме подкрепиха, и специално на министъра на финансите, който отпусна онзи ден 10 милиона, с които да помогнем на спешната помощ в цяла България.

Водещ: Как беше – 600 лева на лекар?

Асен Меджидиев: За следващите три месеца лекарите ще получат с 600 лева отгоре върху заплатата си, сестрите – с 450 лева, фелдшерите – 400 лева. За всички групи ще има увеличение, допълнителен финансов ресурс. Но аз не мога този финансов ресурс да го направя устойчив.

Водещ: Защото нямате работещ парламент, това е ясно.

Асен Меджидиев: Защото в момента нямаме работещ парламент. Това трябва да се заложи. Доста по-голям финансов ресурс за следващата година трябва да се заложи, за да може това явление да стане устойчиво, те да получават едно достойно заплащане.

Водещ: За да ви разберем правилно, колко са лекарите в момента там, които работят с тези линейки, и колко трябва да бъдат?

Асен Меджидиев: Мога да кажа, че със сигурност имаме едно докомплектуваме от порядъка на над още 25%.

Водещ: 25% не стигат?

Асен Меджидиев: Докомплектуваме, за да станем още по-добре, да подсигурим още по-добро покритие от бърза помощ. Но ще ви дам пример. Дори при тази обезпеченост, която имаме, още в първата седмица подсигурихме в София допълнителни четири центъра на Бърза помощ, за да не се тръгва само от „Искър“, от централата на Бърза помощ. Вече се тръгва от „Младост“, от „Овча купел“, от „Люлин“, от „Пета градска“ – с цел по-бързо придвижване на екипите.

Водещ: И накрая – какво трябва да се случи в нашата страна, че да спрат да бият лекари, когато те работят за Спешна помощ, хора, които са в странна ситуация, в странно положение? Идват уж да бъдат лекувани, а сами налитат на бой към този, който трябва да ги лекува.

Асен Меджидиев: Това е един изключително тежък проблем и много чувствителен за нас като лекари, включително и за пациентите.

Водещ: Да, така е.

Асен Меджидиев: Защото ние, освен че сме лекари, ние самите сме пациенти. Ние полагаме усилия да помагаме на пациентите.

Водещ: Наказателен кодекс, полиция и т.н. – това са ясни неща, но…

Асен Меджидиев: Това го знаем всички.

Водещ: Да.

Асен Меджидиев: Културата на населението – не може да биеш този, който се грижи за теб, който ти дава живот, който ти пази живота и ти го удължава. Един лекар, който е прегледал днес 30 спешни пациенти, или една сестра, която е прегледала и обработила 30 спешни пациенти, идва 31-ят, тя тръгва да се грижи за него, той я напада. Знаете ли в какво състояние е? Аз, понеже последната сестра лично я посетих – тя беше с огромна психическа травма. Оставете всички други наранявания, които е получила.

Водещ: Така е, така е.

Асен Меджидиев: Това остава незабравимо за тази жена.

Водещ: Няма нужда от по-голям коментар. Д-р Асен Меджидиев – наш гост тази вечер. Благодаря ви за този разговор.

Асен Меджидиев: Благодаря и аз.

Сподели в: