Отговор на министъра на здравеопазването д-р Галя Кондева на н.п. Маргарита Генчева
19 юли 2024Относно: Проблеми в работата на трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК)
УВАЖАЕМА Г-ЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМА Г-ЖО ГЕНЧЕВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Проблемите в медицинската експертиза на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане, очертали се през последните години наложиха търсене на трайно решение чрез редица нормативни промени като:
- Съкращаване на срока за произнасяне на органите на медицинската експертиза при оценката на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане (ТНР/ВСУ) и спазване на тримесечния законоустановен срок от подаване на заявлението-декларация или обжалването;
- Увеличен бе броят на териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) в страната повече от два пъти;
- Осигурени кадрово бяха териториалните комисии и ограничен броя на случаите, в които Националната лекарска експертна комисия (НЕЛК) може да връща решенията на ТЕЛК за ново разглеждане в процедурите по обжалване. С оглед съкращаване на обжалването на решенията на ТЕЛК пред НЕЛК, се ограничи до веднъж повторното обжалване на решението на ТЕЛК в една процедура. НЕЛК не връща решението на ТЕЛК за ново разглеждане, а го решава по същество.
- Предвиди се създаване на комисии във всички държавни и общински многопрофилни лечебни заведения за болнична помощ и комплексни онкологични центрове, като в университетските болници и/или търговски дружества със смесено държавно и общинско участие в капитала се създадоха по две комисии;
- Постигане на прозрачност и безпристрастност в процедурите на оценка на ТНР/ВСУ и равномерно разпределение на случаите в страната, което ще допринесе за постепенно намаляване на забавянето в експертизата. За постигането на тази цел разглеждането на случаите е само по документи и разпределение на заявленията-декларации чрез информационната система на случаен принцип на територията на цялата страна, според поредността на постъпването им.
В периода 08.07.2024 г. – 10.07.2024 г. в министерството на здравеопазването се проведоха срещи с регионалните здравни инспекции, лекари, работещи в ТЕЛК, управители на лечебни заведения с разкрити ТЕЛК, представители на НЕЛК, Информационно обслужване АД и Националния осигурителен институт, организации на хората с увреждания.
От тези срещи се очертаха някои затруднения за лекарите в ТЕЛК при работата с Информационната система за контрол на медицинската експертиза (ИСКМЕ), предвид въвеждането на случайното разпределение на заявленията за освидетелстване на територията на цялата страна.
Една от причините за тези затруднения е свързана със значителния брой забавени експертизи, които завари въвеждането на случайното разпределение на 21 юни 2024 г., които бяха повече от 20 000. Този брой нерешени случаи, някои забавени по 3-4 години, доведе до проблеми, свързани с разпределението от електронната система на значителен брой случаи към ТЕЛК в страната.
Други затруднения са свързани с промени в настройките на ИСКМЕ, така че да се даде по-голяма свобода на лекарите при определяне на датата, на която трябва да извършат експертизата от гледна точка и на интересите на лицето. Част от тези функционалности на ИСКМЕ вече са направени, а други са в процес на разработване от „Информационно обслужване“ АД, тъй като се изисква технологично време за въвеждането им.
Веднага след срещите в министерството, на 12 юли 2024 г. бяха изпратени писма до всички държавни органи, както и до мобилните оператори, че експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК се съставя като електронен документ по реда на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
Изпратено бе писмо до Български лекарски съюз и Националното сдружение на общопрактикуващите лекари, до организациите на хората с увреждания, с информация за изискванията към медицинската документация, която лицата трябва да представят на ТЕЛК/НЕЛК. Регионалните здравни инспекции трябва да информират всички лечебни заведения на територията на съответната област за това.
Изготвено е съвместно указание на Министерство на здравеопазването и Националния осигурителен институт, с което се определят задълженията на страните в процеса при движението на медицинските експертни досиета между регионалните картотеки на медицинските експертизи към регионалните здравни инспекции и териториалните поделения на Националния осигурителен институт.
Дадена е възможност на регионалните здравни инспекции в срок до края на юли 2024 г. да оценят възможностите за вътрешно преструктуриране на персонала, така че да бъдат пренасочени щатни бройки към регионалните картотеки на медицинските експертизи, с оглед справяне с големия обем на документи от медицинските експертни досиета на лицата с увреждания, които трябва да бъдат дигитализирани.
Според предварителното планиране, до началото на 2025 г. ще се осигури свързаност между ИСКМЕ и Националната здравно-информационна система (НЗИС), което ще улесни лекарите от ТЕЛК – те ще имат достъп до електронните досиета на лицата в НЗИС.
Горепосочените действия са само част от стремежа на Министерство на здравеопазването да осигури оптимална работа на ТЕЛК и НЕЛК в ИСКМЕ, в условията на значителните нормативни промени, касаещи организацията в работата на органите на медицинската експертиза.
За съжаление се установяват и обстоятелства, свързани с възрастовата характеристика на работещите в ТЕЛК, която не е много по-различна от тази на работещите изобщо в здравеопазването. Поради това се констатират затруднения в работата с електронни системи, както и трудно приемане на дигитализацията на процесите. Този проблем обуславя и съпротива сред някои лекари в ТЕЛК.
Във връзка с горното Министерство на здравеопазването, НЕЛК и „Информационно обслужване“ са в непрекъсната комуникация помежду си, както и с РЗИ и ТЕЛК в страната, като се обмисля и провеждането на допълнително обучение за работа в ИСКМЕ както на лекарите от ТЕЛК, така и на техническите сътрудници към комисиите.
В заключение мога да заявя, че такива значими организационни промени в медицинската експертиза, каквито се въведоха с последните нормативни промени, не са предприемани от десетилетия. Затова за нас са очаквани и разбираеми възникналите проблеми и неодобрението сред част от лекарите, работещи в ТЕЛК. Независимо от това сме убедени в необходимостта от тези промени, защото друг начин за преодоляване на значителното забавяне на експертизата, както и на обвиненията в корупция сред органите на медицинската експертиза, не съществува.