Отговор на министъра на здравеопазването д-р Галя Кондева на н.п. Елисавета Белобрадова и н.п. д-р Александър Симидчиев
19 юли 2024Относно: Липса на унифициране на държавните бази данни с медицинска информация НЗОК и НЗИС и изисквания за регистриране на имунизационната дейност на общопрактикуващите лекари присъствено и на хартиен носител от страна на РЗИ
УВАЖАЕМИ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ Г-ЖО БЕЛОБРАДОВА и Д-Р СИМИДЧИЕВ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Във връзка с първия поставен от Вас въпрос:
Какви са причините за липса на унифициране на държавните бази данни с медицинска информация НЗОК и НЗИС, при условие, че това би улеснило и оптимизирало работата на общо практикуващите лекари в България?
Със създаването на Национална здравно-информационна система /НЗИС/ бе наложен утвърден международен стандарт за съхранение и обработка на медицинска информация. Номенклатурите на НЗИС са базирани изцяло на терминологични речници използвани на международно ниво, именно заради това спецификацията на проекта EHDS (European Health Data Space) и данните в НЗИС съответстват над 90%. Информационната система на НЗОК е остаряла и основно използваща номенклатури пригодени за българското здравеопазването. В публично достъпните данни ясно се вижда, че при създаването на НЗИС е направен мапинг към данните събирани и обработвани в системите на НЗОК. В момента НЗОК има информация за проведени медицински дейности и предписани и отпуснати лекарствени средства. Подготвя се подписването на Споразумение за допълване на Електронния здравен запис на гражданите с данни от НЗОК (миграция на данни за дейности извършени преди 2020 г.).
По отношение на профилактичните карти за деца, НЗИС разполага с модул „Превенция и профилактика“. Проведена бе съвместна среща с БЛС, на която бе обсъдено пилотното му внедряване и използване. Считано от 01.09.2024 г. личните профилактични карти за деца също ще бъдат изцяло електронни, което ще улесни учители и родители.
По втория Ви въпрос :
Защо процеса по отчитане на дейността на общо практикуващите лекари продължава да се извършва на хартиен носител присъствено пред местното РЗИ, при наличието на съществуваща дигитализирана система, съдържаща тази информация?
Общопрактикуващите лекари са основните изпълнители на националната политика по имунопрофилактика в страната, касаеща прилагането на ваксини по Имунизационния календар на Република България. Съгласно действащата в страната нормативна уредба, заплащането на медицинската дейност по поставяне на ваксини и биопродукти от амбулаториите за първична медицинска дейност (общопрактикуващите лекари) се заплаща от Националната здравноосигурителна каса, в съответствие с Националния рамков договор. Този изисква предоставяне на ежемесечен отчет за обхванатите лица от пациентската листа на лекарите.
От друга страна, съгласно Закона за здравето и неговия подзаконов нормативен акт – Наредба № 15 за имунизациите в Република България, Министерство на здравеопазването е отговорно за закупуване с публични средства и предоставяне на изпълнителите на Имунизационния календар (общопрактикуващите лекари) на биопродукти и ваксини за задължителни имунизации и реимунизации. Това изисква периодична отчетност по получените и приложените дози ваксини, отчитане на наличности и обща информация за обхванатите лица от пациентските регистри.
Видно от гореописаното, предоставяната информация в Националната здравноосигурителна каса и в регионалната здравна инспекция не е идентична.
Съгласно Наредба № Н-6 за функционирането на Националната здравно-информационна система, в нея се събира, обработва и съхранява информация за здравното състояние на населението чрез създаване и поддържане на електронен здравен запис на всеки гражданин.
В информационната система са включени и всички регистри, информационни бази от данни и системи, за които е предвидено в тази наредба или в друг нормативен акт, че се водят от Министерството на здравеопазването и второстепенните разпоредители.
С оглед облекчаване работата на медицинските специалисти в страната, в т.ч. и на общопрактикуващите лекари, от страна на Министерство на здравеопазването са предприети действия за разработване на система, отчитаща получени, приложени и налични ваксини. Предстои скорошното й завършване и въвеждане в страната, с което да се намали административната тежест на медицинските специалисти по отношение отчитане в регионалните здравни инспекции на наличните при тях ваксини, осигурявани от Министерство на здравеопазването.
Считано от 01.09.2024 г. предвид необходимостта от стартиране заявяване на ваксини за новата година ще стартира и модулът за проследяване на наличност на ваксините, който ще позволи да бъдат премахнати хартиените отчети на ОПЛ.