Д-р Петър Москов министър на здравеопазването в интервю за вестник „Труд“
27 юли 2015Г-н министър, изминаха близо 9 месеца, откакто сте на поста. Дали проблемите в системата и особеностите на коалиционното управление отнеха от енергията и оптимизма, с които оглавихте здравното министерство ?
Ако се съглася с такава констатация, би означавало, че съм наивен човек, който не е знаел на каква позиция отива. Напротив - и оптимизмът, и енергията ми са напълно запазени, както и ясната и много трезва преценка за скъсените срокове, в които трябва да има видими резултати от промените за хората, тъй като точно това е смисълът на управлението. Също и да подобрява живота на нацията. Запазена е и представата ми за възможностите ми, които са лимитирани от характера на коалиционното управление.
Какво ще свършите до края на парламентарния сезон?
Правителството продължава да работи и след края на парламентарната сесия. За мен продължават да са изключително важни промените в Закона за лечебните заведения, които трябва да финализират пътя си в Народното събрание. През август ще се заемем със задълженията, породени от поправките. Надявам се това да се случи, в противен случай процесите биха се забавили. Те пак ще се реализират от началото на следващата година, но ще се заложат много тежки срокове на правителството за изпълнението на задачите, вписани в закона.
От кои свои идеи в промените в Закона за лечебните заведения бихте отстъпили наесен? ГЕРБ са категорични, че не трябва да има императивно сливане на диспансери с местните многопрофилни болници.
В поправките, внесени от МС, няма императивност, а три вида процедури - цялостно юридическо сливане, консорциум и сдружение. Така че няма как някой да бъде срещу нещо, което го пише в закона.
Но в един от текстовете сте записали, че ако не се слеят, вие ще им отнемате разрешителното за дейност? Т.е. друг ход просто няма.
Ако не изберат извършване на лечение, съобразно инструкциите на областната и на Националната здравна карта, но не от гледна точка на желанието на министъра, а с цел осигуряване на пълноценност, непрекъснатост, ясен график на вашата, моята или на всеки здравноосигурен българин терапия, те няма да получат договор с НЗОК. Но не защото РБ, ГЕРБ или някой друг го иска или не, а защото го изисква интересът на пациента, който финансира системата. Така че в това отношение отстъпление няма да има! Т.е. тези структури - различни, раздробени, всеки със собствен бизнес или друг интерес, трябва да заработят като цялостен ешелон, който осигурява и гарантира вашето лечение. А под каква форма ще се случи, вече е описано в закона. Тя не е императивна и не подсказва само задължително сливане. Отстъплението от това би значило отстъпление от смисъла на здравеопазването. В противен случай защитаваме нещо друго. Какво обаче е то? Интерес на болници, на бизнесплана на някой директор, на лекар или на фармацевтична фирма?! Който държи на това, да излезе и да отговори! Но аз не съм чул досега такива ясни заявки.
Смятате ли пак, но под друга форма, да предложите приватизация на лечебните заведения?
С депутати от мнозинството дискутираме между първото и второто четене различни промени, които да са свързани с наличието на нов и различен вид капитал в големите болници, изпаднали във финансов колапс. А пустеещите имоти и терени, които никога не са били предмет на медицинска дейност и не са били нужни за нея, и без законова промяна подлежат на концесиониране.
Но с решение на Министерския съвет.
Да, точно така. В правителството и с Министерството на финансите работим всички тези терени, които са точно 302 и днес са тежест на болниците (защото им се плащат данъци, такси, охрана), да могат да бъдат договорени за концесия, за отдаване под наем или продажба. А това е начин за стопяване на задълженията на болниците. Подобно действие не е свързано с политическа доктрина – дясна или лява, а със здравия разум. Т.е. когато имаш нещо, което никога не си използвал и не ползваш, а ти носи разходи, по-добре да намериш начин да ти донесе пари.
Чрез депутатите от РБ ще вмъкнете ли още свои предложения в Закона за лечебните заведения между първо и второ четене? И какво обсъждате със съпартийците си?
Не разделям политическите партии, формиращи правителствената подкрепа.
Но патриотите например вече предложиха и промени в лекарствения закон, макар ГЕРБ да не ги подкрепиха.
Да, всеки предлага. Преди дни на заседанието на здравната комисия, заедно с представителите на фармацевтичната индустрия, обсъдихме възможни промени в текстовете между първото и второто четене на закона, които са свързани с постигането на средносрочна стабилност на разходите за лекарства на НЗОК. А в същото време тя гарантира и достъп на пациентите до качествени лекарства.
Вярвате ли, че най-сетне Националната здравна карта ще определи не повече от нужните потребности от звена и специалисти във всяка област и само те ще получават договор с НЗОК от догодина?
Категорично да и това е една от основните цели на управляващото мнозинство. Всяко друго различно нещо би означавало, че правителството защитава интересите не на пациентите и на системата на здравеопазването, призвана да лекува, а бизнеса на хора, намерили добра ниша за инвестиции. Знаете ли, има един много интересен момент! Ако се загледате в собствениците на част от болничната сфера, ще видите хора, минали през различна част на държавната индустрия и администрация, след това - вероятно спечелили от тотото, и в последствие инвестирали в здравни заведения. Всичко това се е случвало на базата на досегашния държавен подход и е една много рентабилна, сигурна и дългосрочна инвестиция. Въпросът е - и занапред ли ще продължаваме да подпомагаме хора, „спечелили от тотото", или искаме болничната система да стане като в добрите европейски държави?
Често лекари от държавните болници критикуват тези в частните заведения, че източват касата и ненужно лекуват пациенти, а другите им отвръщат, че са с раздут щат и не са поставени в равни условия. Кои повече се възползват от системата, д-р Москов?
По различен начин и двата паралелни свята - на държавното и частното здравеопазване, се възползват от нея. Но за това не са виновни обичайните заподозрени - лекарите. В държавното здравеопазване става дума за „източване" чрез лошо менажиране на ресурси, чрез масивни строителни дейности, вероятно чрез партийни каси. В частното пък се случва чрез бизнес план, който подбира пациенти със скъпоплатена, но относително евтина за поддръжка патология. Т.е. и двата паралелни свята трябва да се променят и да отговарят на общи правила.
Колко нови болници чакат да подпишете разрешителното им за дейност и да заработят от догодина?
Шест, но всички те са или за разкриване на нови дейности и други промени, или закриват нещо, което обаче налага корекция в разрешителното. Чисто нови няма.
Какви нови промени подготвяте в лекарствения закон, които ще се обсъждат публично наесен?
Въвеждаме ясен регистър, електронна система и система на уведомителен и разрешителен режим, отнасящ се за паралелния износ (б. р. - при него доставени за България се лекарства се изнасят от различни субекти и се препродават в пъти по-скъпо в Западна Европа, а наши пациенти остават без лечение). Второ - разписваме допълнителни изисквания към аптеките, ако искат да получат договор с НЗОК. Така ще постигнем целта на правителството нито един здравноосигурен пациент да не дава нито лев от джоба си за лекарства срещу масовите и социално-значимите заболявания. Т. е. аптеките трябва да гарантират пред касата, че ще се осигурят наличността на референтния (напълно безплатния) медикамент за съответния болен. В противен случай няма да парафират контракт с нея. Докато в момента в някои аптеки липсва напълно платеният генеричен продукт, който, да кажем, е 5 лв. и пациентът е принуден да си купи оригиналния аналог, който обаче е 55 лв. Описаният проблем се наблюдава в малките населени места, където следващата аптека е на десетки километри. Още нещо - с фармацевтичния съюз сме в нелоша степен на подготовка на текстовете, които дават възможност за създаване на мобилни аптеки. Това е решението за отдалечените, труднодостъпни и малки населени места, в които няма фармацевтични обекти. Държавата ще гарантира осигуряване на специални автомобили, които ще бъдат оборудвани с хладилна техника и всичко необходимо. За да може хората от далечно селце да знаят кога по ясен график ще пристига мобилната аптека и те ще могат да си вземат лекарствата.
Кой ще е следващият закон за ремонт след лекарствения?
Законът за здравето с определянето на това как ще се извършва трудовата експертиза. С поправките ще се въведе изискването за освидетелстване от две комисии. Лекарската ще посочва степента на увреждане на здравето. Тя ще е съставена от специалисти с над 8-годишен стаж, което ще увеличи броя на комисиите, за да не се чака с месеци или години за ТЕЛК. А втората -социална, ще се произнася с оценка до каква степен съответното заболяване прави инвалид българина, съобразено с упражняваната от него професия. Идеята не е спестяване, а целият ресурс, отделян от НОИ за инвалидност, да отива за социални придобивки, с които освидетелстваните да се реинтегрират. А сегашната политика е на изключване: „На ти 50 лв., на ти билет за трамвай и си стой вкъщи".
Ще почивате ли това лято?
По-скоро не. През август трябва да напишем наредбата за оценка на здравните технологии, за основния и допълнителния пакет, тази за аптеките, с които им вменяваме много строг контрол на изхода. Т.е. дали скъпо струващите лекарства реално са стигнали до болните, плюс още 5 наредби...
Свързани новини
Интервю с министъра на здравеопазването за вестник "Телеграф"