Отговор на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев на въпрос на н.п. г-н Георги Михайлов
21 юни 2019Относно: Закриване на Националния център по наркомании.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ПРОФ. МИХАЙЛОВ,
С Постановление №14 на МС от 1994 г. Държавната факултетска болница за наркомании и детска психиатрия "Простор" е преобразувана в Национален център за наркомании към МЗ на основата на болничната база в Суходол на Катедрата по психиатрия и Трудово-лечебното стопанство на базата в Суходол.
С Постановление № 69 на МС от 2001 г. Националния център за наркомании е преобразуван в Национален център по наркомании (НЦН) към министъра на здравеопазването.
В момента НЦН е с 20 щатни бройки, от които заети 18. Състои от 2 специализирани дирекции: „Национален фокусен център за наркотици и наркомании, проучвания и информация“ – с 5 щатни бройки и „Методологическо ръководство и координация на дейностите за намаляване търсенето на наркотици“– 9 щ. бройки.
Дирекция „Административно-стопанско и правно обслужване“ е с 6 щатни бройки. Обобщено – в НЦН 14 експерти изпълняват функциите и задачите определени с Правилника на центъра и 6 щатни длъжности администрират тяхната дейност.
МЗ предлага двете специализирани дирекции, запазвайки всичките си функции и щатните бройки да бъдат включени в състава на НЦОЗА.
Една от причините наркотичната зависимост да се разглежда в по-широк аспект на общественото и психиатрично здраве е това, че през последните години съществено е повишен броят на пациенти, постъпващи за лечение в психиатрично лечебно заведение с много тежки усложнения.
Друга причина, налагаща спешно да се потърсят възможности за по-голяма компетентност в областта на наркоманиите е проект на новата Национална стратегия за борба с наркотиците. Считаме, че само с капацитета на двете дирекции към НЦН не е възможно да се покрият всички дейности по стратегията. Чрез вливането в структурата на НЦОЗА, експертите от НЦН биха могли да използват капацитета на центъра в областта на зависимостите и наркоманиите.
Сградата, в която в този момент се помещава НЦН е с изтекъл договор със Столичната община, като всички възможности за неговото уреждане са категорично отхвърляни от Общината.
МЗ взе решение структурата на НЦН да бъде прехвърлена в сградата, където се помещава НЦОЗА, защото от гледна точна целесъобразното изразходване на обществения ресурс не е обосновано да се поддържа отделна административна структура за толкова малък брой експерти.
Справка показа, че в ЕС липсва самостоятелна структура с такива функции. В САЩ няколко неправителствени организации имат подобни функции и дейност. Това не е пречка тези държави да изпълняват международни и местни ангажименти в областта на борбата с наркотиците и превенцията и лечението на зависими.
При преобразуването на центъра се запазват всички негови функции и служители. Позицията на България в международните форуми ще продължи да се изпълнява от служителите, които сега работят в НЦН.
Основната задача на НЦОЗА, като част от структурата на МЗ, е грижата за опазване общественото здраве на нацията.
Убеден съм, че обединеният експертен потенциал на двата центъра ще доведе до повишаване резултатите в работата в областта на зависимостите и наркоманиите както на местно, така и на международно ниво.