Кирил Ананиев, министър на здравеопазването: Няма да увеличаваме вноската за здраве. Парите, които сега се дават под масата, ще отиват за лечение на хората
06 март 2018
Линк към интервюто на Кирил Ананиев вестник 24 часа
- Защо се получава така, че всяка година се наливат все повече пари в здравеопазването, а то все не оздравява и всички са недоволни, г-н Ананиев?
- В момента лекуваме болното здравеопазване с палиативни мерки. Една от тези мерки е увеличаването със стотици милиони на парите, влизащи в него, и то всяка година. Въпросът е, че без структурни промени и само с наливане на пари няма да се постигне очакваното подобрение.
- Има нужда от лечение, но никой не написа рецептата за това. Вие обещахте да я напишете. Толкова лош ли бе предишният модел, за да отиваме към нов. Как ще изглежда той?
- Да се върнем към 1999 г. Избраният тогава модел стъпи на необходимостта да се превърнат участниците в този процес в търговци. Така превърнахме болниците в търговци на едро, а извън-болничната помощ - в търговци на дребно. Да, но хуманността на част от хората, които работят в здравната система, като че ли започва да се изчерпва. Икономическият стимул започва да надделява. Оказва се, че дори и да е имало положителни черти в конкуренцията, която беше целта на онзи модел, те сякаш изчезнаха.
- Какво пише във вашата рецепта?
- Рецептата я пиша в момента. Тя ще стигне в "аптеката" в началото на есенната сесия на парламента, както обещах. Дотук ще спра.
- Кажете в аванс каква ще е посоката на този нов модел?
- Има няколко варианта, които обсъждаме. Най-важното е, че искаме да вкараме пациента като пълноправен участник в този здравен модел, какъвто той сега не е. В момента пациентът играе пасивна роля, въпреки че става въпрос за неговото здраве. Често той не проявява интерес към терапията, по която го лекуват, и нейната цена. Понякога не знае и какъв документ подписва. Без пациентът пряко да участва в този процес, резултатът няма да отговаря на очакванията на хората. Каква ще е цялата рецепта - когато стане готова, обещавам да ви я кажа. Поел съм ангажимент и ще предложа нов модел, съгласуван с всички заинтересовани страни - институции, асоциации, неправителствени и съсловни организации, така че да е консенсусен за всички, а не дебатът да започне тепърва в парламента.
- Поръчахте одити на болниците. Готов ли е докладът и какво показва?
- Готов е. В момента правим анализи по резултатите. Нашите проверки бяха свързани най-вече с договорите, които болниците са сключили по Закона за обществените поръчки с други търговски дружества и най-вече с частни болници. Установихме лоши практики. Вече има досъдебни производства. (Става дума за врачанската болница- бел.ред.). Установихме, че най-честият случай е, когато се сключва договор между държавна и частна болница - особено когато частната е на територията на държавната. Финансовият резултат е изключително в полза на частната, въпреки че разходите ги прави предимно държавната.
Средното съотношение, в което се делят резултатите, е 85/15% , някъде има дори 90/10%. Работим с колегите от съответните служби и ще излезем с общо становище по проверките. Разбира се, случаите, в които се установи престъпна дейност, ще отидат в правораздавателните институции.
- Ще затваряте ли тежко затънали болници?
- Министърът на здравеопазването не затваря болници. Те работят по закона за лечебните заведения и по търговския закон. Това, което аз мога да направя, е да подпомогна тези болници да се преструктурират и оздравят - като ловешката, врачанската, Видинската, старозагорската. Ще влезем съвсем скоро в някои университетски болници, където също има проблеми.
- Кои са те?
- Ще влезем в "Пирогов", Националната кардиологична болница и в някои други. Започнахме много неща и в рамките на краткото време не можем да се насочим само към една задача. А и с ненужните скандали напоследък губим излишна енергия и време.
- С подписания национален рамков договор с лекарския съюз се увеличават парите за клинични пътеки. Това ще помогне ли на нестабилни болници да си стъпят на краката?
- Близо половината от клиничните пътеки са с увеличение на цените -някои с 20 лв., а при други стига до 400-450 лв. Повечето от парите по тези пътеки се усвояват от общинските и областните болници. Една голяма част от това увеличение по клиничните пътеки ще отиде при тях. Ефектът от тези допълнителни средства ще се отрази в две посоки. Лечебният процес ще се подобри, защото понякога поради липса на финансов интерес болниците не изпълняват определени клинични пътеки или клиничните пътеки не се изпълняват в пълен обем. Друга част ще отиде за увеличение на заплатите, което се надявам да доведе до по-висока мотивация на персонала и до по-добро качество на лечението.
- Общинските болници не са ли грижа на общините?
- Като собственик те би трябвало да полагат основно грижи за тях. Ние обаче не можем да стоим безучастни. Аз обещах три неща пред Сдружението на общинските болници и ги изпълнявам. Обещах да направя пълен анализ на бюджета на Министерството на здравеопазването, да оптимизирам разходите, където е възможно, и да насоча разликата към общинските болници по методиката за финансиране на лечебните заведения.
Досега успях да оптимизирам разходите с 1,5 млн. лв. и те ще отидат към болници в отдалечени и високопланински райони.
Второто ми обещание е свързано с новия рамков договор и с цените на клиничните пътеки, за които вече обясних, че ще им осигурят стабилност и предвидимост на разходите за лечение.
И трето - тъй като не навсякъде могат да се изпълняват всички клинични пътеки, направихме промени в някои медицински стандарти, в които оптимизирахме състава, който трябва да е наличен, без това да се отразява на качеството на лечението. Това обещах и го изпълних. Освен това оказваме методическа помощ към по-малките болници за тяхното преструктуриране.
- Ще промените ли нещо във Фонда за лечение на деца в чужбина?
- Това беше един от първите въпроси, които ми зададоха, като станах министър. Мерките трябва да са в две посоки -краткосрочни и дългосрочни. Краткосрочните вече се прилагат -подобряване на организацията и капацитета, функционирането на фонда, с цел да се подобри качеството и достъпността на лечението. По-същественият въпрос е какво следва да се направи в дългосрочен план.
- По-бързо и по- справедливо вземане на решенията ли?
- Това е целта. Работим по няколко варианта, за да променим финансирането на лечението на децата в чужбина. Една от възможностите, която дискутираме, е тази дейност да премине към НЗОК, запазвайки самостоятелността, дейността, натрупаният досега положителен опит при лечение на деца в чужбина, както и прозрачността в работата на фонда. В НЗОК има работещ механизъм в това отношение, на който ще стъпим. Но това, подчертавам, е един от вариантите, които обсъждаме.
- Източва ли се НЗОК с леченията на българи в чужбина. Никой не го доказа, но всички го подозират?
- Законодателството е решило в кои случаи се отива към лечение в чужбина. Единият е, когато има инцидент зад граница и е спешен случай. Вторият - когато планово се отива за лечение в чужбина. Във втория случай комисия трябва да удостовери, че медицинската помощ наистина не може да се окаже у нас. Но има и некоректни практики.
- Какви са те, кажете най-честите?
- Имаме наше здравно заведение с невероятен персонал, с най-добрата европейска техника, с лаборатории, но човекът преценява, че иска да се лекува в чужбина. И си намира механизмите това да стане като спешен случай. А в чужбина лечението е в пъти по-скъпо, но го плащаме ние, с нашите здравни вноски. Това са, меко казано, порочни практики. Има и други -наши лекари излизат зад граница, правят си там кабинети и понеже много добре знаят как да превърнат един случай на българин в спешен, започват да издърпват пациенти от България и да ги лекуват там като спешни. Отново на по-високата цена!
- Колко дължим на чужди болници и как ще ги погасим?
- Общите задължения са 271 млн. лв., от тях 133 млн. лв. са с изтекъл над 18 месеца срок - при равни други условия те би трябвало да са платими и да текат лихви по тях. Само че миналата година, аз още бях председател на Надзорния съвет на НЗОК, направихме среща с Асоциацията на германските и с австрийските каси, с които разсрочихме задълженията и направихме график, който се изпълнява скриктно от НЗОК.
Към края на 2018 г. изискуемите разходи ще са около 200 млн. лв., но вече сме говорили с тези най-големи наши кредитори и ще направим ново разсрочване с включени нови суми. Направили сме и нещо много важно - предвидили сме за догодина да увеличим този ресурс, който да не е 73 млн., а поне да удвоим тази сума. Това ще поискам да се гласува от парламента, защото то означава, че правим график за рязко стопяване на тези задължения.
- Защо се получи това разминаване с проф. Камен Плочев?
- Да, цифрите на проф. Камен Плочев за дълговете в чужбина излязоха верни, но анализът бе спекулативен. Оперативното ръководство на НЗОК трябва да коригира системата за финансово управление и контрол по отношение на тези плащания, за да може данните на начислена и касова основа да се отразяват вярно и достоверно. Тази година нямаме проблем с плащанията. Нито една чужда болница не е отказала лечение на българин. Цифрата, която се тиражира - 332 случая за година, се отнася за български граждани, които са се лекували в чужбина и сега очакват НЗОК да възстанови извършените плащания. Това е, няма нито един отказ.
- Ще има ли актуализация на бюджета на НЗОК?
- Частично вече ви отговорих. Затруднения с плащанията няма. Естествено, в един огромен бюджет с много изпълнители и тежка болнична и лекарствена система винаги може да възникнат трудности. Важното е, че тези проблеми са напълно управляеми. Няма основания в началото на годината да се мисли за актуализация на бюджета. Новият Национален рамков договор, чиито параметри и цени на медицински дейности са по-високи от този през 2017 г., ще бъде изпълнен в рамките на бюджета на касата за 2018 г.
- Достатъчна ли е здравна вноска от 8%? Има гласове, че не стига.
- Тя постъпва в бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
Всички анализи показват, че българинът харчи 7,2% от БВП за здраве. Което означава, че над тези 4,2%, които публичните институции разплащат със своите бюджети, има още едни 3%, които се харчат извън регламентите. Повечето от тях са плащания под масата. Това, което аз ще предложа с моята рецепта, е тези пари да станат легитимни и да влязат като бели пари в системата. Не в джобовете на определени хора, а за лечението на хората. Т.е. това, което искам да предложа, е не да се утежняват допълнително хората с плащания над 8-те процента, които досега са давали за здраве, а да осветля допълнителните пари, давани от джоба.
- Панацея ли е демонополизация на здравната каса за здравеопазването?
- Вървим към демонополизация на касата, но вървим разумно, наблюдавайки процеса, защото всяко едно рязко движение в управлението на тази консервативна система може да донесе повече бели, отколкото ползи. Аз не съм привърженик на резките движения, системата няма да ги издържи. Това ще бъде единият инструмент в цялостния модел. Тази демонополизация ще бъде направена на етапи, като на всеки етап ще се отчитат резултатите от предишния и от участието на новите играчи в системата. Целта не е да направим 4-5 нови каси, които да натоварят-системата с повече административни разходи, а да предизвикаме конкуренция, която да повиши ефективността и качеството на лечението.