Отговор на министъра на здравеопазването д-р Галя Кондева на н.п. Рая Иванова

20 септември 2024

Относно: реимбурсация на лекарства и разпределение на средства от резерва на касата

 

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ИВАНОВА,

ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

 

 

С решение № РД-НС-04-27/07.03.2024 на Надзорниа съвет  на НЗОК е прието повишаване нивото на заплащане на 100% на посочените в списък лекарствени продукти, съдържащи едно активно вещество, предназначени за лечение на заболявания на сърдечно-съдовата система, които представляват базова терапия на социално значима група заболявания — сърдечно-съдови заболявания, водеща причина за смъртност в България.

 

Прогнозният разход е изчислен на база разходите за лекарствени продукти за домашно лечение от списъка приложен към Решение на НС на НЗОК  от 07.03.2024 г. за периода 01.01.2023 г. - 30.09.2023 г., за период от девет месеца при ниво на заплащане 100 %, считано от 01.04.2024 г., а именно: Броят опаковки заплатени от НЗОК за всеки лекарствен продукт, заплатен за първите девет месеца на 2023 г. умножено по новата референтна стойност на всеки лекарствен продукт.

 

Изчисленото бюджетното въздействие, представлява изчислената сума като разлика между настоящо ниво на реимбурсиране (25%, 50% и 75%) и ниво на реимбурсиране 100%. Прогнозният разход при повишаването на нивото на реимбурсация на тези продукти за деветте месеца възлиза на около 31 млн. лв., и представлява допълнителен разход за НЗОК.

 

Отделно от това, при 100% реимбурсираните лекарствени продукти, аптеките не получават надценка. Към момента на приемането на решението на НС на НЗОК, като компенсаторна мярка в законодателството беше предвидено за тази категория лекарствени продукти НЗОК да заплаща по 5 лв. за всяко отчетено електронно предписание. Бюджетните средства необходими за това заплащане на електронните предписания, не биха могли да бъдат изчислени прецизно, тъй като при въвеждане на тази мярка на едно електронно предписание можеше да има предписани различен брой лекарствени продукти като съществуваше ограничение те да са максимално три на една електронна рецепта.

 

Като се вземе предвид, че около 650 хил. здравноосигурени лица средно месечно са получавали тези лекарствени продукти през 2023 г., както и правилото, че едно здравноосигурено лице може да получи до 3 лекарствени продукта на едно електронно предписание, са били изчислени броят на електронните предписания за тези лекарствени продукти, който възлиза на около 220 хил. електронни предписания месечно. На тази база финансовите средства за заплащане на дейност за отпускане на лекарствените продукти на основание чл. 45, ал. 17, т. 4а от ЗЗО са били изчислени на над 1 млн. лв. месечно, съответно за 9 месечен период те представляват около 10 млн. лв.

 

Като резултат от повишаване нивото на заплащане е взета предвид възможността за увеличаване на броя пациенти, които ще получават терапия с разглежданата група лекарствени продукти. При допускане за 10 % увеличаване на броя на пациентите и на броя на електронните предписания, необходимите допълнителни средства за 9-месечен период, считано от 1 април 2024г. са планирани, както следва:

 

  • За лекарствени продукти за домашно лечение на територията на страната, назначени без протокол, за които не се извършва експертиза — 34 млн. лв.
  • За заплащане на дейностите по отпускане на лекарствени продукти за домашно лечение, заплащани 100 на сто от бюджета на НЗОК — 11 млн. лв.

Общият размер на планираните допълнителни средства е 45 млн. лв.

 

В цитираното решение на Надзорния съвет на НЗОК е предвидено средствата за финансиране на аптеки за тези дейности да бъдат осигурени за сметка на средствата от резерва на НЗОК.

 

Надзорният съвет на НЗОК има право по Закона за бюджета на НЗОК за 2024 г. да извършва освобождаване на средства от резерва, считано от 1 септември 2024 г., съгласно реда на приета „Методика за разпределяне за здравноосигурителни плащания на средствата по чл. 1, ал.2, ред 1.3 „Резерв, включително за непредвидени и неотложни разходи", в изпълнение на и §8, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на НЗОК за 2024 г.”. т.е. възможността за заплащане на дейностите по отпускане на 100% реимбурсираните лекарствени продукти може да се реализира след 31 август т.г.

 

Определянето на средства от резерва е за всеки конкретен вид здравноосигурително плащане и се извършва след установяване на национално ниво на очакваното изпълнение към 31.12.2024 г. по бюджета на НЗОК за 2024 г., при отчитане на здравноосигурителните плащания по чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3 от ЗБНЗОК за 2024 г. на касовото изпълнение след 31.08.2024 г.

 

Разпределянето на средства по чл. 1, ал. 2, ред 1.3 „Резерв, включително за непредвидени и неотложни разходи” е в увеличение на средствата за здравноосигурителните плащания, само за които е установен прогнозен недостиг на средства по ЗБНЗОК за 2024 г. и се извършва за всеки отделен вид здравноосигурително плащане, като се утвърждава с конкретно решение на Надзорния съвет на НЗОК, на основание чл. 15, ал. 1, т. 7 от Закона за здравното осигуряване и чл. 116 от Закона за публичните финанси в рамките до общия размер на определените средства от 238 764,3 хил. лв. по ЗБНЗОК 2024 г. за всеки вид здравноосигурителни плащания, като увеличение на средствата по съответните редове на чл. 1, ал. 2, редове 1.1.3. от ЗБНЗОК 2024 г.

 

С решение № РД-НС-04-89/13.08.2024 г. на Надзорният съвет на НЗОК е възложено да се представи след 01.09.2024 г. информация за размера на средствата, необходими за заплащане на дейностите по отпускане на лекарствени продукти за домашно лечение, заплащани 100 на сто от бюджета на НЗОК и предложение за разпределение на средства от резерва за увеличаване на средствата за дейностите по отпускане на тези лекарствени продукти, дължими на търговците на дребно по сключените договори през 2024 г.

 

Въз основа на извършен анализ на разходите на НЗОК за здравноосигурителните плащания по чл. 1, ал.2, ред 1.1.3.5.1. от ЗБНЗОК за 2024 г. в частта за „заплащане на дейностите по отпускане на лекарствени продукти за домашно лечение, заплащани 100 на сто от бюджета на НЗОК” след 01.04.2024 г. е установено драстично увеличаване на тези разходи. При установения темп и ръст на увеличаване на броя на електронните предписания, за отпускане на лекарствени продукти за домашно лечение в аптеките - средствата от бюджета на НЗОК в горепосочената му част се прогнозира, че ще бъдат изразходвани към 31.07.2024 г., като за оставащите месеци до края на 2024 г. са необходими допълнителни 41 944 274 лв.

Парламентарен контрол

Парламентарен контрол