Отговор на министъра на здравеопазването д-р Галя Кондева на н.п. Маргарита Генчева
19 юли 2024Относно: Липсата на дежурен кабинет на територията на област Силистра
УВАЖАЕМА Г-ЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМА Г-ЖО ГЕНЧЕВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
По първия Ви въпрос:
Какъв е резултатът от проверките на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ в РЗОК Силистра?
С писмо наш работен номер 7 - 3034 е изискана информация от Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ относно резултатите от извършени проверки от тяхна компетентност по поставените въпроси.
След предоставянето й, същата ще Ви бъде предоставена допълнително.
По следващите, поставени от Вас въпроси:
Чие задължение е организирането на денонощен кабинет за първична извънболнична медицинска помощ, кой орган следи за изпълнението на това задължение и следи ли в действителност?
и
Кои са институциите или лицата, които имат пряка отговорност и отношение за решаването на този въпрос и какво конкретно на практика трябва да предприеме всяка от тях така, щото в Силистра да бъде разкрит дежурен кабинет за извънболнична помощ?
Здравноосигурените лица в Република България имат право да получават медицинска помощ в обхвата на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), които им гарантират достъпно лечение в съответствие със стадия, развитието, тежестта и остротата на съответното заболяване.
Здравноосигурените лица имат право свободно да избират лекар в лечебно заведение за първична извънболнична медицинска помощ на територията на цялата страна, сключило договор с НЗОК.
Здравноосигуреното лице, осъществило правото си на избор на личен лекар, може да се обърне инцидентно по повод на остро възникнало състояние към друг лекар от лечебно заведение за първична извънболнична медицинска помощ на територията на друго населено място, различно от това, в което осъществява дейността си постоянно избраният лекар.
Лечебните заведения за първична извънболнична помощ, т.е. личните лекари, са длъжни да обявяват на видно място своя седмичен график, който включва:
- часовете за амбулаторен прием;
- часовете за домашни посещения;
- часовете за промотивна и профилактична дейност.
В графика се посочва и заместник на избрания лекар за случаите, когато той не може да изпълнява лично задълженията си, както и неговото местоположение, телефон и други начини за контакт, а също и местонахождението, телефона и другите начини за контакт и с дежурния кабинет и/или лечебното заведение, осигуряващи медицинска помощ на пациентите извън графика на избрания лекар.
Контролните органи на НЗОК чрез Районните здравноосигурителни каси следят за спазване на обявения работен график.
Независимо от създадените широки възможности за учредяване на амбулаториите за извънболнична помощ – индивидуални и групови, следва да отбележим, че правото на самостоятелна стопанска инициатива и/или сдружаване е основно право, гарантирано и от българската конституция и не може да бъде налагано с административни средства, а по-скоро следва да се създават благоприятни условия за неговото осъществяване.
В заключение следва да се отбележи, че на местно ниво изключително важно значение има активното участие на общините в процеса по осигуряване, привличане и задържане на медицински специалисти. Те са и тези, които могат да използват различни стимули, включително финансови, с оглед създаване на благоприятни условия за разкриване на практики, сдружаване на общопрактикуващите лекари или създаване на функционални обединения с цел осигуряване на достъп до медицинска помощ извън работното време на амбулаториите за първична медицинска помощ.
Чрез предприемане на адекватни мерки за създаване на благоприятни условия от страна на местната власт, може да бъде отчетен значителен принос за преодоляването на идентифицираните от Вас неблагополучия при осигуряването на медицинска помощ на територията на град Силистра, а и на територията на цялата държава.