Свързани новини
Относно: функциониране на ТЕЛК № 1312 към „МБАЛ – Велинград“ ООД
ОТНОСНО: Липса на лекарства за онкоболни
13.05.2011 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМА Г-ЖО МАНОЛОВА,
Искам да Ви уверя, че в страната няма липса на медикаменти за лечението на хора с онкологични заболявания. През април тази година МЗ имаше проблеми със сключването на договори за 7 продукта за лечение на онкологични заболявания, но това не означава, че има липса на тези лекарства в болниците. Недостигът беше избегнат благодарение на стъпките за децентрализация на търга на МЗ, своевременното уведомяване на лечебните заведения, които сами предприеха мерки за набавянето на медикаментите, както и на налични количества в тях.
Първо искам да обясня защо се стигна до невъзможност за сключване на договори с доставчиците на тези медикаменти. Това се дължеше на факта, че някои предложиха цени, които са по-високи от нормативно определените, на които МЗ има право да купува тези лекарства, а други фирми изобщо не участваха в търга. Поради тази причина МЗ веднага пусна писмо до 22-те лечебни заведения, които използват тези продукти, за да имат време да реагират и сами да осигурят нужните им количества. При тях това е по-лесно, тъй като те разполагат с много по-гъвкави механизми за договаряне, а и количествата при всяко едно от тях са много по-малки, отколкото при МЗ. Междувременно МЗ преразпредели количества от тези медикаменти. Нуждите на пациентите бяха задоволени, проблеми се появиха само с един единствен препарат zoledronic acid и те бяха своевременно разрешени. Това стана, тъй като 10 от лечебните заведения не организираха добре процеса по снабдяване с този медикамент. Но за МЗ е учудващо, че изобщо се появи нужда от допълнителни количества точно от него. Тъй като в края на март МЗ разпредели за последен път zoledronic acid на лечебните заведения. Количеството, което те получиха беше 1000 флакона, което според потребностите през миналата година и прогнозите на експертния съвет по онкология трябваше да стигне до средата на месец май. Някои от лечебните заведения обаче привършиха наличностите си доста по-рано – средата и края на април. Това сериозно разминаване в сроковете е причина МЗ да извърши проверка във всички 22 лечебни заведения как е изразходвана и планирана употребата на този медикамент през настоящата година. Проверките започнаха тази седмица.
И накрая искам да кажа, че тази ситуация отново показва, че децентрализацията на търга за скъпоструващи медикаменти е стъпка в правилната посока. Както вече споменах, причината за това е, че лечебните заведения имат по-гъвкави механизми за провеждане на процедурата, както и за осигуряване на лекарства междувременно при добро желание от тяхна страна. В момента 11 от тях вече привършиха търговете си и сключиха договори с дистрибуторите за онкологични медикаменти.
Относно: функциониране на ТЕЛК № 1312 към „МБАЛ – Велинград“ ООД
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на МЗ и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на МЗ и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за: