Свързани новини

Министерският съвет прие Решение за одобряване на финансиране за извършване на плащания за компенсиране на разходи, в размер на 2 475 167 лв. за периода от 1 ноември до 31 декември 2024 г.
След изпълнение на Фаза 1, която бе реализирана по време на КОВИД – 19 пандемията и включваше базовите функционалности на електронната рецепта и електронното направление, както и основна интеграция с регистрите на съсловните организации, успешно завърши и Фаза 2 от изграждането и надграждането на Националната здравноинформационна система (НЗИС). Дейностите по изграждане и надграждане на Националната здравноинформационна система са част от изпълнението на Националната здравна стратегия за развитие на Електронното здравеопазване в България. Изграждането и надграждането на системата беше извършено между юли 2020 и август 2023 г. Системата е ключова за здравеопазването, като интегрира всички участници в процеса – лечебни и здравни заведения, лекари, фармацевти, лаборатории, дентални практики, зъболекари, пациенти и др.
Изграждането на системата е част от ангажиментите по изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) в сектор „Здравеопазване“, като отключва възможността за трансграничен обмен на медицинска информация и надграждането с данни за проведени образни диагностики.
След първата подготвителна фаза на проекта, във втората фаза бяха разработени и въведени всички необходими номенклатури и стандарти и функционалности на системата. Изграден е здравно-информационен портал; единно Електронно медицинско досие, подсистеми за Електронна рецепта и Електронно направление и за събиране на информация от болници, за мониторинг и контрол в здравеопазването. Направена е интеграция между националните системи в здравеопазването като националната здравно-осигурителна каса (НЗОК), Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ) и др. НЗИС намира отражение и в Националните рамкови договори на НЗОК със съсловните организации.
Основно предимство на НЗИС за пациентите е възможността за достъп в реално време до регистрираните за тях електронни здравни записи - рецепти, направления, резултати от изследвания, хоспитализации, протоколи от лекарски комисии, прегледи и ваксини. Това дава информираност за провежданото лечение и подпомага допълнително контролната дейност за реализираните дейности.
С изграждането на НЗИС се постигат целите за проследяване на качеството на медицинската помощ, наблюдение върху диагностиката и лечението, намаляване на медицинските грешки и осигуряване на рационално лекарствено лечение. Улеснява се комуникацията между пациенти и здравни професионалисти, дава се възможност за бърз достъп до необходимите данни и до лесно четима и пълна медицинска документация. Повишава се ефикасността при изразходване на финансови средства, намаляват се разходите за съхранение на информация. Създава се възможност за предварителен и последващ контрол върху медицинските и дентални дейности и предписването, и отпускането на лекарства в реално време и последващо.
В системата до момента са регистрирани общо 52 065 320 електронни прегледа, 624 967 дентални е-прегледа, 2 344 651 е-хоспитализации и 5 806 789 е-имунизации. Издадени са 35 405 306 електронни рецепти и общо 30 325 293 електронни направления. С НЗИС работят всички участници в сектор „Здравеопазване“, като към момента регистрираните в системата участници са 24 345 лекари, 4 426 фармацевти и 6 606 дентални лекари.
Приключването на Фаза 2 дава възможност за започване на Фаза 3, която е фокусирана върху системите за проследяване движението на лекарствата с цел елиминиране недостига. Ще се въведе система за проследяване на имунизациите. Ще бъде изграден и модул за превенции и профилактика с нотификация за пациентите относно техните права за по-добър достъп до този вид услуги. Ще се създаде и модул за Майчино и детско здравеопазване с цел надграждане на медицинските прегледи, свързани с правата на децата и майките. Ще се надграждат регистрите в здравната система за проследяване на онкологичното лечение, терапии и хода на лечението и др. Също така се цели оптимизация и минимизиране на хартиения документооборот между институциите.
Министерският съвет прие Решение за одобряване на финансиране за извършване на плащания за компенсиране на разходи, в размер на 2 475 167 лв. за периода от 1 ноември до 31 декември 2024 г.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на МЗ и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на МЗ и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за: