Върни се горе

Интервю с д-р Ваньо Шарков - БТВ „Тази сутрин“

 

Водещ: От днес вече във всички болници започва да действа системата за пръстови отпечатъци. Дали са готови и има ли риск да се създаде хаос? За това ще говорим в следващите минути. Първо към Кристина Газиева от Окръжна болница в София, за да разберем там дали вече пък например има опашки и чакащи да дадат своя пръстов идентификатор. Криси, към теб.

Репортер: Добро утро, Тони, от болница „Света Ана”. Всъщност тази болница беше една от първите в страната, в които регистрирането с пръстов отпечатък се въведе. Тук идентифицирането с пръстов отпечатък започна още от юли месец тестово, с идеята да се открият евентуални грешки в системата, ако има такива и да бъдат коригирани. Както се вижда в момента няма пациенти, които да се регистрират с пръстов отпечатък. Ние сме тук през последния половин час, нямаше напрежение по време на регистрирането. Ще попитам сега госпожа Ива Янкова, която прави регистрациите с пръстов отпечатък. Ето го уреда тук. Има ли забавяне в регистрацията с пръстов отпечатък, има ли пациенти, които са недоволни от новия начин на регистрация? Здравейте.

Ива Янкова: Здравейте. Ами понякога се случва, чисто технически, но нещата се коригират – имаме IT специалисти, които действат.

Репортер: Какво означава технически, какво става – блокира пръстовия отпечатък, уреда?

Ива Янкова: Блокира пръстовия отпечатък, при по-възрастните пациенти не се е валидирало “in”, което пробваме с повечето и се получава.

Репортер: Тоест според Вас има ли нужда от повече време за оптимизиране на уредите?

Ива Янкова: Ами мисля, че засега добре се справяме, добре вървят нещата.

Репортер: Има ли опашки, получават ли се опашки?

Ива Янкова: Ами не се е случвало. Имали сме малко повече пациенти, но чак такива натрупвания не е имало.

Репортер: Много Ви благодаря. Както споменах, в момента наистина ситуацията тук е нормална в болница „Света Ана”. Но през месец септември тук въобще не изглеждаше така. Нека си припомним един репортаж на колегата Мария Савкова.

Репортер: Университетската болница „Света Ана” е една от най-големите у нас. Повечето пациенти се регистрират само на едно гише.

Пациент: Тук не можеше да се диша, не можеше да се мине.

Репортер: Първоначалната регистрация с пръст отнема повече време, което изнерви болните..

Пациент: От 09.00 часа, а още не съм приета.

Репортер: Сега е 12.00.

Пациент: Аз съм онкоболен. Вместо да се лекувам, те ме стресират още повече.

Пациент: След 30 минути чакане тук се оказа,че нямало нужда да ме чекират, защото не съм бил чекиран при приемането.

Пациент: 40 години за здравеопазване съм дала и ето докъде – веднъж да ти се наложи и да не можеш да влезеш.

Репортер: На една опашка чакаха възрастни, деца и заразно болни. Това възмути чакащите.

Мъж: Когато той е болен, повръща, има разстройство и трябва да се чекира.

Репортер: От болницата обясняват проблема с огромния брой пациенти, които са дошли преди празниците.

Лекар: Когато има много пациенти, обемът информация, който се обработва, става много голям, а възможностите и нашите тук в болницата, и на системата, са ограничени.

Репортер: От Здравната каса твърдят, че системата им работи безпогрешно.

Багряна Маркова, „Връзки с обществеността” в НЗОК: Системата е изработена с Висока степен на сигурност, работи достатъчно бързо, така че няма никакъв проблем в системата.

Репортер: От „Света Ана” обмислят в бъдеще да открият допълнително работно място на регистратурата за кризисни ситуации като тази.

Репортер: Допълнително работно място на регистратурата, това обмислят от болница „Света Ана”, поне така се говори и в нашия репортаж. Д-р Близнаков, директор на болницата. Открихте ли нови работни места за кризисни ситуации като тази, която излъчихме?

Д-р Славчо Близнаков, изп. директор на УМБАЛ „Св.Ана”: Ами септемврийската така наречена ситуация беше един първи работен ден след много почивни дни и след 15 септември имаше доста голям, увеличен прием на пациенти, с 40 процента и плюс спиране на тока. Но така или иначе, ние сме длъжни да се съобразяваме и с този тип извънредни ситуации.

Репортер: От тогава досега има ли нови такива извънредни ситуации, натрупване на пациенти, опашки пред регистратурата?

Д-р Славчо Близнаков: Ние си взехме изводите, направихме необходимата организация. „Света Ана” Винаги е била пионер и затова е една от тестовите болници. Ние решихме проблемите, благодарение на нашия опит се решават проблемите и в другите болници.

Репортер: Решихте проблемите казвате, какви проблеми се появиха всъщност от юни месец досега в новия начин на регистрация?

Д-р Славчо Близнаков: Когато има увеличен прием на пациенти, нормалната дейност на една регистратура би могла и да се забави, затова въведохме идентификатори и в регистратурата в спешно отделение, и в някои отделения, където има по-голям прием на пациенти, за да е улеснена работата.

Репортер: В момента с колко четци разполагате тук в болницата?

Д-р Славчо Близнаков: За момента с десет, но мислим да ги увеличим, защото те наистина улесняват много работата.

Репортер: Д-р Близнаков, по какъв начин всъщност това улеснява Вашата работа?

Д-р Славчо Близнаков: Много по-бързо става. След първоначалната регистрация, всичко е много по-бързо и не е необходимо да търсим лична карта, да търсим документи и така нататък.

Репортер: Много Ви благодаря, д-р Близнаков. Аз само да допълня, че вчера разговаряхме и с директори на други болници, които обаче не са доволни от новия начин на регистрация с пръстов отпечатък. Те обаче отказаха да застанат пред камера заради притеснение, че ще бъдат в противоречие с позицията на здравното министерство.

Водещ: Така, за да не са в противоречие, няма и да говорят и се притесняват наистина да го направят пред телевизията. Благодарим на Кристина Газиева. А в студиото вече е зам.-здравният министър д-р Ваньо Шарков. Нормално е според мен да се притесняват. Ако имаш различно мнение, може да последва нещо като например махане, отстраняване или пък друга санкция, страхуват ли се от Вас директорите на болниците?

Д-р Ваньо Шарков: На първо място честит празник. Хората са станали будители, защото не са се страхували. От друга страна това, което искам да кажа е, че досега са чувани много и най-различни мнения по системата и въвеждането на пръстовия идентификатор. Не мога да разбера защо би имало някой, който би се страхувал точно в този момент. Системата работи от три месеца, три месеца се тества системата. За тези три месеца беше проведено обучението на екипите, няколко пъти обучение на работещите в районните здравноосигурителни каси. Само да Ви кажа, за тези три месеца през системата са минали 300 хиляди души. Това са…

Водещ: И те са регистрирани?

Д-р Ваньо Шарков: Те са регистрирани. И това показва, че системата работи.

Водещ: Добре, но и аз съм бил свидетел, бавно се случва или пък нещо забива системата, чакат хората на опашките.

Д-р Ваньо Шарков: Затова беше този тестови период и идеята на тестовия период, колкото е по-дълъг толкова да може да се изчистят всякакви технически проблеми, когато има такива и всякакви организационни проблеми. Има указания още от септември месец на НЗОК, в които се казва, че пациента първо се хоспитализира – неговата идентификация може да бъде направена и след хоспитализацията, не е необходимо това да става само на регистратурата. Така че първата ни задача, която имаме като лекари, да си я свършим, да приемем пациента, да стартираме неговото лечение и в рамките на същия ден може да се направи тази идентификация. Това облекчава отвсякъде реда при, дали ще има някакви опашки…

Водещ: Това означава, че хора, които се чувстват много зле или са с много тежки оплаквания, биват приети, след това регистрирани?

Д-р Ваньо Шарков: Категорично. Даже хората, които постъпват по спешност, при тях не е необходимо да се прави тази идентификация в момента на хоспитализацията.

Водещ: Добре, но ако след това те откажат? Приети са вече, приложено им е някакво лечение?

Д-р Ваньо Шарков: Простичко е, дадена е тази възможност. Между другото да Ви кажа само, че отказите от тази регистрация, при 300 хиляди души минали през системата, са по-малко от 100 – това е 0.03 процента.

Водещ: Тези, които са казали не искам да давам?

Д-р Ваньо Шарков: Да. При всичките тези случаи пациента се хоспитализира, такива са указанията на НЗОК. Лечебното заведение информира РЗОК, която е определила екипи за всяко едно от тези лечебни заведения. Те установяват каква е причината, Виждат се с пациента и верифицират неговото реално присъствие в лечебното заведение. Тогава се извършва плащането, след като проверяващите органи на касата са казали, да, при този пациент всичко е окей.

Водещ: Значи те ще обикалят като линейки, там където не иска.

Д-р Ваньо Шарков: Ще обикалят, това им е работата. Нали има контролен орган и пазят Вашите пари.

Водещ: А нали имаше условие, ако не желаеш да се регистрираш и да дадеш пръста си, за да ти вземат три точки от него, трябва да платиш?

Д-р Ваньо Шарков: Повече от три точки са. Това е следваща възможност, която може да бъде…Вижте, това, което сме осигурили през тази система, е на практика абсолютно безплатно за всеки български гражданин. Знаете, че ние си плащаме и за лична карта, и за шофьорска книжа и за международен паспорт. Това е възможност през картата, която тепърва ще бъде обсъждано, през карта, която да Ви бъде издадена срещу заплащане, защото не искате да ползвате безплатната система. Възможността да използвате една абсолютно безплатна система Ви е гарантирана от това, което е направено от страна на НЗОК.

Водещ: Как ще гарантирате, че няма да има отново изтичане на пари от касата в посока пациентите, които са мними?

Д-р Ваньо Шарков: Това е единия механизъм на контрол. Това, което мога да кажа е, че още до края на тази седмица, най-късно в началото на другата стартира и мобилното приложение – тоест Вие си инсталирате абсолютно безплатно това приложение. Когато касата извършва плащане от Ваше име, Вие получавате веднага информация. Другото е вече от страна на контролните органи на НЗОК, които и в изпълнителна агенция „Медицински одит”, които пък проверяват дали е спазен стандарта за провеждане на Вашето лечение, дали са назначавани изследвания, които не е трябвало да бъдат назначавани?

Водещ: Да, но ето аз ще получа SMS какво ми е правено и то вероятно ще бъде направено като процедура, въпроса е дали това е било необходимо да се случи?

Д-р Ваньо Шарков: Да, ще получите SMS с това колко е платила касата за Вашето лечение и Вие ще имате пълната информация. И разбира се, в случаите, в които Ви сте в студиото и получавате SMS, че някой Ви е изписал от някакво лечебно заведение – веднага това лечебно заведение ще бъде санкционирано за това, че провежда на практика една фалшива хоспитализация.

Водещ: Добре, защо беше наложителна, на финала на разговора ни, Вашата смяна с другия зам.-министър Ананиев?

Д-р Ваньо Шарков: Ами това не бих могъл да го коментирам. Има решени на Министерски съвет, има работа, която трябва да се свърши – хваща се за нея и я върша.

Водещ: Само че сега Вие сте на върха на надзора.

Д-р Ваньо Шарков: Няма значение кой е на върха на надзора, важното е, че има бюджет на НЗОК и в този бюджет има 247 милиона лева за здравеопазване повече в сравнение с 2016 година. 20 милиона повече за доболничната помощ при джипитата, 10 милиона повече за специализираната, 7 милиона за малки диагностични дейности.

Водещ: Въпроса е да се контролират правилно да няма изтичане. А не накрая да се окаже, че пак има дупка.

Д-р Ваньо Шарков: Затова едно от нещата, което правим е идентификацията.

Водещ: Добре, благодарим. Благодарим на д-р Ваньо Шарков, зам.-здравен министър, гост на предаването.

Сподели в: