Върни се горе

21.12.2010 г.
Министър Константинов, Вашата концепция не предвижда да има промяна в здравноосигурителния модел в следващата и в по-следващите години, макар че може би всички виждаха в това истинската здравна реформа?

-         Мисля, че повечето парламентарно представени групи подкрепят един такъв модел, т.е. запазване на ролята на НЗОК с постепенно развитие на доброволните фондове, които съществуват и към момента. Това е и реалистичното нещо, което може да се случи през следващата и по-следващата година, като разбира се през това време трябва да се работи по даване на възможност доброволните фондове наистина да заемат някакво по-сериозно място на пазара.

Имате идея болниците от търговски дружества да станат публични. Кога може да стане това и кой ще ги финансира?

-         Финансирането по никакъв начин не трябва да се променя, болниците трябва да се финансират от здравната каса и определени дейности, които са социално-значими или са прекалено скъпи, както го правим и сега, да се финансират от МЗ. По-скоро говорим за някаква промяна в управлението на болниците, да се знае реално, когато държавата е собственик, по-ефикасно да управлява самите лечебни заведения. Защото сегашната форма, чрез бордове на директорите, малко се къса връзката и контрола се занижава. Това мисля, че трябва да се промени. Затова търсим някакъв по-ефикасен вариант. Не съм убеден, че търговският закон е идеално приложим към здравеопазването.

Казахте, че все още се обсъжда това какви ще бъдат бюджетите на спешните портали на болниците. Имате ли вече яснота, наистина ли ще бъдат намалени с 50 на сто?

-         Не, в никакъв случай, това твърдение категорично трябва да опровергая. Последните дни работихме много интензивно и знаете ли какво се оказа, че всъщност досега хората са си откривали спешни отделения, там са минавали определено количество пациенти, на тях е плащано на всяко преминаване, без абсолютно никаква връзка. Забелязваме големи области където са минали малко пациенти, малки където са минали много, никакво обвързване с реалните нужди на населението. Сега правим методика, при която да се съобразим с броя на населението, там ще има съобразяване с нивото на това спешно отделение – дали е първо, второ или трето, т.е. колкото е по-качествено, толкова по-голям бюджет ще получи. И най-накрая си даваме сметка, за да нямаме резки движения, че тези пари не могат да спаднат под определен процент спрямо 2009 година, която я взимаме като една примерно добра предкризисна година за България. Така че е абсурд да говорим за 50 % намаление, мисля че за първи път ще имаме една обективна методика, каквато между другото ни критикува и Сметната палата, че ние всъщност не разполагаме. Просто досега, който е заявил някакви пари, ги е получил. Това просто трябва да се преустанови. Методиката ще е една за всички, като за определени болници да речем, които са от национално значение както е Пирогов, ще може да се даде и допълнително някакъв коефициент. Общо взето това е идеята. Съвсем скоро ще разберете и конкретните цифри, но в никакъв случай не говорим за намаляване и особено в такива драстични размери.

Не всички от общопрактикуващите одобриха новите дежурни кабинети и особено се възмутиха от 11-те стотинки, определени за заплащане на преминал болен.

-         Това е една абсолютна спекулация, която става в момента. Ето дори и вие казвате 11 стотинки за преминал болен. Изобщо не е този механизмът. 11 стотинки ще се дават на записан в листата на общопрактикуващия лекар пациент. Което значи, че при 1000 души са 110 лева, което значи, че при 2000 души стават 220 лв. Сами по себе си дори тези 110 или 220 лв. не са достатъчни, за да работи един лекар и да дава дежурства и не е това целта. Целта е да се групират максимално количество лекари, защото знаете, че през събота и неделя в никакъв случай потокът към търсещите медицинска помощ не е толкова голям. Но когато се групират много хора, те ще имат възможността тези средства да ги разпределят като примерно  плащане за дежурство и всички останали дейности. Но ако не иска да го прави личният лекар, той може да остане на сегашната система, ако не иска той самият да дава дежурства, това нещо може да се осъществява от медицински център или от диагностично-консултативен център. Т.е. тук даваме на населението още една възможност за медицинска помощ, като същевременно отбременяваме личните лекари. Между другото те и сега на много места ги събират от собствения си джоб, плащат подобни суми, които са горе долу, пак  чувал съм суми между 7 стотинки, 9 стотинки, 10 стотинки на записан пациент. Така че всички е съобразено със сегашната ситуация и по никакъв начин не можем да кажем, че това е обидно, нали ако кажем да 11 стотинки на преминал болен, то си е направо лудост, но изобщо не е такава системата.

Г-н министър, имате ли нова информация по случая „Горна Оряховица”?

-         Ами да, аз чета вестниците и оттам имам информация. Но всъщност официално, като някакъв документ дошъл в министерството - нямам. Но определено с интерес следя случая. Предполагам че той ще бъде в центъра на вниманието, за мое най-голямо съжаление, в близките седмици, дори бих казал месеци, тъй като е поставил много сериозни въпроси.

 

 

 

Сподели в: