Върни се горе

10 март, 2014 г., д-р Бойко Пенков, заместник-министър на здравеопазването, в интервю за вестник „Труд”

 

 

- Д-р Пенков, лавина от негативни реакции от лекари, пациенти и производители на лекарства последва, след като здравното министерство обяви промени в 4 основни закона. Как ще успокоите системата?

- Промените представляват проект за обществено обсъждане. Той има определени цели и всички те са направени, за да са в полза на хората. Най-малко болните българи трябва да се притесняват. Да се притесняват тези, които са недобронамерени и недобросъвестни, тъй като могат да бъдат засегнати от новите мерки.

Как се стигна до проекта? Има едно изискване в параграф 8 от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), според което на сектора се отпускат допълнително 104 млн. лв., но срещу мерки за финансово стабилизиране на системата. Те вече бяха приети от българското правителство и за част от тях се налагат промени в законодателството. Ние помолихме НЗОК, съсловните организации и всички агенции към Министерство на здравеопазването да дадат своите идеи. Обобщихме ги абсолютно добронамерено и в поправките едно към едно отразихме предложенията на НЗОК и на повечето от съсловните организации.

- Най-силно духовете разбуни предвидената задължителна отстъпка за лекарствата, която компаниите трябва да дават на НЗОК, в противен случай тя ще спре да плаща медикаментите им. Вече стана ясно, че има алтернатива - гъвкави механизми на договаряне, както е в ЕС.

- НЗОК предложи да се въведе задължителна отстъпка от цената на една опаковка медикамент. Това са разработили експертите на институцията като начин за намаляване на разходите. Според мен обаче той няма да свърши работа по простата причина, че Националният съвет по цени и реимбурсиране и хората, които се занимават с цените на лекарства, на базата на сравнителната „кошница" от 17 държави от ЕС, с които се реферираме, вече са постигнали най-ниската цена в Европа и са я заложили в позитивния лекарствен списък. Имаме категоричен отказ от страна на индустрията за официално намаляване на цената на лекарствата на опаковка, тъй като новата цена у нас ще стане референтна за целия Евросъюз. По тази причина много фармацевтични компании предпочитат да изтеглят препаратите си от нашия пазар, отколкото стойността им да падне впоследствие във всички държави от ЕС. Затова започваме да говорим за намаляване на разходите за медикаменти, но чрез разумна лекарствена политика в потреблението. В рамките на общественото обсъждане ще предложим да се предефинира членът за задължителната отстъпка и да спрем само до нивото „отстъпка". Т.е. даваме законовото право и задължение на НЗОК да договаря отстъпки, а те вече могат да се постигнат по най-различен начин.

- Как по-точно?

- Никоя фирма не иска да даде отстъпка от единичен продукт и да се „самоубие" на останалите европазари, които са доста по-обширни от нашия и им носят значителни приходи. Затова отстъпката може да бъде в натура, в поемането на лечение на редки заболявания и какви ли не още варианти.

Например тя може да се договори и на ниво портфолио. Дадената компания продава у нас 10 медикамента на стойност 1 милион лева. Ние й заявяваме: „Вие имате годишен обем от 10 000 опаковки на описаната стойност, догодина също ще купим 10 000 опаковки, тъй като такава е необходимостта. Но каква обща цена ще ни дадете за същия този обем?". Идеята е стойността да падне примерно на 850 000 лв. По този начин НЗОК ще спести пари, ще гарантира устойчивост на бюджета си, болните ще се лекуват, а компанията ще знае какви приходи ще получи. Оттук нататък всичко е въпрос на преговори. Аз ще предложа, ако има повече от 5% изкривяване от договорения обем, надвишеното количество да е за сметка на фирмата.

- Така е във Франция и Италия, т.е. има работещи модели.

- Да. Всичко това, което говорихме с вас дотук, се отнася до 100% платените медикаменти, тъй като при тях положението е ясно. Точно от тях трябва да освободим ресурс, тъй като няма откъде да получим допълнителни средства, които да вложим в частично покриваните от НЗОК лекарства. А доста медикаменти срещу социално значими заболявания като хипертония например се покриват само на 25%.

- И ако лекарството струва 4 лв., за да получи единия лев от НЗОК, пациентът трябва да отиде при джипито, т.е. разходи за транспорт, да му брои потребителска такса от 2,90 лв. и да доплати 3 лв. за самия препарат... Така изчезва смисълът от давания лев. Какво ще направите за тези пациенти?

- Лично аз като гражданин, а не като член на Надзорния съвет на НЗОК, смятам, че повечето медикаменти за сърдечно-съдови заболявания, които са платени 25%, трябва да се покриват поне на 50 на сто. Но вече като член на надзора ще ви кажа, че това е въпрос на възможности. За да се осигури повишение, първо трябва да постигнем договореностите при скъпоструващите и 100% платени медикаменти. Само така ще можем да насочим пари в полза на останалите болни.

- Кой даде идеята надлимитната дейност, която отчитат болниците, да се плаща на по-ниска цена?

Според юристи текстът ще падне в съда, защото нарушава конституцията, гарантираща правото на лечение на болните, а и правата на здравно осигурените.

- Всичко е въпрос на договор. В МЗ говорим за коренна промяна в планирането на необходимите здравни грижи. Искаме да разсъждаваме по различен начин и се надявам хората да ни разберат. До момента НЗОК пасивно реимбурсира болничния продукт. А ние искаме да се създаде проактивна политика от страна на най-големия и единствен купувач на здравни услуги (с малки изключения от страна на застрахователите). Т.е. НЗОК трябва да планира какво да купи през следващата година, при положение че тенденциите на заболеваемостта са почти едни и същи. Ако няма някаква тежка епидемия, промяната е в рамките на не повече от 5%. Вижте, от 2005 г. насам НЗОК събира база данни, т.е. лесно може да се изчислят нуждите на българите от болнично лечение. Така здравната каса ще договаря общонационален обем и цени с Българския лекарски съюз. После - на регионално ниво (според нуждите там, а и те са ясни, тъй като има данни), се определят и местните потребности. Накрая директорите на РЗОК трябва да сключат договори с лечебните заведения, чрез които да се обезпечи минимумът необходими здравни грижи. Просто казано - имаме договор за обем дейност. И сега да се върнем на лекарствената политика: казахме, че ако представителите на фармацевтичните фирми са много активни и заради това започва по-значителна употреба на съответните медикаменти на компанията, те остават за сметка на фирмата. Така ще бъде и при лечебните заведения. Ако болниците индуцират свръхтърсене, извън нормалните нужди, ще го покриват. Или ако процедури, които са за извънболнична дейност, се извършват в болниците, това не е добра практика и НЗОК не трябва да ги покрива. В болниците всяка грижа е много по-скъпа.

- Ако обаче болницата работи по всички правила, не отчита фиктивни случаи и наистина в нея пристигат тежко болни, които искат да се лекуват в специализирано лечебно заведения в столицата, а не в провинцията, защо НЗОК да не плати терапията им?

- Посочихме, че е договорен обем дейности на национално ниво. В някои региони, където местната прогнозна стойност не е достигната, оттам ще може да се пренасочи обем към лечебни заведения, в които той е надвишен. Т.е. парите ще вървят с пациента. Това ще е голямото предизвикателство пред НЗОК тази година, но администрацията й има капацитета да се справи.

Не говорим за „стискане на гушата" на всяка цена, но ако всички преизпълняват обема, това вече е измама. Няма как да се обясни по друг начин масово сериозно надскачане на националната договореност. Тогава мярката ще е да се понижат цените на извършените дейности. Това ще се записва в рамковия договор. Защо Германия си позволява да прави точно това, при положение че е богата държава, а ние гледаме на себе си като на Катар?! Ще направим корекция в закона, според която ще задължим НЗОК и лекарския съюз да записват в Националния рамков договор диференцирано заплащане на медицинските дейности, когато обемите надвишат прогнозите. Мярката ще доведе до дисциплиниране на системата и в болница да влизат само болните.

- Критики имаше и за преминаването на съвета по цени и реимбурсиране от Министерския съвет към здравното министерство . Вие какво смятате?

- Въпрос на философия и политика е дали тези органи да са на ниво правителство или към министрите. Настоящият кабинет застъпва виждането, че здравната политика трябва да се прави в министерството. Премиерът държи отговорни министрите за това какво се върши в секторите им. А към сегашния момент положението с националния съвет по цени е следното: хем министърът е отговорен изцяло за политиката, хем не разполага с инструментите, с които да постигнеш целите.

- Появи се идеята да има една клинична пътека за всички редки болести. Тя приложима ли е скоро и обществото ще спре ли да чете историите на болни българи, чието лечение не покрива нито една институция у нас?

- Не може да има една клинична пътека за всички редки болести, които са близо 7000. Ако покрием и 200, пак ще сме шампиони. А случаите, при които пациенти се нуждаят от терапия, която не покрива нито НЗОК, нито МЗ , могат да се решат само със законови промени. Да, НЗОК може да поеме единични лекарства за определени пациенти. По този начин обаче ще плаща всяка доставка на всякаква неконтролируема цена. Ако обаче недобросъвестни компании се възползват от подобна „врата", могат да изтеглят медикаментите си от позитивния списък и по този начин да ги продават на пожелана от тях стойност. Затова трябва много да се внимава.

 

Сподели в: