Върни се горе

22 август 2013 г., Министърът на здравеопазването  д-р Таня Андреева в интервю за предаването на ТВ7 "Добро утро, България"


Водеща: Съкращенията, които бяха обявени вчера от Министерството на здравеопазването, разбуниха духовете в страната. Кое ги наложи обаче? Министърът на здравеопазването Таня Андреева е при нас. Изплашихте всички във вчерашния ден. 10% съкращения в сферата на здравеопазването звучи наистина налудничаво. Защо се наложи да бъде изпратено подобно съобщение и грешка ли беше това?

Таня Андреева: Аз също бях уплашена, тъй като разбрах за това от моя пресцентър. Всъщност се касае за едно 10% съкращение в общата администрация на всички второстепенни разпоредители, които се финансират от бюджета на Министерството на здравеопазването. Това всъщност е поетият от правителството ангажимент за намаляване на държавната администрация, която през последните четири години се е увеличила с над 10 000 души. Това я прави твърде раздута и много тромава в оперативен план в работата на администрацията.

Водеща: Какво пречеше в това съобщение да бъде посочено, че става въпрос за административни служители, а не за лекари и медицински лица?

Таня Андреева: Единственото, което мога да кажа е, че това беше една техническа грешка и аз лично бях доста учудена, защото всички знаем колко усилия полагаме за това да се стабилизира и да се промени ситуацията в спешната помощ, в психиатричните клиники, които са единствените лечебни заведения, които са на пряко подчинение на Министерство на здравеопазването. И за мен беше абсурдно такъв тип тълкувания да има. Но очевидно понякога една чиновническа грешка може да предизвика по-тежка ситуация, заради което трябва да бъдем внимателни.

Водеща: Дадохте им срок от един ден обаче, за да извършат тези съкращения или поне да ви изпратят писмото с предложенията за това кои хора да бъдат съкратени. Колко отговора получихте към този момент и колко от болниците и второстепенните разпоредители са готови да извършат 10% съкращение?

Таня Андреева: Първо искам да поясня, че в писмото става въпрос само за предложения. То не е с императивен характер – да бъдат осъществени тези съкращения. Всеки един директор на второстепенен разпоредител е съвсем наясно какъв щат има и дали той може или не може да бъде оптимизиран. И повярвайте, за 10 минути може да се даде такъв отговор, защото в системата има над 700 незаети места. Спокойно могат да предложат те да бъдат съкратени. Тук дори не става въпрос да се съкращават работещи хора, а просто да се оптимизира щатът. Защото действително през последните години той е много раздут. Аз ще дам пример да кажем със Съвета по цени и реимбурсация, който е бил дирекция към министерството с 10 човека, днес тя е с 45 човека щат. Не работи. Такава администрация не работи. Аз го видях и в Министерството на здравеопазването, където вече направих съкращения. Искам да ви кажа, че там една преписка се движи по две седмици между дирекциите докато стигне до министъра или до зам.-министрите, за да се вземе решение.

Водеща: А защо?

Таня Андреева: През много администратори минава. Неща, които понякога могат да се решат с един телефонен разговор, с дни се пишат доклади.

Водеща: Тази дирекция за реимбурсация, казвате, от 10, 45 човека, ще извършите ли категорично съкращение там и колко души ще…

Таня Андреева: Аз пак казах, ако исках аз да правя съкращенията, имам това право с предложение до Министерски съвет, можех да го направя. Фактът, че искам предложения от директорите на тези второстепенни разпоредители, мисля, че сам по себе си говори за това, че аз съм готова да се съобразя с техните предложения.

Водеща: Получихте ли вече предложения?

Таня Андреева: Не. От Съвета по цени и реимбурсация не, но получих обаждания от психиатрични болници, от Агенция „Медицински одит”. Част от тях казаха, че няма да дадат такива предложения, защото според тях администрацията е добре оптимизирана във времето. Други казаха, че ще дадат своите предложения.

Водеща: Кои до момента казаха, че ще внесат?

Таня Андреева: Ами вероятно Центърът по радиационна защита, там са доста хората; някои от другите второстепенни, сега не мога точно конкретно да ги изброя, вчера имаше обаждания.

Водеща: Психиатричните болници съгласиха ли се да извършат съкращения?

Таня Андреева: Там единствено даде сигнал директорката на психиатричната болница „Иван Рилски”, която каза, че…

Водеща: Тя къде се намира тази болница?

Таня Андреева: В София. Която каза, че… то е център по психично здраве, че няма да даде предложения за съкращения. Това е нормална практика.

Водеща: Останалите все още не са ви изпратили?

Таня Андреева: Да. Аз чакам официалните писма. Това бяха обаждания по-скоро, отколкото официални отговори. След като получа официалните отговори, мога да дам по-конкретно.

Водеща: Спешните центрове? Имате ли отговор от някои от спешните центрове?

Таня Андреева: Спешните центрове… не, засега нямам отговор от нито един от спешните центрове.

Водеща: Какво очаквате там обаче? Смятате ли, че те имат прекалено голяма администрация, тъй като по нищо не личи да е така?

Таня Андреева: Аз нищо не смятам, затова съм изпратила писма за предложения. Разбира се, че имам свое виждане, но пак казвам, това писмо е само за предложения и аз ще се съобразя с директорите на второстепенните разпоредители.

Водеща: Ще се съобразите категорично?

Таня Андреева: Ще се съобразя категорично, да.

Водеща: И няма да налагате допълнителни съкращения?

Таня Андреева: Не, няма да налагам. Ако имах такова намерение, вече щях да съм го направила.

Водеща: Добре. Тъй като, както вие сама споменахте, направихте съкращения и в министерството, очакваше се тези пари от съкращенията, или поне вие така обявихте, че ще отидат именно за подобни заведения, които са в затруднено финансово положение. Така ли се случва към този момент?

Таня Андреева: Не само, че така ще се случва, защото те няма и месец откакто са направени, така че все още нямаме освободен ресурс от това, но при всички случаи този ресурс ще бъде пренасочен за истинското здравеопазване, не просто за заплати в сектора.

Водеща: Колко спестихте от тези съкращения?

Таня Андреева: Около 200 000 ще бъде икономията, даже може би малко повече от 200 000 на година, само от заплатите на освободените от Министерството на здравеопазването. Вижте, тук нещата стоят много по-принципно. Аз затова и бях учудена от тази реакция, защото всички знаят, че основен приоритет на екипа на Министерството на здравеопазването, върху който и в момента се работи, е мерки в спешната помощ, за укрепване и за мотивиране на лекари и на специалисти по здравна грижа да работят там. Така че това е най-малкото алогично да се съкращава медицински персонал, при положение, че това е първото, с което се заехме и до края на октомври ние ще имаме разписани конкретни стъпки в тази посока. В момента бюджетираме за следващата година увеличение на техните заплати с 10%. Ако има още ресурс и повече ще ги увеличим. Правим спецификации за закупуване на нова апаратура за линейките, защото част от тази апаратура вече е много амортизирана и линейките, някои от тях са таксита, а не истински линейки или реаномобили. Така че ние се движим в това, което разписа правителството като програма и това, което залегна като приоритети в проекта за здраве...

Водеща: И обещавате 10% повече пари от следващата година за всички медици?

Таня Андреева: Да, да, разбира се. Категорично. И това е, което залегна като приоритети в проекта за здравна стратегия, който мина на първо четене на обществен съвет.

Водеща: И толкова много ви обвиниха за това. Искам само да ви върна за малко и ще отидем към здравната стратегия. За парамедиците става въпрос. Няма щатни бройки все още за парамедици. Доколкото си спомням, има един назначен, който работел като шофьор, защото няма как да бъде назначен на щат като парамедик. Ще промените ли нещо и от кога?

Таня Андреева: Ами вижте, тази идея за парамедиците е на предишното правителство и на предишния екип на Министерство на здравеопазването. И аз мисля, че те е трябвало да мислят в тази посока. Когато създаваш нещо, трябва да мислиш след това как да го реализираш и на пазара. Очевидно с директорите на спешните центрове не е говорено в тази посока. Те са тези, които могат да предложат преструктуриране на щата и свободни бройки, които да бъдат…

Водеща: Вие говорихте ли с тях и смятате ли да говорите, защото да наистина, може би е от предното правителство. Едва ли е лоша идея обаче, така че е хубаво да се използва.

Таня Андреева: Ами факт е, че само един парамедик е потърсил своята реализация в системата на спешната помощ, говори сам по себе си. Но, пак казвам, както и по въпроса за съкращенията, директорите на тези второстепенни разпоредители трябва да го направят, не аз.

Водеща: Добре. Отиваме сега на здравната стратегия, която вие засегнахте. Десислава Атанасова, предишният министър на здравеопазването, каза, че нищо конкретно няма разписано в тази здравна стратегия. И ви упрекна всъщност, че са празни приказки.

Таня Андреева: Ами, знаете ли, Десислава Атанасова от първия ден, в който съм министър, говори, че нищо не се прави. От първия ден. Аз абсолютно отказвам да приема каквито и да било критики от нея и от екипа, който е бил в Министерството на здравеопазването, защото в това министерство четири години нищо не се е случило. Госпожа Атанасова беше и председател на здравната комисия, по-късно и министър. Тя имаше пълния арсенал от възможности да направи реформата в здравеопазването, да промени системата на спешната помощ, да се погрижи за младите лекари и специализантите.

Водеща: Тя каза, че го е направила, че са разработили перфектна стратегия, която обаче не е получила политическа подкрепа.

Таня Андреева: Ами значи такава е била стратегията. Те имаха пълната власт в държавата. Очевидно некомпетентно и некадърно написана стратегия, след като не е получила подкрепа. Но факт е, че аз тази стратегия така и не мога да я намеря в Министерството на здравеопазването. Бих се радвала, ако тя я извади на масата и да говорим с аргументи.

Водеща: Готова ли сте да говорите с нея и така да се запознаете в един по-друг разговор?

Таня Андреева: Да, категорично. Единствено ме плаши, че тя не познава системата, тя не беше припозната от съсловието и може би това, съчетано с доста некомпетентност, в крайна сметка допринесе системата да е толкова затънала. В момента никой не е доволен от тази система – нито лекарите, нито пациентите, нито неправителствените организации, които наблюдават сектора, нито нашите браншови партньори от синдикатите. Така че, ако нещо там се беше случвало, аз смятам, че нямаше толкова тежко да е затънало здравеопазването. И затова тя е най-щекотливата тема в момента.

Водеща: Но госпожа Атанасова вече ви поиска оставката.

Таня Андреева: Ние няколко пъти я искахме. Аз предлагам да говорим с конкретни аргументи. Готова съм с нея да седнем, за да видим нейната стратегия и тази, която в момента се разписва от Министерството на здравеопазването.


Водеща: Сериозно ли?

Таня Андреева: Освен това, искам само да кажа, че стратегията е документ, в който се разписват приоритетни области и посоки, в които да се движим. И затова беше изключително важно да я обсъдим, да направим допълнения, които нашите партньори от обществения съвет ще дадат. И след това се разписва, и би трябвало госпожа Атанасова като предишен министър да знае, че след това се разписва конкретно планът за действие – т.нар. мастърплан, с финансовата рамка. И с това влизаме в следващия програмен период, когато се правят програмите за работа.

Водеща: Ще има ли пари, защото казахте финансова рамка?

Таня Андреева: Това, което аз вече неведнъж съм казвала, че Европейската комисия, Европа е готова да даде много пари за здравеопазването. Изключително от нас зависи как ще се справим след това с усвояването на тези пари. И точно заради това е много важно не просто да действаме на парче, ситуитивно, а да изградим общи пътища, които са много повече от една година и от един мандат. В здравеопазването големият проблем е, че няма обикновено приемственост.

Водеща: Да.

Таня Андреева: И това съсипва системата. Защото един човешки живот…

Водеща: И не е хубаво министър и бивш министър да се карат и да разменят подобни остри реплики помежду си.

Таня Андреева: Разбира се. Трябва всеки да продължи започнатото от предишните, защото човешкият живот не е въпрос на четири години.

Водеща: Точно така. Искам да ви попитам за още една тема и с това приключваме. Изплашиха се хората за това, че здравните им осигуровки ще се вдигнат заради втория стълб на здравно осигуряване, който предвиждате. Всъщност е ясно че това е политическо решение и да ни взимат с 1% повече от заплатата наистина няма да бъде лесно решение. Смятате ли, че правителството ще го одобри обаче и от 8 на 9% ще ни скочат здравните вноски?

Таня Андреева: Въпросът за здравната вноска не е политическо решение. Този въпрос, тази дискусия, започна…

Водеща: Съмнявам се, но…

Таня Андреева: Не, не, тя не е разписана и в програмата на правителството. Този въпрос за вноската започна в една дискусия във връзка с ограничения ресурс, с който работи здравната каса. И след като милиард и 400 милиона 2010 година от парите от здравни вноски, които 10 години се събираха в НЗОК, бяха пренасочени към общия бюджет на държавата, за да се запълват дефицити; и, забележете, същата тази 2010 година бюджетът на държавата е бил актуализиран с повече от два милиарда и половина, плюс парите от касата – това са реално повече от четири милиарда актуализация на бюджет за една година. Няма да спра да питам къде отидоха тези пари от осигуровките на всички нас? Това е все едно в банката да си спестявате някакви пари в сметката, в някой момент някой да дойде и да ви ги вземе, без да обясни за какво те ще бъдат използвани.

Водеща: Имаме хубави магистрали, така че вероятно това е част от…

Таня Андреева: Имаме хубави магистрали, имахме хубаво подслушване, имахме едни вертолети, едни отряди, които летяха…

Водеща: Допускате ли подобни…

Таня Андреева: Не зная. Аз търся отговор. Просто чакам те да обяснят милиард и 400 милиона за какво бяха изхарчени.

Водеща: Кажете обаче с 1% ще се вдигнат ли удръжките от…

Таня Андреева: Не, няма да се вдига здравната вноска. Пак казвам, това беше само във връзка с една дискусия за това по какъв начин могат дефицитите, недофинансираността на системата на здравеопазване да бъдат запълнени. Доколкото зная, днес доктор Тодорова ще даде пресконференция за състоянието на касата, за това как тя вижда работата на касата, дали наистина е проблем с ресурса или просто до момента той е бил харчен безконтролно и непрозрачно, и не е бил управляван добре.

Водеща: Ако се окаже обаче, че не е бил управляван добре и здравната каса реши, че може да не използва всичките тези 8% и да ви даде 1%, вие бихте ли го използвали във втори стълб и изобщо водите ли такива разговори с госпожа Тодорова?

Таня Андреева: На мен никой нищо няма да ми дава. Парите от касата няма как да отидат в Министерството на здравеопазването. Касата е една независима обществена институция.

Водеща: Ще го използвате ли за втори стълб?

Таня Андреева: В смисъл, това е бил смисълът на натрупването. И никое правителство от 1999 до 2010 година не посмя да пипне тези пари. Защото, за да се изгради втори стълб, трябва да има финансов ресурс.


Водеща: Реално вече го няма.

Таня Андреева: Реално вече го няма, за съжаление.

Водеща: Не ми отговорихте дали 1% можете да вземете от тези 8?

Таня Андреева: Трябва да се натрупа ресурс. Това е въпрос на време, може би тогава аз няма да съм министър и други ще взимат решенията. Защото, аз ви казвам, това бяха пари, натрупвани 10 години.

Водеща: Разбрах ви. Благодаря ви за тези отговори.


 

Сподели в: