Върни се горе

Линк към интервюто на д-р Бойко Пенков „Неделя 150“ БНР

 

Водещ: До края на месец юни министърът на здравеопазването Кирил Ананиев обеща да представи пред депутатите в Народното събрание свой проект за промени в здравноосигурителния модел на България, тъй като сегашният е изчерпан и видимо неефективен. Докато чакаме обаче тази концепция, за която почти никакви публични сигнали не излизат, станахме свидетели на приема на Национална здравна карта от правителството тази седмица, във вторник струва ми се беше взето това решение на правителственото заседание. Сега предстои едно обсъждане в Народното събрание. БСП поискаха това да се случи следващата седмица. Не е лошо, широка обществена дискусия също може да бъде добавена към този първи или пореден ход в подобряване ефективността на българския здравен модел. За него сега ще говорим с д-р Бойко Пенков – заместник-министър на здравеопазването. Д-р Пенков, какво съдържа тази Здравна карта, освен брой легла, което толкова засегна вашите колеги от Българския лекарски съюз, че веднага заявиха, че ще я обжалват в съда?

Д-р Бойко Пенков: Аз считам, че има някакво неразбиране за нуждата от преценка какво е необходимо в момента на хората в България. Всъщност за какво се прави Здравната карта? Прави се на базата на медицинска статистика от последните години, на цялата информация, която НЗОК предоставя на областните комисии. Виждате какво е положението в момента. Прави се една снимчица. Това че имаме тук болница, тук имаме общопрактикуващ лекар, тук имаме специалисти, бившите поликлиники да кажем и т.н. Тази снимка като я направим, виждаме по средноевропейски норми какво е необходимо на българина, какво най-често на базата на историята, която има като регистрирани заболявания, обръщаемост към системата на здраве, какво е потърсил – дали акушер-гинеколог, дали УНГ и т.н., виждаме в дадената област колко лекари има примерно по УНГ и те достатъчни ли са да покрият нуждите на хората от подобен тип преглед – операция, каквото и да е, каквото трябва на човека. Това се прави и се казва в тази област това е положението. Хубаво би било да бъде така. Имаме едно, видно е от картата, едно неравномерно разпределение. Имаме изключително висока концентрация на лекари, на високоспециализирани дейности в големите университетски центрове. Това е естествено и за целия свят е така. Имаме области, където имаме само една болница. Имаме области, където имаме видим недостиг на общопрактикуващи лекари или специалисти с определен тип специалности. И този документ е основа за бъдеща политика какво трябва да направи държавата, за да подпомогне развитието на кадровия потенциал в сектора, така че да бъдат задоволени нуждите на хората от помощ там, където те живеят. Ако не, това по никакъв начин не може да се случи с всички мерки, които биха били предприети в следващите месеци, години. То тогава да се намери начин те да бъдат улеснени да стигнат максимално бързо до тази помощ там, където я има. И какво следва от това чудо? Това казва точно това – тук имаме много концентрация на лекари, а за целите на НЗОК, само за тях, за здравното осигуряване са необходими толкова ресурси. И ние сме го сметнали – Касата е платила, ако започнем да говорим за легла, което е болната тема, касата е платила лечението на 2,5 милиона близо хора миналата година и тези хора,които са получили болнична помощ, са лежали върху горе-долу 25 хиляди легла, за да могат да бъдат излекувани или лекувани. За да има спокойствие и мир в системата, разбира се определени медицински нужди, не може едно легло, аз ставам – веднага лягам, нали трябва да се почисти, дезинфекцира и т.н., има ремонти, ние казваме допълнително ще гарантираме на Касата през тази карта и през договора ще гарантираме още 9 хиляди легла и те стават общо 33 хиляди и 500. И това е, как да кажа, over, който може да има нужда, хората да имат нужда и да бъде направено. Вярно е, че в България има повече разкрити легла, факт е. Нека да помислим какво да ги направим. Дали да ги държим разкрити активни легла или да ги преструктурираме. От тези 8, които остават до 38 хиляди – 4500, близо 5000 легла остават, както казват така във въздуха, не са във въздуха. Това са легла, на които лягат хора. Ние не можем да измерим, това е малоумие, ако някой мисли, че ще планираме така годината на човека, че един идва тук, става ляга, нали. В смисъл в един момент има нужда 50 човека да легнат, има 50 легла, те ги заемат. После има 20.

Водещ: Може да има моменти, в които няма болни и леглата стоят свободни.

Д-р Бойко Пенков: Ние говорим за среден брой в годината. Не говорим за пикове и т.н. Тук сме казали в тази карта – хора, трябват ни 1200 легла за долекуване.

Водещ: Да, защото е много тъжно, когато свърши пътеката на 7 ден, а човекът е много болен, обаче го изхвърлят от болниците, защото повече няма да получат от касата.

Д-р Бойко Пенков: Да, точно така, права сте. И това не трябва. Дайте, да ги преструктурираме. Дайте да направим, така че…

Водещ: И защо е тази съпротива?

Д-р Бойко Пенков: …ние казваме имаме нужда от тези легла, хората имат нужда. Доказано имат нужда.

Водещ: Защо се съпротивлява на тази логика, която аз признавам като неспециалист, одобрявам, професионалното съсловие – Българският лекарски съюз? Какви са опасностите, какви капани може да крие – ще закривате болници там, където има болници, има легла, пък няма пациенти, ще намалите финансирането като ограничите обема от дейности, няма да сключвате нови договори с нови болници ли, какво? Кое е което ги тревожи?

Д-р Бойко Пенков: Има, може би понеже този документ се съпровожда от един друг, който е приет също, една методика подбор.

Водещ: Този, който падна в съда?

Д-р Бойко Пенков:  Не. Този е нов. В смисъл такъв падна в съда, но сега му правим подобрение и е приет отново от правителството, където вече се говори, че ако в дадената област има свръхлегла, свръхспециалисти, тогава ще се подхожда по една методика, по която да се подбере и да има класиране. Най-добре представилата се болница е под номер едно, под номер две, под номер три, под номер четири. Понеже това е ново за тях. Смисъл такъв…

Водещ: Тоест това е реална медицинска конкуренция.

Д-р Бойко Пенков: Да. Казваме, ето, даваме възможност за конкуренция. Всички говорим, че НЗОК като фонд, който познава системата…

Водещ: Не е бездънна яма и не може да…

Д-р Бойко Пенков:  Да. И трябва да купи най-доброто за нас. Аз съм лекар. Аз знам къде да отида. Обаче имам приятели, които не знаят. И ако Касата има договор с абсолютно всеки в Космоса, това означава, че всички дават еднакъв продукт като качество. Но не е така, нали? Някъде има – услугата е по-добре приета, по-добре възприета от човека и е по-доволен, отколкото на друго място. Даваме възможност вече да се случва конкурентен подбор, но понеже е ново и има сме казали за тази година, за този рамков договор, вие ще видите къде се намират, ние ще го публикуваме.

Водещ: Къде ще настъпят такива конкурентни ситуации, освен в София, разбира се?

Д-р Бойко Пенков: В София, Пловдив, Варна, Плевен, ако има такива частни болници и с тях и така нататък. На малко места. Права сте. Но ви казваме: „За тази година вие ще имате договори. Не по-малко обем дейности като вид, отколкото миналата“. Значи, бъдете спокойни.

Водещ: Понеже се появи една почти заплаха за хората, когато недоволните от здравната карта обещаваха да я дадат в съда, казаха, че ще доведе до отказ от здравни услуги на българските граждани този документ.

Д-р Бойко Пенков: Не мога да го разбера това каква заплаха е.

Водещ: Че ще трябва да обикалят болниците, за да си намерят място.

Д-р Бойко Пенков:  Не е вярно. Доктор Грозев казва: „Защо във Враца сте направили 70 легла от трето ниво по вътрешни болести общо взето?“. Ама това, уважаеми колеги, че го няма в момента, не значи, че ние не трябва да се стремим да го постигнем, защото го дължим на хората на Враца.

Водещ: Тоест вие във Враца давате повече, отколкото има сега?

Д-р Бойко Пенков: Даваме възможност. Не казваме, че ги има, няма ги. На много места ги няма. И ги няма. Липсват. Но казваме: „Ето, това е пътят, по който трябва да вървим“. И веднага след тази здравна карта следва концепция за развиване на човешките ресурси в здравеопазването, следват и редица други мерки - какво трябва да направи държавата така, че да направи привлекателни някои специалности в здравеопазването, които се търсят, и как да помогнем, какво да се случи, какво да направят кметовете. И те трябва да се вземат в ръце - как да направят така, че да привлекат хора при тях да работят.

Водещ: Добре. Това с картата е първата стъпка. Следват, обаче, още много и те също могат да бъдат оспорвани от съсловието. Електронното здравеопазване – тази панацея, която ще реши много от проблемите и злоупотребите сега. Виждаме една амбициозна програма: 2019 година електронни рецепти, електронни здравни досиета.

Д-р Бойко Пенков: Сериозно е. Смисъл, сериозно работи целият екип, много сериозно. Надяваме се, че няма да имаме някои непреодолими пречки от различни нездрави корпоративни и друг тип интереси, които да попречат на процеса. Иначе, аз съм говорил с колегите от министерството, които са по-постоянно там, отколкото ръководствата. Това е пета концепция, която те работят във времето. И винаги има нещо, което, включително е имало и случаи при намерени пари, когато се намира някой или нещо, което спира нещата. Проблемът е такъв, че винаги когато не искаш нещо да изсветлиш, да го направиш ясно, видимо, прогнозируемо и строго отчетно. И това не е хубаво. И има проблем. Сега в момента се работи много сериозно, много смислени неща са разписани. Скоро прочетох последната итерация на фиша и на това, което трябва да се предаде. За хората какво би било по-лесно? В момента, включително аз и в колата си сега влача на майка ми едни рецепти, едни книжки, едни такива листа отпечатани. И мъкнеш с теб нагоре-надолу, за да можеш да намериш необходимите лекарства. Тогава ползата е тази – представете си, отивате при вашия лекар, той написва необходимото лекарство и го пуска някъде си.

Водещ: Електронната здравна система.

Д-р Бойко Пенков: Да.

Водещ: Вие отивате в аптеката, която работи с електронната здравна система…

Д-р Бойко Пенков:  Ходите ей така. Отивате. Имате само вашата идентификация и аптекарят го издърпва от мястото, където се пази, и получавате вашите лекарства. Ако ги няма там, просто отивате в съседната аптека. Дай Боже вече пък да ги има навсякъде.

Водещ: Чух министърът на финансите Горанов да казва, че се упреква за липсата на достатъчна смелост да се направи тази здравна реформа, което обяснява и възмущението на премиера защо всяка година толкова много пари – милиони, се изливат в Здравната каса, а те все не достигат и хората са все по-недоволни. И се сетих за хазарта, който също трябваше да бъде ограничен и уж всичко беше много добре измислено, но корпоративният интерес на хазарта взе да надвива правителствената воля. Та се питах вашият корпоративен противник колко е силен?

Д-р Бойко Пенков: Аз не знам нашият колко, смисъл такъв, силен е. Не мога да преценя точно колко, но ще ви кажа за колегите от Румъния. Тръгнаха да правят едни доста непопулярни неща, свързани с контрол на разходите за лекарства и след време всичко се катурна. Говорих тогава с колегата, който в момента е в Брюксел – бивш министър на здравеопазването, викам: „Добре, какво стана?“. Вика: „Наляха едни 25 милиона евро и нещата приключиха“.

Водещ: Кой ги е налял?

Д-р Бойко Пенков: Индустрията.

Водещ: Фармацевтичните компании, които имат интерес да си продават лекарствата?

Д-р Бойко Пенков: Това за Румъния. В България за момента диалогът е по-коректен и на по-високо ниво.

Водещ: То и медицинските изделия са проблем. Разбрахме, че едно и също медицинско изделие има много сериозна разлика в цените, на които се предлага на една или друга болница в страната.

Д-р Бойко Пенков: Това е ненормално.

Водещ: Ами, не е нормално, особен ако разликата е 900 лева.

Д-р Бойко Пенков: Ненормално е и единственият път, по който може да се премахне е най-после да пробием с този тип електронна търговия и електронни доставки за лекарства и консумативи. Опитвахме се знаете колко пъти да проведем такъв търг – всички болници да си купуват от електронен търг да си купуват лекарствата, така че да бъдат постигнати максимално ниски цени и прозрачност по време на процедурата. Имаме известни затруднения, защото се спира процедурата от време на време. Сега сме готови пак да я обявим, следващият етап ще бъдат медицинските изделия.

Водещ: Да не стане като с линейките, за които четохме, че някаква фирма, създадена преди седмица със сто лева капитал, взела процедурата за покупка на 400 линейки от Министерството на здравеопазването и за ремонт на центрове за…

Д-р Бойко Пенков: Не само за линейките. Те са около 40 милиона прогнозируемата стойност на автомобилите за…

Водещ: Понеже това е капка в морето на онова море, което ви чака да борите с корпоративните интереси – цените на лекарствата и медицинските изделия.

Д-р Бойко Пенков: И е много некоректно, но аз се надявам сега да видя, надявам се много на това, което направиха промени в Закона за обществените поръчки. Него го гласуваха в четвъртък.

Водещ: Да, където не могат да бъдат /…/ от фирми, които нямат такава дейност и отношение.

Д-р Бойко Пенков: На първия път нашия етап на линейките го спря една компания, която се занимава само с консултантски услуги. Те сигурно са купували или продавали колата. Тази, която е служебната, нали. Беше безсмислено.

Водещ: Добре. А на политическа воля надявате ли се, защото това може да се случи само ако партиите се договорят да не правят политика на терена на здравеопазването – нещо, което не знам в български условия дали е постижимо.

Д-р Бойко Пенков: На този етап поне имаме в разговорите, които водим с народни представители от различните политически сили, виждаме желание да подкрепят една промяна, която да бъде към по-добро. Явно на всички им е омръзнало да се тъпче на едно място. И засега сме окей. Смисъл такъв имаме…

Водещ: Няма да се хванат за гушите БСП и ГЕРБ…

Д-р Бойко Пенков:  Да. Биха подкрепили всичко разумно и, което може да доведе до…

Водещ:… по здравния модел, защото дори теоретично, ако допуснем, че те се сменят във властта, този горещ картоф ще се предава?

Д-р Бойко Пенков: Пак се прехвърля.

Водещ: Да. И пак някой ще трябва да налива пари в здравеопазването.

Д-р Бойко Пенков: Да. Аз знам, че и БСП работи по един модел също. Има изявление, че май вече е готов. Дай Боже скоро да ни го покажат да го видим. Можем да купим нещо ценно от там.

Водещ: Ние само тази седмица поне няколко групи от експерти, които работят по различни решения на проблемите в здравеопазването чухме в „Хоризонт“. Струва ми се има достатъчно про боно идеи, които биха могли да бъдат използвани. Да попитам за този казус, д-р Пенков, с директора на Здравната каса, който възникна след като проф. Камен Плочев твърде дълго отсъства поради болнично лечение. Той твърди, че не подава оставка, но след като три месеца не е изпълнявал по такива причини – здравни, своя ангажимент, как трябва да бъде решен въпросът?

Д-р Бойко Пенков: Аз не съм юрист точно да кажа каква е рецептата на стъпките – първа, втора, трета, но това, което поне видях от писмото, от третото писмо на проф. Плочев, е, че той казва: „Не си подавам оставката. Окей съм. Бях болен и имам нужда от още лечение“.

Водещ: Но имам нужда от още лечение.

Д-р Бойко Пенков: Така че, а пък „Вас законът ви задължава, ако три месеца не мога да изпълнявам длъжността си, да обсъдите мерки“. Нали – ако искате, чакайте ме. Когато се оправя, ще дойда или, ако искате, да се задвижи процедура за освобождаване и нов избор. И предполагам, че би трябвало Надзорният съвет да информира органа по назначаване и по избор – това е Народното събрание – да бъдат информирани за създалата се ситуация и съответно да вземат решение.

Водещ: Това не е само юридическа трактовка, защото не сме забравили, че имаше известно напрежение между министъра на здравеопазването господин Ананиев и проф. Камен Плочев. Дори искане за оставка отправи министърът към директора на НЗОК във връзка с едно негово решение да пренебрегне министерството и направо да се обърне към парламента с искане за актуализация на бюджета на Здравната каса заради скандала с неплащане на лечението в чужбина, забавени плащания към…?

Д-р Бойко Пенков:  Други здравноосигурителни системи. Какво да Ви кажа?

Водещ: Това е един удобен начин да се разреши проблемът Ананиев-Плочев, сякаш?

Д-р Бойко Пенков: Проблем, според мен, между министър и управител на каса личностен проблем няма. Тогава беше принципен от гледна точка на това, че в момента, в който стана този шум, ние получихме като надзорници и министърът получи отчета на Касата. Годишният счетоводен отчет и този, който отива в парламента и в Министерство на финансите. И в същия момент излезе и писмото на проф. Плочев. И проблемът беше, че пак ще се повторя, съжалявам, на тази сбъркана счетоводна политика. В този отчет, който отиваше към Министерство на финансите и към Народното събрание, там не бяха показани такъв тип задължения, а те трябва да бъдат вътре. Те трябва да бъдат осчетоводени. Не можеш да се правиш, че ги няма.

Водещ: Случайно ли е?

Д-р Бойко Пенков: Не, оказа се, че тях ги водела тези задължения една дирекция, а счетоводството било друга. И те не си говорят помежду си, затова получаваме отчет, който виждаме всичко окей.

Водещ: Малко наивно звучи това обяснение.

Д-р Бойко Пенков: Но то е факт. За съжаление е факт.

Водещ: Понякога тези шпионски романи са плод на безхаберие и на грешки, но сякаш касата трябва да има един оперативен силен директор.

Д-р Бойко Пенков: Трябва да се оправят тези неща, то не може такова нещо. Водиш тук на някаква хартия, водиш някакви задължения и то не малко – над 200 милиона, а счетоводството осчетоводявало само тези пари, които директорът казал да бъдат осчетоводени.

Водещ: Да, особено ако става дума и за сегашните лостове, с които може да бъде упражняван контрол, защото съгласете се, д-р Пенков, обидно е да виждаме хора от касата, чиновници, в Пловдив струва ми се беше случаят, където се крадеше от скъпите лекарства, като се изписваха…

Д-р Бойко Пенков: Това беше грозно.

Водещ: …да, изключително грозно беше – тези, които трябва да контролират другите да не крадат, крадяха. И затова ми се струва, че както със сбърканото счетоводство, така и с неупражняването на контрол върху служителите на касата, които пък да упражняват контрол върху служителите и болниците, можем доста проблеми или поне част от пробойните да запушим.

Д-р Бойко Пенков: Права сте. Контролът трябва да бъде жесток.

Водещ: За финал. Освен, че ви трябва много солиден политически гръб, за да продължите след Националната здравна карта, с другите стъпки от реформата и от смяната на модела, от какво още имате нужда, за да призовем тези, които пък могат да ви подкрепят, да го направят?

Д-р Бойко Пенков: Заедно да мислим как да развием напред системата. В момента се опитваме да привличаме, непрекъснато привличаме колеги от всякъде. Не може една група хора, така събрани, в някакъв тъмен кабинет, да направят нещо. Това е нещо, което трябва да го направим заедно за нас, за нашите деца, майки и т.н.

Водещ: Имате нужда от по-широка база?

Д-р Бойко Пенков: От подкрепа. От по-широка база от хората да се включат и добронамерено обсъждане. Много трудно като тръгнеш така на бял лист хартия. Най-лесно е после да громиш нещо, което е написано. Вижте, като излезе нещо, прочетете, вникнете, попитайте, ако не разбирате, елате да поговорим и предложете – конструктивно. Затова всеки един документ стои на обществено обсъждане.

Водещ: Добре. Не е лесна тази работа. Благодаря Ви за участието. Ние ще продължим да разговаряме по тези въпроси, защото нашите слушатели са пациентите на здравната система, сигурно са и лекари, сигурно са и ръководители. Но тъй като всички сме в една лодка, е добре тази лодка да няма пробойни и да се движи напред. Д-р Бойко Пенков – заместник-министър на здравеопазването в студиото на „Неделя 150“.

Сподели в: