Върни се горе

Въпросът е има ли криза в Българското здравеопазване или това e желание на опозицията и на Български лекарски съюз? За да отговорим на този основен въпрос е необходима една ретроспекция, въпреки че вие непрекъснато казвате „не се телепортирайте в онези години – 1998-1999 г.” Аз се извинявам, но там е генезисът – оттам започна всичко, защото има вече извършена „реформа”, като аз слагам тази дума винаги в кавички.

Каква реформа беше извършена, ако изобщо може да се говори за реформа или за разбиване на българското здравеопазване, което даваше достъп на всеки нуждаещ се до него – имахме медицинска помощ дори и в най-отдалечените места на България. Можем ли да мислим, че здравомислещи хора могат да приемат случилото се за реформа, с която беше разбит и разпокъсан единният механизъм на българското здравеопазване? С революционен, типично болшевишки начин, вие, г-н Костов, направихте така, че участъковите лекари беше заместени от т.нар. общопрактикуващи лекари, каквито рядко се срещат в Европа. Закрити бяха поликлиниките и бяха създадени на тяхно место ДКЦ-та, за които в момента от Западна Европа искат отново да върнат поликлиниките. „Бързата помощ”, за която Вие плачете в момента – такава няма в Европа, няма и в Америка. Вие направихте така, че откъснахте от здравото тяло на здравеопазната система спешната помощ, поликлиниките и общопрактикуващите лекари.

Вие, господа, които днес плачете за демонополизация на Националната здравна каса, а я създадохте такава. Вие я орисахте да бъде единствена и сама, за да можете да я управлявате и владеете, а в момента не можете и оттам е голямата ви мъка.

Още по-смешен, даже жалък, е мотивът ви за състоянието на Националната експертна лекарска комисия и на ТЕЛК-овете, за които вие приписвате на нас, че се правели записвания за 2010-2011 година.

Уважаеми господа, подписали се под този мотив за вот на недоверие, вашата памет е толкова къса. Не помните ли, че именно вие, вашата партия, г-н Костов, на 1.01.2000 г. създадохте хаоса в ТЕЛК с приетия Кодекс за социално осигуряване, който извърши нещо уникално в света – голямата част от българските пенсионери да бъдат репенсионирани в пенсионна възраст на 90 години. Къде има такова нещо? Така вие поставихте в уникална ситуация ТЕЛК-вете в страната. Вместо експертиза на трудоспособността на хората, заети в производството в трудова възраст, вие превърнахте ТЕЛК в експертни комисии на пенсионираните граждани на Република България. В резултат - масови искания за репенсионирания с първична инвалидност, която се движи средно от 4% в Европа, а в момента в България е 18,4% и с което поставихте България на първо място по инвалидност в Европа и в света. Създадохме нови 30 ТЕЛК-а, за да удовлетворим тези нужди – бяха 68, а сега са 98. Хората са записани за 2010 – 2011 г. Сега сме взели мерки да прекъснем този процес, но вие създадохте хаоса и казахте, че този проблем идва от нас.

Твърдите, че „протестите на пациентските организации станали ежедневие заради липса на едно или друго лекарство”. Г-н Костов, бихте ли посочили поне една пациентска организация, която през 2006 г. да е излязла на протест и организация, която да е искала лекарства? Имаше отделни хора, които са идвали в Министерството на здравеопазването, които казваха, че нямат лекарства, но веднага случаите бяха проверявани и набавяни нужните им медикаменти и решавахме въпроса веднага.

Искате да внушите на хората, че е имало такива протести и повтаряте тази лъжа непрекъснато на принципа, че една лъжа, повторена 100 пъти, може да се стане истина. Такова е твърдението - без факти!, че 92% от хората са недоволни от здравната система, повтаряно непрекъснато от вас и някои медии. Според изследване, финансирано от Световната банка през 2006 г., от интервюираните пациенти, лекувани в българските болници, 89% са доволни от сестрите, от акушерките – 83%, от лекарите – 88%. Това са лекарите, които вие непрекъснато наричате „мафия с бели престилки”.

Нещо повече. Най-голямата пациентска организация в България – АПОЗ, за които пациентски организации твърдите, че нямаме досег с тях, а аз твърдя, че това е първото министерство, което е в контакт с пациентските организации, награди не друг, а д-р Ръсина, началник на отдел „Лекарствена политика”, с грамота с надпис за „вашето безрезервно човеколюбие” и „Вашите усилия са надежда за нашето по-добро съществуване”.

За най-жалкия ви мотив – „Сметната палата констатирала, че Министерство на здравеопазването абсолютно безконтролно и безотчетно изразходва пари за лекарства и е създало условия за мащабна корупция”, ще кажа: Уважаеми г-н Костов, защо ви трябваше да се захващате с този проблем? Нима не разбрахте, че той засяга именно вас и вашето правителство? Нима сте забравили, че за периода 1999-2000 и 2001 г. Сметната палата е отказала да завери вашия бюджет на МЗ? Това е уникален случай. Но „нейсе”, както се казва, вие за всеки случай опитвате „ако мине”, като се опитвате да прехвърлите този номер на нас. Искам да подчертая дебело, че онзи доклад, който вие визирате, за 2001 – 2005 г., не се отнася за това правителство. За онзи хаос, за който говорите, става дума за част от вас.

Вие бяхте подведени от ръководството на Български лекарски съюз, което, намирайки с в безизходица, се опита да прехвърли горещия картоф в чужди ръце. Очертавайки „апокалипсиса”, „страшния хаос” и т.н.

И така, търсейки генезиса за сегашното състояние на здравеопазването, новото ръководство на МЗ никога не е живяло с илюзията за безгрешност. Новото ръководство на МЗ още в самото начало си постави ясни и строго изпълними цели. Сега ще Ви изброя 20 цели, мога и още 20, но няма да има време:

Първо. Да не повтори вашите революционни действия, които разрушиха и с години забавиха развитието на здравното дело. Много добре стана, че това министерство, което беше преди нас, не последва вашите разрушителни, революционни здравни действия, които да доведат до още по-тежки проблеми в здравеопазването. Все пак макар и за малко време, вие успяхте да продадете и разрушите не малко за малкото време, което беше останало. Само за периода април 1998 г. до април 2001 г. са приватизирани 46 обекта.

През 2000 г. е извършена приватизация на Специализираната болница за рехабилитация в Банкя, където 170 декара са продадени за 1,5 млн. лв., а в момента цената й е към 20 милиона. Приватизирани бяха Специализираната болница за рехабилитация във Варна, в Свети Влас.

Не си струва да изброяваме всичко свършено от вас и вашите сегашни и в миналото съветници, защото все пак трябва да признаем, че злините, които сторихте в здравеопазването, не могат да се сравнят с мащабите на други приватизационни сделки.

Второ. Разработена е нова здравна стратегия за 2007-2013 година с девет основни цели, с които вие не можахте да се запознаете. Вярно е, че се забави, но нашата цел и на Правителството е това да бъде Национална стратегия не на отделна партия, не само на управляващата коалиция, а стратегия, насочена към всички, към българския народ. Не както вие направихте една стратегия за един месец и я хвърлихте някъде, а тя там някъде си и остана. Здравната стратегия е хармонизирана с най-добрите практики и е оценена по достойнство от нашите европейски партньори. Тази здравна стратегия беше високо оценена и на среща във Вашингтон. Ние я забавяме, защото все пак трябва да има консенсус по всички проблеми, защото ние сме част от коалиционно правителство, което има различни виждания и ние трябва да стигнем до консенсус, а такъв вече има.

За първи път голямата част от парите бяха прехвърлени в Националната здравна каса и тя стана основен платец за дейности на доболнична и болничната помощ. На вас за това не ви стигна куражът да го направите.

За първи път големите болнични заведения през 2006 г. не натрупаха нови дългове. Това, което вие, г-н Костов и д-р Паница, говорихте преди малко, нима забравихте, когато ви смени правителството на НДСВ, завари 70 милиона лева дългове, които не можеха да бъдат изплатени и се натрупваха. „Александровска” болница едва в края на 2006 година изплати дългове от 1999 г. Проверете и вижте, и се убедете.

За първи път успяхме в края на 2006 г. да изплатим 85% от просрочените задължения на болниците с държавно-общинско участие и 95% на държавните. Това ли вие наричате безхаберно харчене и пилеене на пари? Вие ме обвинихте тогава, че „на тъмно” съм раздал тези пари. Не е „на тъмно”, а си беше „на светло” и много почтено, защото това бяха натрупани пари от вашето управление и хората имаха да връщат пари от вашето управление. Както имаше лечебни заведения с по 15 и 20 милиона лева задължения, сега можехме да се окажем в ситуация с напълно затворени 15 – 20 болници. Това е благодарение на сегашното правителство и с усилията на министър-председателя. И забележете: не взехме пари от хората, както вие пропагандирате, а пари от излишъка.

За 2006 г. пак за първи път бяха извършени ремонти за около 30 милиона лева. На прословутата болница „Св. Екатерина” операционният блок беше в изключително тежко състояние. За там се отделиха 1 милион лева и в момента това е един от най-добрите операционни блокове може би в цяла Европа. Бяха извършени ремонти в Първа хирургия, Втора хирургия в „Александровска” болница, във Варна, в Пловдив, Перник, Враца. Открити бяха четири нови отделения в Шумен, София и Варна. И вие казвате на това, че нищо не е направено?

След дълги мъчителни преговори започна изграждането на информационната система на НЗОК. Казвам го, защото вие днес постоянно повтаряхте за тази прословута информационна система на касата. Вашето правителство забави тази система със 7 години. Спомняте ли си „АремисСофт”, г-н Костов? В момента благодарение на това правителство има и се започна изграждането на информационната система, която вие не можахте да направите. А с далаверите, които правехте, знаете какво стана! И тук ви припомням какво е отношението на Световната здравна организация към този проблем. Информационната система, която изграждаме в момента ще е завършена през втората половина на 2008 г., а вече се работи по отделни параметри на тази информационна система.

Нещо повече. Ние в момента имаме пилотен проект на електронно здравеопазване. Ако следите добре медиите, сигурно знаете, че в един малък град се изгражда пилотният проект, който ще е основата на електронното здравеопазване, с което изпреварваме доста страни в Европа. Ние гарантираме, че по този начин само с прозрачност и отчетност има спестени над 50 милиона лева в Националната здравна каса. И вие говорите за хаос?

Готова е и е актуализирана Националната здравна карта като база за оценка на административния и функционалния капацитет на наличните лечебни заведения, за които вие пак непрекъснато говорите, че нищо не е направено. Разработваме Национален генерален план за оценка на болничната инфраструктура и за преструктуриране на болниците на основата на международно установени критерии и индикатори, а не по-вашия авторитарно революционен метод.

С въвеждането на единен платец на болничната помощ – от Националната здравноосигурителна каса, се подобри организацията на движение на пациента, намалиха се и стабилизираха дублираните изследвания и се повиши качеството и ефективността на оказваната медицинска помощ. Извършена е цялостна оценка на финансовото състояние, на формите на финансиране и задлъжнялостта на лечебните заведения за болнична помощ. Всяко едно лечебно заведение с преразход има т.нар. оздравителен план. Стабилизирането на финансовото състояние на системата на здравеопазването премина през няколко взаимно допълващи се мероприятия, които доведоха до:

  • намаляване на финансовата задлъжнялост на държавните болници;
  • повишаване на финансовата дисциплина и предоставяне на качествени здравни услуги;
  • подобряване на болничния мениджмънт.

Съществено място в системата за контрол и постоянно подобряване качеството на услугите в лечебните заведения заема акредитацията. Напълно съм съгласен с това, което преди малко се изтъкна, че този модел на акредитация, който имахме досега , не върви. Затова сменяме модела на акредитация. Досегашната акредитация просто казваше на едните оценка 3, на другите – 4 и т.н., без да има никакъв по-нататъшен ефект. За новата акредитация издаваме нова наредба. Тогава ще има финансов ефект и качествено обслужване на населението.

Подобри се достъпът на здравноосигурените лица до системата на първичната и специализираната помощ, като се разпределиха повече направления. Знаете, че до миналата година направленията свършваха в началото на месеца. Тази година има над 1 милион повече направления за гражданите. Ако това казвате, че не е подобрение, не знам кое е? Разширени са възможностите за достъп до специалист, безотказен е достъпът особено за децата.

Създаденото взаимодействие между първичната и специализираната извънболнична помощ, която вие безхаберно разпокъсахте, подобри приемствеността и качеството на медицински услуги. Средствата в бюджета гарантират увеличение на броя на специализираните медицински дейности, предоставени на осигурени лица. Въведоха се финансови стимули - за насърчаване на общопрактикуващи лекари за работа в неблагоприятни условия и за разкриване на амбулатории в места с незаети практики, чрез увеличаване броя на лекарските практики. В момента предвиждаме на тези, които ще работят в т.нар. неатрактивни области, да се увеличат парите за заплащане. Капитацията за едните е един лев, а за другите може да стане 1.50 лв. В момента уточняваме сумите, а може да има и 2 лв. Говори се, че е създадена мрежа за общопрактикуващите лекари, но тя не покрива в достатъчна степен 14 области на страната. Този проблем трябва да бъде ликвидиран.

През 2006 година беше осигурен достъпът до системата на близо 1 200 000 милиона пациенти. Заплатени са над 17 млн. медико-диагностични дейности, над 5 млн. стоматологични, над 12 млн. прегледи при специалисти и над 17 млн. профилактични прегледи. Забележете – почнахме да работим в тая насока – профилактиката. Нещо, което беше замразено и което го нямаше.

Предприехме действия по оптимизиране и преструктуриране на спешната медицинска помощ, която по ваше време безжалостно откъснахте от болничната помощ. Постигна се напредък за подобряване на материалната база и организацията на работа на звената за спешна медицинска помощ. Както казах и в самото начало, такава спешна помощ няма организирана в Европа. Не е вярно, че ние я влошаваме, напротив – Спешната помощ остава. Никой не я закрива. Ние отделяме лечебната дейност на спешната медицинска помощ. Тя става в болничните заведения, а логистиката ще се извършва от центровете за спешна помощ.

Промени се редът за доставка на лекарствата в лечебните заведения. Засили се контролът по разпределението и отпускането им, с което се гарантира, че всеки пациент ще получи необходимите му лекарства. С новите Наредби за договаряне на лекарствата за домашно лечение, заплащани от НЗОК, и за скъпоструващо лечение на злокачествени заболявания, заплащани от Министерството на здравеопазването, се постигна снижаване на цените на лекарствените продукти в рамките на определения бюджет. Няма нищо подобно, че за по-малко лекарствени средства се заплаща повече пари. Такова нещо няма. И не става въпрос за цитираните 560 лекарства, а те са 3892 препарата.

Увеличени са количествата лекарства и аз ще ви ги цитирам, защото аз говоря с цифри, а вие говорите ей така. За състояния след трансплантации на тъкани и органи - за 2007 г. са закупени лекарства с 200 000 лв. повече в сравнение с 2006 г. Освен това за първи път миналата година бяха отделени 5 милиона лева за трансплантациите. Преди това не се предвиждаха пари за трансплантации. Пациенти, провеждащи хемодиализа - за 2007 г. ще получат лекарства с 1 200 000 лв. повече. Лечение на таласемия – със 100 000 лв. повече в сравнение с 2006 г. За пациенти с хемофилия (това са кръвните фактори) - с 1 100 000 лв. За онкоболните пациенти - с 13 000 000 лв. повече!

Осигуряваме лечението на децата със 100%. През 2006г. бяха закупени по-големи количества лекарства и консумативи в рамките на определените бюджетни средства. Осигурена е широка съвременна алтернатива за лечение на заболяванията, при оптимално възможно ниско заплащане от страна на здравноосигурените лица. Подготвен е проект на изцяло нови нормативни документи с цел синхронизиране с европейското законодателство.

Министерският съвет чрез държавния бюджет отдели нови 21 млн. лв. целеви средства и създаде механизъм за диагностика и лечение на български граждани, които нямат доход или лично имущество, което да им осигурява лично участие в здравноосигурителния процес. Създадоха се предпоставки за предпазване на хората от заболявания. Постави се началото на система за профилактика на злокачествени новообразувания, захарен диабет, сърдечно-съдови заболявания. Като приоритет се изведоха, борбата ХИВ/СПИН, туберкулоза и тютюнопушенето. Разработени са над 15 национални програми.

Започна работа по оптимизиране дейностите за обучението и придобиване на специалност в здравеопазването, за която преди малко вие, господа от опозицията, говорехте. По ваше време забравихте и върнахте с години назад обучението на младите специалисти. Специализиращите лекари трябваше да заплащат обучението си (в по-голямата част), не им зачитахте трудовия стаж 4 или 5 години. Регламентиран е редът и условията за провеждане на специализациите, финансирането на следдипломното обучение от държавния бюджет, което ще повиши компетентността на лекарите и качеството на обслужване на пациентите. Предлагаме съвместно с МОН нова система за обучение на медицински сестри със степен бакалавър.

С приемането на промените в Закона за здравното осигуряване се гарантира стабилност в системата на задължителното здравно осигуряване. Гарантира се разпределението на допълнителни средства. Договорните партньори на НЗОК подписват договори за работа и през 2007 година ще ви кажа (понеже някой плашеше, че лекарите няма да подпишат договор с Националната здравна каса), ви уведомявам с проценти – 81% от общопрактикуващите лекари са сключили договор с НЗОК. В специализирана помощ – 64%. Денталната – 95% спрямо договорни партньори 2006-а. 95% от болниците са подали заявления са сключване на договори с НЗОК. Има и нови такива. По този начин се преодоляха опасностите от:

     •  Невъзможност за лечение на пациентите от 1 януари 2007 година поради отсъствие на правила и регламенти за работата на лекарите;
     •  Въвеждане на доплащане, чрез НРД, при неясни условия и правила за законова регулация и защита на пациентите;
     •  Финансов дефицит по бюджета на НЗОК и разблокиране на средствата в преходния остатък и т.н. Виждате, че и този проблем беше решен.
 
Във връзка с хармонизацията на нашето здравно законодателство с това на ЕС се въведе Европейска здравноосигурителна карта, която удостоверява наличието на здравноосигурителни права и достъп до спешната и неотложна медицинска помощ при временно пребиваване на гражданите на една държава-членка на ЕС.

Понеже казвате, че в министерството нищо не се прави, ще ви кажа още нещо. През периода бяха разработени над 76 нормативни акта, от които 6 закона и над 70 наредби. Изготвени са над 171 разпоредителни и указателни писма по прилагане на законодателството. Подготвени са и проведени са 7 партньорски проверки от европейските страни.

Изградена е и е подържана мрежа от 16 кабинета за безплатно и анонимно консултиране и изследване за СПИН. В изпълнение на Националната стратегия и Национална програма за профилактика и контрол на СПИН и полово предавани болести през периода са изградени 7 здравно-социални центъра в ромски квартали. Изготвен и приет бе от Министерски съвет Национален план на Република България за борба с грипната епидемия. Спомняте си миналата година какво ни застрашаваше.

Със средства от бюджета по национални програми и по външни проекти бяха закупени офистехника, лабораторна и медицинска апаратура за НЦРРЗ, НЦООЗ и РИОКОЗ на стойност 2,5 милиона евро. Пред приключване е процедура за закупуване на апаратура за 4 лаборатории на РИОКОЗ по проект по ФАР за укрепване на системата за здравен контрол върху търговията с химични вещества, за контрол на генетично модифицирани храни на облъчените храни на стойност 2,3 милиона евро.

Дами и господа, 
прескочих някои от точките, защото времето напредна, но въпреки това ще ви попитам: къде видяхте хаос? Къде видяхте криза? Аз ще кажа за пореден път – има хаос само в главите на онези, които искат да внесат хаос в здравната система. Благодаря ви за вниманието!

Сподели в: