Върни се горе

В Закона за здравето не е разписана легална дефиниция на понятието „закрито обществено място”. В § 1а от допълнителните разпоредби на Закона за здравето е дадено определение за „обществени места”. Това са всички места, които са обществено достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на достъп. Направеното изброяване на обществените места в посочената разпоредба е примерно, а не изчерпателно. По пътя на тълкуването за изясняване смисъла на понятието за закрито обществено място в съответствие с целта на закона, приемаме, че закрито обществено място е закрито помещение или пространство, което е покрито с покрив/навес и има най-малко три плътни стени/страни, без оглед на материала, използван за покрива/навеса, стените/страните, и без оглед на това дали структурата е постоянна или временна.
Открито обществено място е всяко обществено място, което не е закрито, проветриво е и има естествена въздушна циркулация. Приемаме, че обществено място, което е покрито с покрив/навес и има най-много две плътни стени/страни е открито обществено място. В конкретния случай лятната градина е открито обществено място при наличието на навес и две странични ветроупорни завеси.
Както вече беше посочено открито обществено място е всяко обществено място, което не е закрито, проветриво е и има естествена въздушна циркулация. В случай, че с отварянето на страничните части на помещението се осигурява естествена циркулация на въздуха, се приема, че обектът е открито обществено място.
Съгласно Закона за здравето тютюнопушенето на площадки за игра е забранено. Откритата площадка за игра е обществено достъпна открита площ, предназначена за игри, с подходящо за целта устройство, настилка и съоръжения за игра. Обособеният на открито детски кът със съоръжения за игра отговаря на характеристиките на открита площадка за игра, поради което на неговата територия тютюнопушенето е забранено. Границите на площадките за игра, на които тютюнопушенето не е разрешено, следва да са ясно обособени и разграничени от останалата част на съответния обект - заведение за хранене и развлечение, търговски обект, хотел, бензиностанция и др. Препоръчваме, ръководителите на съответните обекти да обявят и предоставят по подходящ начин информация на своите клиенти, че тютюнопушенето на детската площадка е забранено.
Тютюнопушенето на открита площ към заведение за хранене и развлечение е разрешено при условие, че откритата площ не е част от прилежащия терен на площадката за игра.
Няма нормативна забрана за тютюнопушене в този случай. Пасивното тютюнопушене от деца е отговорност на родителите, когато са на открито място. Тютюнопушенето в откритата лятна градина ще е забранено в случай, че там е организирано мероприятие за деца и ученици.
Тютюнопушенето на тераси и балкони, като открити пространства, не е забранено.
На откритите плувни басейни, като спортни обекти, тютюнопушенето е забранено единствено в случай, че там се организират спортни или културни прояви, през периода на тяхното провеждане.
Тютюнопушенето е забранено само на прилежащия терен на площадката за игра. Забраната за тютюнопушене не се отнася за прилежащите тротоари на площадките за игра.
Тютюнопушенето на прилежащите терени и тротоари на висшите училища не е забранено. Забраната за тютюнопушене се отнася за прилежащите терени и тротоари на следните обекти: детски ясли, детски градини, училища, ученически общежития и места, където се предоставят социални услуги за деца.
Тютюнопушенето в парковете не е забранено. В случаите, когато в парковете са разположени площадки за игра, обществени места, където се организират мероприятия за деца и ученици, спортни обекти, летни кина и театри с организирани спортни и културни прояви, тютюнопушенето в парковете на всички тези изброени открити обществени места ще е забранено.
Със Закона за здравето се въвежда категорична забрана за тютюнопушене в закритите обществени места. Не е предвидена възможност за обособяване на помещения за тютюнопушене в закритите обществени места, дори и тези помещения да са снабдени с вентилация и сигнализация. Законът за здравето дефинира понятието „обществени места” като места, които са обществено достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на достъп. С обявяването на провеждано в тези обекти мероприятие за частно, не се променя характера на обекта и не отпада прилагането на нормативно установените забрани и ограничения за тютюнопушене в съответното закрито обществено място.
Времевият период няма отношение към естеството на обекта и приложимостта на забраната за тютюнопушене в закритите обществени места. В тази връзка, тютюнопушенето след 23:00 ч. в цитираните заведения е забранено.
Работодателят не е задължен да издава изрична заповед, но пред вид санкциите, които могат да му се наложат при констатиране на нарушения, препоръчително е да информира по подходящ начин, включително чрез заповед, работещите в неговия обект за забраните за тютюнопушене.
Липсва изричен законодателен ангажимент за това. Препоръчваме, обаче, ръководителите на съответните обществени места, с цел избягване налагането на санкции спрямо тях при констатиране на нарушения, да обявят и предоставят по подходящ начин информация на своите клиенти/посетители, че тютюнопушенето е забранено. Предоставянето на информация може да стане чрез поставянето на забранителна табела или заповед за забрана на тютюнопушенето в/на съответното обществено място.
Подаването на сигнали за нарушения на нормативно установените забрани и ограничения за тютюнопушене се осъществява на дежурния телефон на съответната регионална здравна инспекция. Всяка регионална здравна инспекция е публикувала дежурния телефон на интернет страницата си. Дежурните телефони на регионалните здравни инспекции можете да откриете и в файла по-долу.